Games van EA en Square Enix crashen vanwege schrikkeljaar

News
vrijdag, 01 maart 2024 om 11:00
ea sports wrcf1709283311
Schrikkeljaar is eens in de vier jaar, maar toch is het blijkbaar als een verrassing gekomen voor EA en Square Enix. Games van de uitgevers zijn namelijk gecrasht vanwege de ‘speciale’ datum.
Spelers die gisteren even lekker een potje wilden racen in EA Sports WRC of ritmisch bezig wilden zijn in Theatrhythm Final Fantasy kwamen van een koude kermis thuis. Laatstgenoemde bleef vasthangen op een oneindig laadscherm, terwijl WRC meteen crashte op het moment dat spelers de game opstarten.
Via X liet EA weten dat er uitgezocht werd wat het probleem was en niet veel later werd er een oplossing geboden. Om het probleem te omzeilen moesten spelers de datum van hun console verzetten naar 1 maart in plaats van 29 februari. Het schrikkeljaar bleek op de één of andere manier voor problemen te zorgen, omdat de speciale datum blijkbaar niet in het systeem stond van de game.
Voor Theatrhythm Final Fantasy was er dezelfde oplossing. De enige manier om het oneindige laadscherm te omzeilen was door de datum in de instellingen van de Nintendo Switch aan te passen naar een dag later.

Een opmerkelijk probleem

Dat er zo’n blunder wordt gemaakt door twee verschillende studio’s is vrij opmerkelijk. Op de eerste plaats omdat het schrikkeljaar elke vier jaar voorkomt en dus lang van tevoren ingecalculeerd kan worden. Het is niet een datum die eens elk millennium voorkomt.
Bovendien zijn er vier jaar geleden ook problemen geweest met het schrikkeljaar voor games. Je zou dus wel verwachten dat ontwikkelaars en uitgevers hun lesje een keer hebben geleerd, maar dat is duidelijk niet het geval geweest.