Consumentenbond wil hardere acties tegen Nintendo om Joy-Con drift

News
woensdag, 27 januari 2021 om 10:30
nintendo switch xgnf1671722238
Hoewel de Nintendo Switch als warme broodjes over de toonbank gaat, blijft de console kampen met een vervelend probleem: Joy-Con drift. De Nederlandse Consumentenbond wil dan ook dat er harder ingegrepen gaat worden tegen het Japanse bedrijf.
Nintendo staat over het algemeen voor kwaliteit met haar hardware en software, maar veel bezitters van een Nintendo Switch blijven met een irritant probleem kampen. De bijgeleverde Joy-Con controllers gaan namelijk bij veel mensen binnen niet al te lange tijd ‘driften’, waarbij de controller een beweging van het pookje registreert, terwijl de stick in kwestie gewoon in de neutrale stand staat.
Verschillende consumentenorganisaties, waaronder de Nederlandse Consumentenbond, hebben daarom een meldpunt opgezet voor het probleem. In iets meer dan een maand tijd hebben al bijna 25,000 consumenten geklaagd over Joy-Con drift, waarvan bijna de helft in Nederland. Vooral de snelheid waarmee de controllers kapotgaan is een doorn in het oog van de gebruikers. Volgens de Consumentenbond ging 88 procent van de controllers al kapot binnen twee jaar en een kwart zelfs binnen zes maanden tijd.

Actie ondernemen tegen Nintendo

Voor de Consumentenbond is de maat dan ook vol door de aanhoudende problemen. Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond, stelt dan ook dat Nintendo haar klanten heeft misleid.
De negen consumentenorganisaties en koepelorganisatie BEUC willen daarom dat de nationale toezichthouders en de Europese Commissie actie gaan ondernemen tegen Nintendo. De partijen willen Nintendo dwingen om het ontwerp van de controllers aan te passen en dat er kosteloze reparaties worden aangeboden, iets wat momenteel nog lang niet altijd gebeurt.