Ruim twee weken na de GP van Australië maakte
Carlos Sainz misschien toch nog kans op punten. Maar de
FIA heeft na lang overleg besloten om toch bij het pijnlijke besluit voor
Ferrari te blijven.
Tijdens de Grand Prix van Australië gebeurde er van alles, met name na de tweede rode vlag. De wedstrijdleiding besloot om de race te hervatten met een staande start, terwijl er nog maar drie rondes gereden hoefden te worden. Dat zorgde voor enorm veel chaos en crashes, waarbij de eerste tik werd uitgedeeld door
Carlos Sainz. De Spanjaard zorgde ervoor dat landgenoot
Fernando Alonso in een
spin terecht kwam.
Hoewel Alonso later zijn plek terug kreeg, omdat er vrijwel meteen weer een rode vlag naar buiten kwam, besloot de wedstrijdleiding toch om een straf aan Sainz uit te delen. De coureur van
Ferrari kreeg een tijdstraf van vijf seconden, maar omdat er alleen nog een rondje achter de safety car werd gereden, eindigde hij daarmee als laatste.
Sainz en Ferrari waren het niet eens met de beslissing van de stewards en hebben de straf aangevochten. Ruim twee weken na de Grand Prix was er eindelijk een hoorzitting, maar met een pijnlijke beslissing voor het Italiaanse team: de
FIA heeft besloten om het onderzoek niet te heropenen. Dat meldt onder andere
Racer.com.
Waarom heeft de FIA die keuze gemaakt?
Elk team in de
Formule 1 heeft het recht om een zogeheten
right to review aan te vragen, wanneer ze het niet eens zijn met de beslissing van de stewards. In dat geval moeten teams wel aanzetten met nieuw bewijs, die de stewards ten tijde van het maken van de beslissing niet tot hun beschikking hadden.
Uit de
uitspraak van de FIA blijkt dat Ferrari ‘geen significant en relevant nieuw inzicht heeft aangediend’. Het beroep van het team uit Maranello is daarom afgeslagen.