De Switch 2 reveal onthulde uiteindelijk niet bijzonder veel. Het is een grotere en betere Switch, wat voor veel mensen misschien genoeg is om te weten. Maar veel enthousiastelingen zitten nog met vragen, zoals deze.
Eén ding is overduidelijk na het zien van de Switch 2 reveal trailer: Nintendo gooit het roer niet om met de volgende console. Hij lijkt erg op een Switch dus in zekere zin weten we waar we aan toe zijn. Maar er zijn toch wat vragen die onbeantwoord blijven.
Uiteraard zijn er vragen over bijvoorbeeld de prijs en de releasedatum. Dat zijn twee dingen die we graag willen weten, maar in dit geval willen we het vooral hebben over de hardware en de games.
Nintendo-fans zijn niet altijd heel erg bezig met de kracht en de specificaties van een console. Het is bekend dat Nintendo op dat vlak vaak een beetje achterblijft, maar voor first-party games maakt het weinig uit. The Big N heeft al generaties achter elkaar bewezen veel uit oudere hardware te kunnen halen. Bovendien zijn veel spelers bereid om grafische pracht op een tweede plek te zetten als de game maar leuk is.
Maar dat wil niet zeggen dat de specificaties van de Switch 2 niet belangrijk zijn. Er zijn namelijk ook gewoon andere uitgevers die games naar het platform brengen. Het zou wel fijn zijn om een inschatting te kunnen maken over wat voor games wel of niet kunnen draaien op de Switch 2 en hoeveel je dan eventueel inlevert.
Bovendien zijn er ook specificaties die op een ander vlak belangrijk zijn. De manier waarop de console onder de kap in elkaar zit, is bijvoorbeeld mede bepalend voor hoe lang de batterij meegaat. Dat is toch wel van enig belang voor een handheld console.
Al ruim voordat de Switch 2 werd onthuld, gingen er veel geruchten dat hij een nieuwe knop had. Op zeker moment lieten leaks zien dat er een C op die knop stond en dat leidde tot de nodige speculatie over de functie. Elk c-woord dat iets met gaming of tech te maken heeft is genoemd als een potentiële functie van de knop: van connect tot cast en van chat tot calibrate.
Maar nu is de Switch 2 onthuld en wat blijkt? Die knop is blanco. Er staat helemaal niets op, geen C, geen ander symbool. Hij is gladder en heeft minder karakteristieke eigenschappen dan Kirby’s achterhoofd/rug. Dus waar is hij voor en begint het met een C?
Als je al iets kunt afleiden uit de knop zelf, is het dat hij waarschijnlijk iets doet dat niet direct met gameplay te maken heeft. Zijn positie onder Home maakt het onwaarschijnlijk dat het de bedoeling is dat je deze knop regelmatig gebruikt tijdens het gamen. Maar wat hij wel doet is momenteel één van de grootste mysteries van de Switch 2.
Nintendo is erom bekend om regelmatig controllers te maken met een bijzonder design, of een functie die je bij de concurrentie niet ziet. Met hoeveel de Switch 2 lijkt op de Switch, is het makkelijk om te denken dat er dit keer eens niets ongebruikelijks aan de hand is, maar dat is niet het geval. De Joy-Cons beschikken over optische sensoren, die je ook vindt in bijvoorbeeld computermuizen.
Vermoedelijk kun je beide Joy-Cons dus gebruiken als een muis, maar wat is daar de functie van? Het zal vast helpen bij bepaalde game genres waarbij veel spelers de voorkeur geven aan muizen (neem bijvoorbeeld shooters en point-and-click games). Maar is muisfunctionaliteit iets dat we nu veel gaan zien in Nintendo’s eigen games?
Dat lijkt toch een klein probleem met zich mee te brengen. Het werkt namelijk niet als je de console als handheld gebruikt en de Joy-Cons vastzitten aan het apparaat. Dat maakt het aannemelijk dat er maar weinig games zullen zijn die het essentieel maken dat je die muis gebruikt. Maar als dat zo is, welke games rechtvaardigen dan dat de sensors er zitten?
De Switch 2 is backwards compatible met Switch-games. Dat wisten we al een tijdje, maar Nintendo had nog niet veel duidelijkheid gegeven. In de Switch 2 reveal kwam het bedrijf gelukkig met de mededeling dat backwards compatibility dit keer geldt voor zowel fysieke als digitale aankopen. Goed om te weten, maar er kwam ook gelijk een nieuwe vraag.
Sommige Switch-games zullen namelijk niet ondersteund worden op de Switch 2. Hopelijk zijn dat alleen titels waarvoor je de grotere Joy-Cons niet kunt gebruiken, maar het kan ook een andere kant op. Wat meer duidelijkheid over welke games wel of niet op Switch 2 werken is zeker op zijn plaats.
Dan is er ook nog een andere kwestie: hoe draaien Switch games op Switch 2? Wordt de Switch-ervaring zoveel mogelijk nagebootst of zien we laadtijden, en framedrops verdwijnen, terwijl de console deze oudere games oppoetst naar een hogere resolutie. En als dat laatste het geval is, geldt dat dan onmiddelijk voor alle games, of moeten ze eerst een speciale patch krijgen? Dat zijn interessante vragen voor wie misschien al een tijdje wacht met bepaalde Switch-games.
Bij de onthulling van de Switch in 2016 werden ook wat games getoond. Nintendo hield zich daar verder stil over en kondigde die games pas later officieel aan. Maar in die allereerste Switch-onthulling zitten onmiskenbaar beelden van onder andere Super Mario Odyssey, Splatoon 2 en Mario Kart 8 Deluxe. De Switch 2-trailer is alleen wat zuiniger met games.
We hebben al wat titels gehoord van third-party uitgevers, maar vanuit Nintendo is alleen de volgende Mario Kart dit keer onthuld op hetzelfde moment als de console. Het lijkt een goede aanname dat het een launch title wordt: Mario Kart gaat doorgaans als zoete broodjes over de toonbank, dus hoe eerder je de game hebt in de levensloop van een nieuwe console, hoe beter.
Maar Mario Kart 9 kan moeilijk het enige zijn dat Nintendo zelf gepland heeft voor de Switch 2. Zijn er nog meer grote Nintendo-games bij launch en hoe zit het met de rest van het jaar? Het kan voor veel mensen bepalen of ze de console meteen willen hebben, of nog even afwachten met de aankoop. De Direct op 2 april kan eigenlijk niet snel genoeg komen.