Zo speelt Zelda anders dan Link in Echoes of Wisdom

Article
maandag, 02 september 2024 om 15:00
echoes of wisdom
Al bijna 40 jaar zijn Zelda-fans een bepaalde gameplay-stijl gewend. Hoe erg sommige games ook van elkaar verschillen, je kunt er veilig vanuit gaan dat je een zwaard en schild ter hand neemt. Maar in Echoes of Wisdom moet je van Prinses Zelda iets anders verwachten: deze features zijn al onthuld.

Echoes 

Een groot verschil met Link is dat Zelda doorgaans geen zwaard gebruikt. In principe kan de prinses niet rechtstreeks aanvallen, waardoor alles, inclusief gevechten, een soort puzzel wordt. Zelda’s belangrijkste manier om verder te komen in de game is het gebruik van Echoes.
Dat zijn in feite kopieën van voorwerpen en vijanden die je kunt maken met dank aan het feetje Tri. Zo’n kopie hoeft geen voorbeeld in de buurt te hebben. Als je aan het begin van de game de Echo van een bed leert, kun je voortaan overal een bed oproepen.
The Legend of Zelda: Echoes of Wisdom - Nintendo Switch Image
The Legend of Zelda: Echoes of Wisdom - Nintendo Switch
EUR53.99
Op voorraad
Koop op bol.
Echoes zijn voor veel verschillende situaties geschikt. Je kunt meubilair stapelen om een pad te maken naar de top van een klif, of je kunt rotsen creëren om naar vijanden te gooien. Echoes van vijanden kun je gebruiken om voor je te laten vechten, maar met een vliegende vijand kun je bijvoorbeeld ook over een gat zweven. Sommige Echoes hebben ook bepaalde interacties met elkaar, dus een experimentje op zijn tijd kan geen kwaad. 

Bind en Reverse Bond

Echoes zijn niet het enige waar Zelda tijdens haar avontuur gebruik van kan maken. Dat zou ook wel een beetje saai zijn. Net zoals Link vaak nog andere wapens en items heeft dan alleen zijn zwaard, heeft Zelda ook nog meer trucjes paraat. Tri geeft haar namelijk ook een kracht genaamd Bind.
Daarmee kan ze zichzelf als het ware vastmaken aan objecten in de game, die vervolgens haar bewegingen volgen. Een groot rotsblok verplaatsen kan bijvoorbeeld door ervoor te gaan staan, Bind te gebruiken en vervolgens een paar stappen opzij te doen. Maar er zijn nog meer manieren om Bind te gebruiken, door het effect om te draaien met Reverse Bond.
Zo geef je jezelf in feite over aan hoe het object waar je aan verbonden bent beweegt. Met Reverse Bond kun je bijvoorbeeld aan een bewegend platform gaan hangen als het niet lukt om erop te staan. Ook kun je je vastmaken aan een vijand zodat die je een lift kan geven naar een plek waar je anders niet had kunnen komen. Bind en Reverse Bond werken ook op Echoes, dus ook hier ben je niet aangewezen op wat je om je heen kan vinden.

Automatons

Er zijn ook minder magische dingen waar Zelda gebruik van kan maken tijdens haar avontuur. Het personage Dampé heeft namelijk een carrièreswitch gemaakt van grafdelver naar ingenieur. Zijn machines, ook wel Automatons kun je ook toevoegen aan je arsenaal.
Veel daarvan lijken de gedaante aan te nemen van klassieke Zelda-vijanden. Zo is er een Tektite-automaton die hoog in de lucht springt en een Octorok-automaton die rotsen afvuurt. Er is er ook één die met geluid schade lijkt te doen aan vijanden. We hebben nog niet bijzonder veel gezien van Automatons, maar het lijkt erop dat ze van pas zullen komen.

Toch een beetje Link in Swordfighter Form

Er is al jaren verwarring over de de naam van de hoofdpersoon in Zelda-games. Link wordt door mensen die de game niet zo goed kennen, vaak Zelda genoemd. Nu speel je een keer wel als Zelda, maar om de verwarring toch een beetje in stand te houden, kan de prinses als het ware veranderen in Link. Swordfighter Form geeft haar het zwaard en schild van Link en ook zijn bekende groene outfit.
Op deze manier kun je toch als Zelda zelf een vijand aanvallen. Het kan alleen maar voor even, want wanneer je Swordfighter Form aanneemt, kost dat een speciale energie. Die kun je aanvallen in de Still World, een vreemde dimensie waar mensen en delen van Hyrule zijn beland toen er vreemde scheuren ontstonden in het landschap.
Als je Swordfighter Form buiten de Still World gebruikt, moet je dus oppassen dat jet het niet te lang aan laat staan: je hebt de energie niet zomaar terug. Wel ziet het ernaar uit dat je de kans krijgt om je tijd in Swordfighter Form uit te breiden. In de nieuwste trailer voor de game geeft de energiebalk voor deze kracht steeds aan dat hij op level 1 zit, dus vermoedelijk is er minstens een tweede level.