Met
Final Fantasy XV konden spelers een
open wereld verkennen, maar dat gaat de sequel niet bieden. Volgens producent
Naoki Yoshida wordt
Final Fantasy 16 namelijk geen open-world
RPG.
Zo'n beetje elke grote RPG die tegenwoordig uitkomt gaat gepaard met een enorme open wereld. Denk bijvoorbeeld aan
Elden Ring,
Assassin's Creed Valhalla en
Horizon Forbidden West. Heel vreemd is dat ook niet, want het genre is populair én succesvol.
In een interview met
IGN geeft Naoki Yoshida, de producent van
Final Fantasy 16, dan ook aan dat hij inspiratie haalt uit recente AAA open-world RPG's. Yoshida wil de game namelijk niet alleen interessant maken voor de hardcore fans, maar ook een nieuwe generatie.
Geen open wereld voor Final Fantasy 16
Ondanks dat heeft Yoshida alleen wel besloten om van Final Fantasy 16 geen open-world RPG te maken. De producent zegt namelijk dat het op die manier namelijk moeilijker wordt om een verhaal te maken. In plaats daarvan zullen er losse gebieden zijn, om spelers beter het idee te geven van een 'globale schaal' aan het verhaal.
De manier waarop Yoshida het wil aanpakken klinkt vergelijkbaar met
Pokémon Legends Arceus. Die game had ook niet één enorme wereld, maar meerdere gebieden die individueel wel relatief groot zijn.