Apple heeft al een tijdje problemen met de Nederlandse Autoriteit Consument & Markt (ACM). Daarom heeft de techgigant nu nieuwe
regels ingesteld speciaal voor de Nederlandse
App Store.
De laatste jaren zijn marktautoriteiten een stuk strenger gaan letten op techbedrijven. Zo hebben we nu al vrij vaak gezien dat bedrijven als
Meta,
Google en
Apple boetes krijgen opgelegd. Laatstgenoemde licht ook al een tijdje in de clinch met de Nederlandse
ACM, wat tot een dwangsom heeft geleid die op kan lopen tot 50 miljoen euro.
Het probleem ligt bij dating apps, die hebben geklaagd dat gebruikers alleen het betalingssysteem van Apple kunnen gebruiken, waar de ontwikkelaars een flink percentage van moeten afstaan. De ACM heeft aangekondigd dat Apple haar regels moet veranderen, omdat het bedrijf momenteel misbruik maakt van haar machtspositie.
Apple heeft daarom
aangekondigd in een blogpost dat de regels zijn veranderd voor de Nederlandse App Store. Ontwikkelaars kunnen er nu voor kiezen om een
third party of Apple's eigen betalingssysteem te gebruiken, gebruikers door te sturen naar een externe website voor een betaling of een combinatie. Ook is de waarschuwing voor het gebruiken van een
third party systeem nu een stuk minder dreigend. Dit geldt alleen voor ontwikkelaars van dating apps zoals
Tinder.
Martijn Snoep, de voorzitter van de ACM, zegt in
een verklaring blij te zijn dat Apple de regels heeft aangepast. Volgens Snoep zullen consumenten 'uiteindelijk de voordelen ervan plukken'.
Apple niet blij met veranderingen
Ondanks dat Apple nu voldoet aan de eisen van de ACM, heeft het techbedrijf dat niet zonder tegenzin gedaan. Apple is namelijk allesbehalve blij met de situatie. Volgens het bedrijf zijn de veranderingen aan de regels namelijk 'niet in het belang van de privacy of de gegevensbeveiliging van de gebruikers'.
Apple gaat dan ook in beroep tegen het oorspronkelijke bevel van de ACM om de regels te moeten veranderen.