Veel uitgevers zetten tegenwoordig vol in op live-service games, omdat singleplayer games maar een ‘kort leven’ hebben. Dat hoeft alleen helemaal niet het geval te zijn.
Het is geen geheim dat ‘live-service’ het nieuwste buzzword is onder de CEO’s van game-uitgevers. Kijk bijvoorbeeld naar de grote ommekeer bij Sony (dat tot op heden weinig succesvol is, met toppers als Concord) of naar de situatie bij Warner Bros. Die uitgever had het afgelopen fiscale jaar twee grote titels: de singleplayer game Hogwarts Legacy en de live-service game Suicide Squad: Kill the Justice League.
Hogwarts Legacy was een gigantisch succes. De game ging als warme broodjes over de toonbank en was in veel landen één van de best verkochte games van het jaar. In de Verenigde Staten en Nederland stond de game zelfs op nummer één, boven Call of Duty en EA Sports FC. Suicide Squad was ondertussen een gigantische flop. Een paar maanden na release werd hij al gratis weggeven en ondanks dat speelde bijna niemand de game.
Dus wat is de les die de top van Warner Bros. daaruit heeft getrokken? Laten we meer live-service games maken, want singleplayer games zijn blijkbaar te volatiel en brengen maar op één moment in het jaar geld in het laatje. Dat laatste is alleen niet waar.
Natuurlijk, een singleplayer game zonder uitbreidingen of betaalde DLC zal niet meer geld trekken uit de portemonnee van een speler, nadat hij of zij eenmaal de game heeft aangeschaft. Maar Hogwarts Legacy zelf heeft al bewezen dat een game voor meer dan alleen een piek zorgt. De game blijft ook nu namelijk gewoon verkocht worden.
Een ander goed voorbeeld is Baldur’s Gate 3. De RPG is volgens velen de beste game van 2023 en heeft meerdere prijzen gewonnen. De spotlight stond vol op de titel vorig jaar. Je denkt dus dat de piek van Baldur’s Gate 3 in 2023 was, toch? Verkeerd gedacht, want Larian Studios heeft zelf bekendgemaakt dat de game in 2024 populairder is dan vorig jaar.
Het is ook niet een klein verschil. Het gemiddelde dagelijkse aantal spelers is maar liefst met 20 procent gestegen. Dat zijn niet alleen bestaande spelers, er zitten ook veel nieuwe spelers tussen die Baldur’s Gate 3 in 2024 hebben gekocht. Daar zit overigens ook een opvallende nieuwe speler tussen: iemand uit het Vaticaan.
Voor Baldur’s Gate 3 zijn er ook geen nieuwe uitbreidingen gelanceerd om spelers weer naar de game te lokken, noch is er andere content DLC verschenen. In plaats daarvan blijft de studio de game ondersteunen met updates. De grootste verandering die daarmee is toegevoegd is een officiële ondersteuning voor mods.
Dat laatste heeft gezorgd voor een grote influx van nieuwe en oude spelers, zo laat Larian weten. Sinds de update mods heeft toegevoegd, is er weer een grote piek geweest. Daar hoeft de studio eigenlijk weinig voor te doen, maar het geeft spelers potentieel veel nieuwe content om langer van de game te kunnen blijven genieten.
Het is een wijze les voor uitgevers. Je hoeft niet vol in te zetten op live-service games en daar honderden miljoenen dollars in te dumpen. Als je een kwalitatieve singleplayer game maakt en die blijft ondersteunen - en dat hoeft dus geen constante lading aan DLC te zijn - dan blijven de spelers wel gewoon komen. En niet alleen de oude spelers die de game al hebben gekocht, maar ook nieuwe spelers die voor inkomsten zorgen.