Bungie Creative Studios is vanaf nu niet meer onderdeel van Bungie. De ontwikkeltak gaat nu meehelpen met live-service games voor
PlayStation Studios.
Toen Bungie in 2022
werd overgenomen door Sony, kreeg de studio een stuk meer autonomie dan andere studio’s. Op dat moment was
Destiny 2 erg populair en succesvol en door die kennis kreeg de studio een soort leidinggevende functie richting andere studio’s die bezig waren met live-service games. Bungie moest toetsen of die games daadwerkelijk succesvol zouden worden.
Sinds de overname is de situatie alleen flink veranderd. Het live-serviceproject van
Sony is grotendeels een flop geworden met de dramatische verkoopcijfers van
Concord en het annuleren van The Last of Us multiplayer. En ook de spelersaantallen van Bungie zijn sterk gedaald, waardoor de studio veel minder geld omzet dan verwacht.
Eerder gingen er al geruchten dat Bungie een groot deel van de onafhankelijkheid zou kwijtraken en dat is nu het geval. Bungie Creative Studios is nu namelijk onderdeel geworden van
PlayStation Studios, zo meldt Bridget O’Neill, de voormalig senior director van het team, op
LinkedIn.
Bungie Creative Studios gaat aan de slag bij PlayStation Studios om de basis te leggen voor een creatief team dat alle PlayStation live-games kan ondersteunen. Als onderdeel van deze verhuizing krijg ik een nieuwe rol als Senior Director of Creative bij PlayStation Studios.
— Bridget O'Neill.PlayStation is nog niet klaar met live-service games
Zoals gezegd kan die hulp voor live-service games goed gebruikt worden bij de verschillende studio’s van PlayStation. Ondanks de tegenvallende resultaten van Concord is de Japanse uitgever namelijk nog niet klaar met het ‘genre’.
Toen het project namelijk werd aangekondigd, stelde Sony dat er maar liefst meer dan tien live-service games in de maak waren bij PlayStation. Daar is er nu eentje van uitgekomen en eentje van geannuleerd, waardoor er nog minimaal acht in ontwikkeling zijn. Tenzij er meer stilletjes zijn stopgezet achter de schermen.