De situatie rondom
Call of Duty is altijd een vreemde geweest, met veel studio’s die aan de games werken. Naar verluidt heeft
Microsoft nu een comité de bevoegdheid gegeven om alle grote beslissingen te maken over de franchise.
Met de overname van
Activision Blizzard is Microsoft vorig jaar eindelijk de eigenaar geworden van
Call of Duty, na een heel lang proces. Met de controle over de enorm populaire franchise komt ook veel verantwoordelijkheid kijken. Miljoenen fans kijken immers elk jaar uit naar een nieuwe Call of Duty.
Om ervoor te zorgen dat de franchise in goede banen en loopt en er bovendien één identiteit is, heeft Microsoft naar verluidt een nieuw comité in het leven geroepen. Dat meldt de leaker Ghost of Hope op
X.
Microsoft heeft onder Activision een nieuw comité opgericht voor Call of Duty dat “features” en “systemen” op franchiseniveau gaat controleren en de studio's suggesties laat doen. Dus of iets als Omnimovement, dat nieuw is voor de franchise, dit jaar overleeft, wordt niet bepaald door Infinity Ward of Treyarch, maar door deze commissie.
— Ghost of HopeDuidelijke richtlijn voor Call of Duty studio’s
Volgens Ghost of Hope wil het comité ook niet dat de ontwikkelstudio’s zich gaan richten op nieuwe gameplay features als Omnimovement, Prestige en UI. In plaats daarvan hebben de ontwikkelaars een soort takenpakket gekregen.
Het comité wil dat de studio’s zich gaan richten op het innoveren van maps, nieuwe modi en de verhaallijnen. Dat is waar ‘de creativiteit vandaan moet komen’ voor Call of Duty. Mogelijk is
Call of Duty Black Ops 6 voorlopig de laatste titel die echt iets nieuws probeert met de gameplay.
Black Ops 6 is wel op veel gebieden een succes voor Microsoft. Niet alleen scoort de game veel betere cijfers ten opzichte van Call of Duty Modern Warfare 3, het heeft ook gezorgd voor een grote boost in Game Pass-abonnees.