GTA 6 wordt zonder twijfel één van de grootste game releases van het jaar. Onlangs suggereerde een analist dat men binnen de industrie hoopte op een flinke prijs voor de game, zodat andere uitgevers hetzelfde konden gaan doen. Maar veel andere analisten zien het niet gebeuren dat GTA 6 100 euro kost.
Games zijn relatief goedkoop vergeleken met het geld dat wordt uitgegeven tijdens de ontwikkeling. Zo is het voor uitgevers moeilijk om de kosten van een game terug te verdienen en nog moeilijker om te groeien. Analist Matthew Ball suggereerde onlangs dat GTA 6 een rol kan spelen in de oplossing van dat probleem: als de game 100 euro kost, is het hek van de dam voor andere uitgevers om ook de prijzen te verhogen.
Maar volgens veel andere analisten zal Rockstar waarschijnlijk niet zover gaan, zo meldt IGN. Mat Piscatella van Circana ziet het bijvoorbeeld niet gebeuren, omdat Rockstar zoveel mogelijk games wil verkopen bij lancering. Met een te hoge prijs maak je de groep die de game bij lancering voor de volledige prijs koopt kleiner, wat geen handige strategie is.
Piscatella en analist Rhys Elliott van MIDiA merken bovendien op dat er veel uitgers zijn die nu al 100 euro vragen voor een game. Door een paar dagen ‘early access’ te bieden in collector’s editions, creëren uitgevers een periode waarin het spelen van de game 100 euro kost. Zo’n prijs vragen voor een basiseditie van de game zonder extra’s is zelfs voor Rockstar een brug te ver, meent Elliott.
Hoewel GTA 6 zelfs met een extra hoog prijskaartje waarschijnlijk een succes zou zijn, is het volgens Elliott niet de manier waarop Rockstar het grote geld gaat verdienen. Het lijkt namelijk aannemelijk dat Rockstar wederom met een online-modus komt waar veel spelers uiteindelijk veel meer tijd aan besteden dan aan de singleplayer-modus van GTA 6. Het grote geld wordt verdiend met microtransacties in GTA Online.
Daarom is het veel logischer om de prijs van GTA 6 niet omhoog te gooien. Met een verhoogde prijs verdien je op releasedag misschien wat meer dan gemiddeld, maar het zorgt ook voor backlash. Door de prijs van de game lager te houden, kun je uiteindelijk meer mensen naar de Online-modus lokken.