Het is weer
die tijd van het jaar dat we met een nieuwe Call of Duty aan de slag mogen. Dit
keer is Treyarch aan de beurt met een nieuw deel in de Black Ops-reeks. Of de
game in de smaak valt lees je in onze Call of Duty Black Ops 6 review! Van de koude
oorlog tot aan futuristische slagvelden, in de Black Ops-reeks van Treyarch
hebben we verschillende tijdsperiodes langs zien komen. Met Call of Duty Black
Ops 6 duiken we in de periode vlak na de Koude Oorlog. De muur in Berlijn is
gevallen, de Sovjet-Unie bestaat niet meer en de Verenigde Staten richt zijn
pijlen op het Midden-Oosten.
Deze
turbulente periode in de geschiedenis vormt het toneel voor een spionagethriller
op hoog niveau. De Sovjet-Unie bestaat dan misschien niet meer, maar er zijn
nog zat splintergroepen en schaduworganisaties die de aandacht vereisen van de
bekende Black Ops helden. Wederom is het tijd voor legendes als Woods en Adler
om de wereld te redden.
IJzersterke campagne
Laten we ook
gelijk beginnen met de campagne. Treyarch heeft met Call of Duty Black Ops 6 op
dat vlak een waar meesterwerk aangeleverd. Niet alleen omdat het overkoepelende
verhaal van de campagne ijzersterk is, maar ook omdat Treyarch ervoor koos om
een beetje te experimenteren met de klassieke Call of Duty-campagne formule.
Geen zorgen,
de campagne heeft nog meer dan genoeg spectaculaire blockbuster momenten, maar
die worden afgewisseld met unieke ervaringen. Zo heeft Treyarch ervoor gekozen
om een paar horrorelementen door de campagne heen te sprenkelen en zal je vaker
infiltratiemissies spelen in plaats van hersenloos knallen op een slagveld.
De campagnes
van Treyarch zijn vaker uniek in dat opzicht, maar de campagne van Call of Duty
Black Ops 6 voelt uitzonderlijk goed aan. Ieder moment voelt goed uitgedacht en
draagt bij aan een steeds sterker wordende verhaallijn. Voor de campagne is
deze game dus wel de moeite waard, maar hoe zit het met de andere modi die in
de game te vinden zijn?
Klassieke zombies
Een nieuwe Call
of Duty uit de koker van Treyarch betekent meestal ook een nieuwe Zombies-modus
en Black Ops 6 is daar geen uitzondering op. Sterker nog, Treyarch lijkt de koers
van Zombies uit de vorige Call of Duty games te corrigeren. De verschillende
concepten die zijn getest in Vanguard en Modern Warfare 3 vielen namelijk niet
helemaal in de smaak bij fans van de geliefde Zombies-modus.
Treyarch heeft
dan ook besloten om terug te gaan naar het systeem waar je progressief
moeilijkere rondes voor je kiezen krijgt in een gesloten map. Voor veel fans
zal dit een verademing zijn. Als extra duit in het zakje lanceert Call of Duty
Black Ops 6 met twee verschillende maps om te laten zien hoe goed je bent in
het afslachten van de eindeloze hordes.
Beide maps
zijn ook heel verschillend en hebben allebei unieke uitdagingen en easter eggs.
Zo kun je in Liberty Falls lekker bowlen met de zombies en kun je in Terminus
een UFO uit de lucht schieten. Het absurde sausje wordt gretig over de
iconische modus heen gegoten en dat doet de modus eigenlijk alleen maar goed.
Gedurende het jaar zullen er ook nieuwe maps toegevoegd worden, wat de
levensduur van deze Zombies-modus alleen maar gaat verlengen.
Bewegen zonder limiet
Voordat we in
de multiplayer duiken gaan we het hebben over de gameplay, want ook hier komt
Treyarch met wat nieuwe dingen. Wat gelijk opvalt zodra je de game speelt is
het nieuwe omni-movement systeem. In plaats van alleen vooruit sprinten, krijg
je ook de mogelijkheid om dit zijwaarts of achterwaarts te doen. Ook het iconische
dolphin diven kan nu alle kanten op.
Hoewel het
concept van omni-movement heel gaaf is, omdat het nieuwe manier geeft om een
gevecht aan te gaan, is de uitwerking nog niet ideaal. Wie al een oog of twee
op social media of Youtube heeft geworpen, heeft misschien gezien dat er
spelers zijn die dit systeem al gebroken hebben. Deze spelers bewegen zo snel
dat de game niet eens de juiste animaties kan laden.
Dit zorgt
ervoor dat je soms in een potje multiplayer een paar spelers tegenkomt die al
liggend als een F16 door de map heen vliegen. Het frustrerende hiervan is dat
je al gauw het gevoel hebt dat je zoveel energiedrankjes naar binnen moet
werken dat je kleuren gaat proeven en geluiden gaat zien om mee te komen met de
snelheid. Het is heel jammer, want de rest van de gameplay, waaronder de
gunplay, is echt uitstekend.
Skill-based ellende
Dan komen we
ook aan bij de multiplayer van Call of Duty Black Ops 6 en die multiplayer
heeft meer dan genoeg problemen. De maps zijn namelijk echt vreselijk. Ze zijn
te klein of te groot en de spawns zijn daarbovenop wonderbaarlijk genoeg
nog
slechter. Het is absurd makkelijk om een ander team vast te zetten aan een kant
en ze overhoop te schieten zodra ze respawnen.
Het is niet
leuk als je onderdeel bent van het team cat vastgezet wordt in de spawn, maar
de andere kant is ook niet leuk, want het enige wat je doet is stilstaan en
mikken op de spawnpunten. Voeg daar nog eens de ellende die skill-based
matchmaking heet aan toe en je krijgt echt vreselijke multiplayer potjes, waar
het heel moeilijk is om plezier te hebben.
Toch zijn er
momenten wanneer de multiplayer ineens klikt en je daadwerkelijk toch heel even
plezier hebt. De momenten zijn zeldzaam, maar ze bestaan wel. Hopelijk kan
Treyarch nog wat aanpassingen doen de komende tijd, want in de huidige staat is
de multiplayer van Call of Duty Black Ops 6 niet geweldig.
Call of Duty Black Ops 6 - Een sterke knaller
Uiteindelijk
is Call of Duty Black Ops 6 een hele sterke shooter. Treyarch heeft veel tijd
en energie gestoken in het maken van een goede Call of Duty. Vooral de campagne
en Zombies zal fans van de franchise zeer tevreden stellen.
De gameplay is
over het algemeen wel goed, maar heeft een paar systemen die net niet helemaal lekker
werken. Vooral het nieuwe omni-movement systeem lijkt de gameplay te breken.
Voeg daar nog een multiplayer aan toe die niet lekker in de smaak valt met
meerdere problemen en je hebt een prima Call of Duty, maar niks baanbrekends.
8,0