Final Fantasy XVI is door veel spelers positief ontvangen, maar er zijn ook spelers die minder tevreden zijn. Ontwikkelaar
Naoki Yoshida is nu alleen helemaal klaar met fanatieke
fans die
kritiek hebben op de game.
De Final Fantasy-franchise is al decennia oud en één van de populairste gamereeksen. Het is niet moeilijk om een Final Fantasy-fan te vinden, helemaal in Japan. Maar een grote fanschare komt ook met een hele hoop verwachtingen. Niet iedereen is dan ook blij met
Final Fantasy XVI, ondanks de overwegend positieve ontvangst.
Zo is er veel kritiek op de actievolle gameplay van de nieuwe Final Fantasy. Er zijn namelijk fans die liever een klassiek turn-based gevechtssysteem zien, waar de franchise bekend mee is geworden. Producent Naoki Yoshida is niet blij met de kritiek en hij is er nu helemaal klaar mee. Helemaal met de fanatieke spelers.
Dat heeft de ontwikkelaar laten weten tijdens een Japanse documentaire, die door Twitter-gebruiker
Aitai Kimochi is vertaald.
“Er zijn veel mensen die gewoon tegen je schreeuwen, mensen die ik nog nooit gezien, ontmoet of gesproken heb. Het is vreemd. Wat hebben we hen aangedaan? Misschien schrijven ze het gewoon vanuit negativiteit en kwaadaardigheid. Het is vermoeiend.”
De beste Final Fantasy?
In
onze review waren wij juist positief over het actievolle gevechtssysteem. En dat niet alleen. Volgens onze Chris heeft Final Fantasy XVI een meeslepend verhaal, heel veel content en heeft
Square Enix gekozen voor een volwassen insteek. En dankzij New Game+ biedt de game ook nog eens een hoge replay-waarde.