Fans boos op ontwikkelaar om lagere PS5 framerate dan die van Xbox Series X

    Ontwikkelaars van next-gen games hebben over het algemeen zelf in de hand wat de framerate van hun games wordt. Daardoor kan het zijn dat de framerate voor de Xbox Series X versie en de PS5 versie van een game van elkaar verschillen. Één ontwikkelaar kreeg voor een lagere PS5 framerate een flinke bak kritiek van fans over zich heen.

    De ontwikkelaar in kwestie, Dynamic Voltage Games, kondigde eerder via Twitter aan dat haar komende Xbox exclusive, Orphan of the Machine, ook naar PlayStation 5 zou komen. Dit viel erg goed bij fans die graag met de game op PS5 aan de bak willen. Alleen het volgende bericht van de ontwikkelaar leverde een bak met kritiek op. In dat bericht meldde de ontwikkelaar dat de game op de PS5 een lagere framerate per seconde zou hebben dan de 120 frames per seconde op Xbox Series X en dat viel niet zo goed. Dynamic Voltage Games verwijst de boze gamers hierop naar Sony, in plaats van dat ze hun kritiek uiten op de Twitter-pagina van de ontwikkelaar. Volgens de ontwikkelaar geeft Microsoft meer om framerate dan Sony, al geeft hij Sony niet de schuld van het framerateprobleem bij zijn game.

    Daarbij geeft de ontwikkelaar aan dat hij werkt met Unity. Daardoor heeft hij niet de volledige toegang tot de mogelijkheden van de PlayStation 5 zoals het verplaatsen van de audio naar een andere GPU. Wellicht dat andere engines dat wel doen, maar Unity in ieder geval niet volgens de ontwikkelaar. Dynamic Voltage Games plaatste ook andere tweets waarin hij aangeeft dat hij een nieuwe game maakt die op 120 FPS draait in 8K resolutie op beide consoles. Daarbij plaatste hij onderstaande screenshot.

    Waarom is de PS5 framerate lager dan Xbox Series X?

    Fans vragen zich af of het echt zo moeilijk is om de framerate van de PS5 versie van de game hoger te krijgen. Het liefste zien zij de game op PS5 ook op 120 frames per seconde draaien, net als de Xbox Series X versie. Dynamic Voltage Games geeft aan dat ernaar gekeken zal worden, maar dat hiervoor mogelijk ingeleverd moet worden op het gebied van de resolutie.

    De ontwikkelaar insinueert hiermee dat de Xbox Series X een meer gebalanceerde verhouding gaat bieden tussen graphics en framerate dan de PlayStation 5, althans voor games ie in Unity gemaakt worden. Andere ontwikkelaars hebben dergelijke vergelijkingen nog niet gemaakt tussen de Xbox Series X en PS5. Of de verschillen echt zo groot zijn, zullen we moeten afwachten totdat de consoles daadwerkelijk uitkomen.

    x

    © 2005 - 2020 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.