Tower Bloxx Deluxe Review

woensdag, 04 november 2009 om 19:00
Vroeger, in de tijd zonder elektronica, konden de kinderen zich niet vermaken met al die games. Een goed alternatief om je tijd te vullen was met blokken spelen. Ontwikkelaar Digital Chocolate haalt deze oud-Hollandse bezigheid naar Xbox Live Arcade met de gedachte de kinderen van deze tijd ook aan het stapelen te zetten. Krijgt Digital Chocolate ons aan de digitale blokken of zullen het toch de ouderwetse houten blokken zijn die overwinnen?
Tower Bloxx Deluxe is een spelletje dat al enige tijd bestaat voor de PC en de iPhone. Digital Chocolate heeft besloten om deze game ook voor Xbox Live Arcade uit te brengen. In deze arcadegame mag jij als professionele blokkenbouwer aan de slag. Het dorpje Sunnyvale ligt er namelijk maar somber bij en dreigt al haar inwoners kwijt te raken. Een rijk man laat dit echter niet gebeuren en beslist dat het dorpje uitgebreid moet worden. In een klein dorpje is echter weinig plaats, dus dan ga je de hoogte in.
Wel erg makkelijk
De gehele game bestaat uit niks anders dan hoge torens bouwen. Een toren bestaat uit allemaal verschillende blokken die jij op elkaar moet zien te plaatsen. De blokken hangen aan een kabel van een enorme hijskraan. Om het een beetje uitdagend te maken, zwiept de kabel van links naar rechts. Aan jou de taak om precies op het juiste moment op de A-knop te drukken zodat het volgende blok zo recht mogelijk op de vorige terecht komt. Zet je twee blokken scheef op elkaar, dan gaat de toren ook op en neer en wordt het steeds moeilijker om een hoge toren te bouwen.
De A-knop is de enige knop die wordt gebruikt in de game. De besturing is hierdoor wel iets te simpel, want van de hele tijd op één knop drukken daar wordt niemand blij van. Aan de andere kant is de gameplay hierdoor wel erg toegankelijk geworden en daardoor is deze game ook goed door jonge kinderen te spelen. Deze simpele gameplay is hartstikke leuk op de iPhone, maar van een arcadegame op Xbox Live mag je toch iets meer verwachten. Dit vooral vanwege de prijs die je betaalt (9,30 euro).
Tower Bloxx Deluxe Screenshot 130959 Tower Bloxx Deluxe Screenshot 130958 Tower Bloxx Deluxe Screenshot 130957
Het oog wil ook wat
Voor zo een prijs zal je toch wel een hele hoop extra's krijgen, was hetgeen dat door onze gedachtes zweefde. Dat valt dus tegen. Tower Bloxx Deluxe op XBLA is volledig in High Definition te spelen. Dit klinkt misschien als een welkome toevoeging, maar als je kijkt naar het gebrek aan variatie die op je beeldscherm verschijnt, lijkt de game in HD meer een goedmakertje.
Het enige in jouw gezichtsveld is het zwiepende kabeltje met een blok eraan. De achtergrond bestaat uit een saaie stad. Maar hoe hoger je komt, des te meer je te zien krijgt. Zo zul je op een gegeven moment ook een hoge wolkenkrabber hebben gebouwd welke de maan voorbij gaat. Verpletterende graphics hoef je hierbij niet te verwachten; het is allemaal eenvoudig gehouden.
De torens zelf zijn er in een aantal verschillende felle kleuren. Eigenlijk heeft alles in deze game felle kleuren waardoor het een vrolijk geheel wordt. Deze vrolijke uitstraling in combinatie met het muziekje dat zich tegelijkertijd afspeelt, maakt het nog enigszins leuk om deze game te spelen. Het deuntje dat afgespeeld wordt is constant hetzelfde, maar dit is zeker niet storend. Het helpt je juist om lekker relaxed torentjes te bouwen.
Wat te doen, wat te doen
In totaal zijn er zes verschillende modi om te spelen. De belangrijkste modus is Build City, waarin je je eigen stad kunt opbouwen. Hierbij komt nog een heleboel tactiek kijken. Je mag namelijk hogere torens alleen maar plaatsen op plekken die grenzen aan alle torens die kleiner zijn. Een gebouw van veertig blokken moet bijvoorbeeld grenzen aan torens van dertig, twintig en tien blokken. Je kunt dus niet in het wilde weg rond bouwen, maar zal het nodige inzicht nodig hebben om je stad zo effectief mogelijk te bevolken.
In de Quick Play modus moet je een zo hoog mogelijk flatgebouw maken. Na een beetje oefenen kun je hier een heel eind komen met torens die tot ver in het universum reiken. Een andere modus is Time Attack. Hier is het de bedoeling om binnen een bepaalde tijd genoeg blokken op elkaar te stapelen om weer wat extra seconden op de klok te krijgen. Op beide modi ben je echter al gauw uitgekeken aangezien ze niet interessant genoeg zijn om veel moeite in te steken.
De overige drie modi zijn multiplayer modi. Het is wel erg jammer dat dit alleen maar een offline multiplayer betreft. Samen met drie vrienden kun je samenwerken om een hele hoge toren te bouwen. Terwijl de een stapelt, kan de ander de toren stabiliseren. Je kunt ook tegen elkaar strijden. Dit kan tegen de tijd of tegen elkaar. Speel je tegen elkaar, dan kun je ook nog eens gebruik maken van allerlei powerups. Denk aan een aardbeving bij de tegenstander of juist een stabilisator waardoor jouw toren een tijdje niet meer wiebelt.
Tower Bloxx Deluxe Screenshot 130956 Tower Bloxx Deluxe Screenshot 130955 Tower Bloxx Deluxe Screenshot 130954
Verhip, dat ben ik
Een leuke bijkomstigheid in Tower Bloxx Deluxe is het gebruik van avatars. Terwijl jij bezig bent een mooie stapel blokken te maken, is het jouw eigen avatar die de hijskraan bestuurd. Ook is het in de Quick Play modus mogelijk om je toren te bekijken vanuit het perspectief van andere avatars die in de stad leven. Zo kun je je toren van binnen zien via iemand die de krant leest of via een piloot die om het gebouw heen vliegt.
Met Tower Bloxx Deluxe kun je grote hoogtes bereiken. Jammer genoeg bereikt Digital Chocolate deze hoogte niet, want Tower Bloxx Deluxe is gewoon niet leuk genoeg om je geld aan uit te geven. Het geluid en de uitstraling geeft je nog een goed gevoel, maar de te simpele gameplay en de te lage replaywaarde maakt dit geen game om trots op te zijn. Heb je toch zin om een toren te bouwen, haal dan de houten blokken uit je kinderjaren maar van zolder.
Cijfer: 5.3