De
Game Pass is een erg goede deal voor spelers die toegang willen krijgen tot een grote game-bibliotheek. De dienst is alleen niet zo’n goede deal voor
Microsoft. Game Pass is namelijk dramatisch voor de game-verkopen bij de uitgever.
Door de poging van Microsoft om
Activision Blizzard over te nemen, komen we steeds meer te weten over de Amerikaanse techgigant. Het
277-pagina tellende document dat Microsoft bij de Competition and Markets Authority (CMA) van het VK heeft ingeleverd, staat namelijk interessante informatie over de Game Pass. Dat meldt
GamesIndustry.biz.
Uit de eigen woorden van Microsoft wordt namelijk duidelijk dat de abonnementsdienst een negatieve invloed heeft op de verkoop van games die op de dienst staan. Het precieze percentage is in het document geheim gehouden, maar het is nu duidelijk dat
Game Pass dramatisch is voor de game-verkopen van Microsoft.
Eén van de grootste
unique selling points is immers dat first party games van Microsoft meteen vanaf dag één op Game Pass staan. Je kan dus zestig euro uitgeven aan bijvoorbeeld
Halo Infinite,
Forza Horizon 5 of het aankomende
Starfield, of je kan een abonnement nemen op Game Pass voor een veel lager bedrag. Het is dan ook niet zo vreemd dat Game Pass al meer dan 29 miljoen abonnees heeft.
Ander verhaal van Microsoft
De uitspraak over de game-verkopen in het officiële document is opvallend. Phil Spencer, de grote baas van Xbox, zei in 2018 namelijk nog dat
Game Pass juist zorgt voor meer verkopen van games die op de dienst staan. Dat was al een vreemd uitspraak, omdat abonnees juist geen reden hebben om een game te kopen die op de dienst staat, behalve als de game in kwestie binnenkort zou verdwijnen.