Het gaat nog steeds niet best met de financiën van Viaplay. De streamingdienst heeft nu weer veel abonnees verloren, nadat eerder dit jaar de volgende prijsverhoging is doorgevoerd.
De Formule 1 is erg populair in Nederland, maar de kosten voor de licentie zijn wel hoog. Viaplay geeft daarnaast ook veel geld uit aan rechten voor andere sporten. Daardoor heeft de streamingdienst besloten dat de prijs voor abonnees eerder dit jaar opnieuw te verhogen. Maandelijks betalen leden nu 17,99 euro voor de streamingdienst.
Dat is niet bij iedereen goed gevallen. Hoewel de prijs namelijk is gestegen, is de omzet van Viaplay gedaald, zo meldt onder andere Motorsport.com. De laatste drie maanden hebben veel leden namelijk hun abonnement opgezegd, waarschijnlijk vanwege de hoge abonnementskosten.
Viaplay heeft zich al eerder teruggetrokken uit meerdere markten, om zich alleen te richten op de succesvolle landen - Nederland en Scandinavië. CEO Jorgen Madsen Lindemann verwacht dat de financiële cijfers later dit jaar zullen verbeteren.
“Er zijn substantiële veranderingen doorgevoerd binnen het gehele bedrijf, en er zullen er nog veel volgen. We lanceren nieuwe, verbeterde en meer relevante producten, praten met onze partners over de beste manier om onze content te monetizen, en verminderen de kosten op alle vlakken. Onze vooruitzichten voor 2024 zijn onveranderd.”- Jorgen Madsen Lindemann
Eind april kreeg Viaplay al goed nieuws vanuit Formula One Management. De streamingdienst heeft namelijk het bod gewonnen om de rechten voor de Formule 1 te behouden. En deze keer gaat het niet om drie jaar, maar om de komende vijf jaar. Viaplay zal de sport dus nog lang blijven uitzenden, zolang de streamingdienst actief blijft in Nederland.
Naar verluidt was Viaplay alleen niet degene die het hoogste bod had uitgebracht. Dat zou Ziggo zijn geweest. Het totaalplaatje dat Viaplay kan aanbieden, onder andere met de recente lancering van Viaplay TV, zou alleen de doorslaggevende factor zijn geweest.