Wie wil kan tegenwoordig enorm veel games spelen via abonnementsdiensten. Als je het aan enthousiastelingen vraagt hoef je eigenlijk bijna nooit meer games te kopen. Maar in de praktijk lijken zowel
PS Plus als
Game Pass aan een plafond te zitten.
Volgens
Mat Piscatella van Circana, een bedrijf dat de Amerikaanse gaming markt in de gaten houdt, groeien game-abonnementen nog maar nauwelijks. In april van 2023 is maar 2 procent meer uitgegeven aan diensten als PS Plus en Game Pass. Sony en Microsoft lijken het moeilijk te hebben om een publiek te vinden voor deze diensten buiten console-eigenaren.
Dat heeft er mogelijk mee te maken dat een
abonnement best duur is als je niet zoveel games speelt. Het blijkt geregeld uit verkoopcijfers dat veel console-eigenaren maar een paar games per jaar kopen. Uiteindelijk is dat goedkoper dan maandelijks betalen voor een abonnement.
Ook in 2023 zijn traditionele game-verkopen sterk, zoals bijvoorbeeld al te zien is geweest aan
Hogwarts Legacy en
Tears of the Kingdom. Met name digitaal worden er enorm veel games verkocht. Tears of the Kingdom verkoopt ook fysiek erg goed, iets wat vaker gebeurt met Nintendo-games.
Hoeveel Abonnees hebben Game Pass en PS Plus?
Het is momenteel niet bekend hoeveel mensen er een Game Pass abonnement hebben: Microsoft heeft al een tijdje geen specifieke cijfers meer gedeeld, al waren er
begin 2022 zeker 25 miljoen abonnees. PS Plus zit meestal rond de 50 miljoen abonnees.