Facebook gaat vanaf vandaag met een nieuwe test van start. Het bedrijf van Mark Zuckerberg gaat namelijk advertenties uittesten op de Oculus VR-brillen. Eerder vonden er ook al testen plaats door middel van advertenties in de Oculus-app.
In een blogpost maakt Facebook bekend dat de tests nu uitgebreid worden naar de VR-headsets van het bedrijf zelf. Daarmee worden de verschillende VR-brillen van Oculus, waaronder de Oculus Quest, bedoeld. Het bedrijf is namelijk onderdeel van Facebook na een overname in 2014.
Dit betekent dat er nu advertenties over het gehele Oculus-platform te vinden zijn zolang de tests aan de gang zijn. Eerst wordt het de Blaston, de game van Resolution Games, waarin geadverteerd wordt. Hierna wordt met een select aantal ontwikkelaars samengewerkt om de reclames te testen.
Facebook legt de keuze voor de tests uit: "Als het platform zichzelf kan voorzien, helpt dat om innovatieve AR- en VR-technologie toegankelijk te maken voor meer mensen."
Het staat nog niet vast of advertenties een vast onderdeel worden van de beleving op Oculus VR-brillen. Voor nu gaat het namelijk nog om een vroege test. Wel laat het bedrijf weten dat de advertenties op Oculus volgens de gebruikelijke privacyrichtlijnen van Facebook-advertenties werkt. Hierdoor wordt onder andere bewegingsdata uitgesloten voor de advertentierichtlijnen.