Epic is met haar eigen webshop en game launcher de strijd aangegaan met
Steam. Dat kost de
Fortnite ontwikkelaar alleen wel 330 miljoen dollar, dankzij een agressieve strategie met
exclusives.
De laatste jaren heeft Epic veel vrienden en vijanden gemaakt onder de PC-gemeenschap. De vrienden heeft het vergaard met
de vele gratis games die worden weggegeven op de Epic Games Store, maar de vijanden zijn gemaakt met exclusives. De uitgever koopt namelijk ineens rechten op van games die ook op Steam zouden uitkomen, om ervoor te zorgen dat het eerste jaar de game alleen op de Epic Games Store uitkomt, zoals met
Metro Exodus.
Het is een agressieve manier om klanten naar het platform te trekken, maar tegelijkertijd ook een enorme kostenpost voor Epic. Dat blijkt uit de rechtszaak tussen
Apple en Epic, waarbij
de jaarlijkse uitgaven voorbij zijn gekomen. In het document staat dat Epic maakt liefst 444 miljoen dollar heeft uitgegeven aan exclusiviteitsdeals.
Zwaar verlies met de exclusives
Epic heeft de middelen om met een flinke zak geld te zwaaien dankzij de extreem populaire Battle Royale game
Fortnite. Maar zelfs met de vele miljoenen die het bedrijf verdient met de shooter, is het gat door de exclusives wel heel erg groot. Het verlies wordt namelijk niet gecompenseerd met de aankopen in de Epic Games Store.
Uit
het jaarrapport van Epic wordt namelijk duidelijk dat spelers 700 miljoen dollar hebben uitgegeven in de online store. Maar verkopen van
third party games zijn maar verantwoordelijk voor 265 miljoen dollar. Gecombineerd met de
deals die Epic al in 2019 heeft gedaan, schatten de advocaten van Apple dat Epic maakt liefst 330 miljoen dollar verlies heeft geleden op de exclusives. Hoe zal Epic nog zo agressief kan handelen in de strijd met Steam, zal nog maar de vraag zijn.