XGN Karakters: Ratchet

Article
woensdag, 04 november 2009 om 18:00
xgn google image
Om de twee weken noemen we een hoofdpersonage uit een game onder de loep. Vandaag doen we er echter twee, want dit duo is niet te scheiden.
Zo af en toe heb je van die games waarin niet één, maar twee personages een hoofdrol spelen. De franchise Ratchet & Clank is zo’n serie. De Lombax Ratchet en de robot Clank krijgen deze week ook weer een nieuwe game, en daarom hebben we besloten deze twee personages even eens in het zonnetje te zetten. We beginnen met Ratchet, en later op de avond vervolgen we met Clank.
Grootste plannen
Ratchet is een Lombax, een soort kat-achtige wezen, met grootste plannen. Ratchet wil namelijk met een eigen gemaakt schip de ruimte in om avonturen te beleven. Helaas kon zijn ruimteschip niet van de grond afkomen door het gemis van een ‘robotic ignition system’. Op een gegeven moment ziet Ratchet een schip neerstorten en besluit op zoek te gaan naar een dergelijk systeem dat kan helpen om zijn schip op gang te krijgen. Eenmaal bij het schip aangekomen maakt Ratchet kennis met Clank. Dit robotje wil Ratchet wel helpen, maar in ruil voor zijn hulp wil Clank wel afgezet worden op een planeet.
Een driftig ventje
In de eerste game uit de Ratchet & Clank serie is Ratchet een behoorlijk driftig mannetje. Zo is hij niet alleen erg koppig, maar zegt hij ook wat hij vindt. De Lombax is snel op zijn teentjes getrapt, en uiteraard vindt niet iedereen dat altijd even fijn. In de latere games uit de serie wordt Ratchet steeds rustiger en krijgt hij zelfs meerdere relaties. Insomniac Games besloot om Ratchet wat minder koppig te maken na kritiek van verschillende reviews. Zoals je kunt begrijpen krijgt Clank de meeste stront over zich heen, hij is namelijk continue met Ratchet op stap.
Wat voor dier kiezen we?
De directeur van de programmeerafdeling zag Ratchet als een reptielachtig wezen die op avontuur ging om verschillende wapens, gadgets en andere items te verzamelen. Maar omdat Ratchet veel zou moeten springen en andere trucjes moest uitvoeren, heeft Insomniac Games later besloten om verschillende soorten wezen te maken. Uiteindelijk kwam Ratchet’s vorm, zoals wij hem nu kennen, als winnaar uit de bus. Waarom? Omdat Ratchet over veel behendigheid moest beschikken en deze vorm dit toeliet en geloofwaardig over liet komen.
Gastoptreden
Ondanks dat Ratchet & Clank in totaal elf games hebben gehad, negen console en twee mobiele games, is Ratchet ook vrij te spelen in Jak X Combat Racing. In dit spel kon je dan als Ratchet achter het stuur plaatsnemen.
Ratchet in het kort
De Lombax Ratchet heeft al flink wat avontuurtjes achter zijn rug. De hoofdprogrammeur van Insomniac Games zag Ratchet als een reptiel, maar wij zijn blij dat Ratchet toch zijn huidige vorm heeft gekregen. Want het pluizige beest heeft toch wel zijn charmes, ondanks zijn soms koppige persoonlijkheid.