Final Fantasy XVI-maker wil dat er maar één console is

News
woensdag, 16 augustus 2023 om 12:00
final fantasy xvif1610030425
De verschillende game-platforms hebben allemaal zo hun eigen voordelen. Je keuze kan bijvoorbeeld afhangen van de controller, de kracht en natuurlijk de games. Maar de producer van Final Fantasy XVI laat nu weten dat er wat hem betreft beter maar één platform kan zijn.
Elke console heeft zo zijn exclusieve games, wat de keuze tussen het ene platform of het andere nog wel eens ingewikkeld maakt. Maar als het aan Final Fantasy XVI-producer Naoki Yoshida ligt, hoef je die keuze nooit meer te maken. Dat laat hij weten op een Taiwanees YouTube-kanaal (Engelse vertaling via IGN).
“Game platforms… Ik kan dit waarschijnlijk beter niet zeggen, maar ik zou willen dat er maar één was,” zegt Yoshida. Volgens hem zou het voor “zowel ontwikkelaars als spelers beter zijn”. Wat hij daarmee precies bedoelt is niet duidelijk, maar een situatie met maar één platform zou inderdaad voordelen hebben.
Het testen en optimaliseren van een game is doorgaans bijvoorbeeld veel makkelijker als een game voor maar één platform wordt gemaakt. In theorie zouden games in die situatie dus sneller gemaakt kunnen worden en beter kunnen presteren. Voor spelers is er natuurlijk ook het voordeel dat het definitief afgelopen zou zijn met de console wars en exclusieve games.

Is het beter om maar één console te hebben?

Anderzijds zou concurrentie op het gebied van hardware grotendeels wegvallen, waardoor er mogelijk ook minder innovatie is. Ook is het in de praktijk lang niet altijd zo dat games die voor maar één platform gemaakt worden altijd beter geoptimaliseerd zijn. Titels als Redfall en Pokémon Scarlet en Violet bewijzen dat verschijnen op één of een beperkt aantal platforms geen garantie is dat een game technisch beter in orde is.