XGN in gesprek met lead artist Dungeons & Dragons Neverwinter

Article
vrijdag, 21 juni 2013 om 12:00
xgn google image
Het Dungeons & Dragons merk kent ontelbaar veel videogames. En met Neverwinter komt daar een massive multiplayer online role-playing game (MMORPG) voor de PC bij. Om eens wat meer achtergrondinformatie te winnen spraken wij met de mannen van ontwikkelaar Cryptic Studios. Matt Highison, lead artist van de game, geeft tekst en uitleg.
XGN: Matt, kun jij de XGN-bezoekers uitleggen wat Dungeons & Dragons: Neverwinter precies voor een game wordt?
Matt Highison: Neverwinter is een free-to-play, action massive multiplayer role-playing game die zich afspeelt in het Dungeons & Dragons Forgotten Realms universum. De speller kiest een rol als fighter, cleric, wizard of rogue om vervolgens in een epische, fantasievolle wereld te jagen op monsters en schatten. Een klassiek fantasie avontuur.
XGN: En waarom heet het spel dan Neverwinter?
Matt Highison: Het speelt zich uiteraard af in het Dungeons & Dragons Forgotten Realms universum en je gaat op verschillende, grote avonturen. Het middelpunt in de game is echter de historie, het verhaal en de gebeurtenissen rondom de stad Neverwinter.
XGN: Is Neverwinter dan wel een echte Dungeons & Dragons game?
Matt Highison: Absoluut! We werken dagelijks samen met Wizards of the Coast [de uitgever van Dungeons & Dragons - red.] om ervoor te zorgen dat hij waardig blijft voor de Forgotten Realms. Voor mij persoonlijk ging Dungeons & Dragons altijd over creëren, creativiteit en community. Daarvoor heeft Neverwinter de Foundry, waar spelers hun eigen campagne kunnen maken om die te delen met anderen. Het is verbazingwekkend om te zien wat de fans allemaal creëren. In de Foundry heb je alle vrijheid. Zo heb ik al in een verrassend bargevecht gezeten en werd overlopen door een leger kippen. Ik ervoer quests met diepgaande, ingewikkelde verhalen die mijn hart raakte. En zo heb ik veel meer moois gezien.
XGN: Hoe gaat Cryptic Studios er voor zorgen dat de rollen die je eerder noemde gebalanceerd zijn?
Matt Highison: We hebben veel nagedacht over hoe we de klassen gebalanceerd maken, terwijl het ook uniek aanvoelt. Allemaal bezitten ze een unieke speelstijl, wapens, armour en iconische mogelijkheden. Iedere personage gaat dus anders aanvoelen, onder meer ook door de customize opties. Het is verstandig om meerdere klassen te proberen voordat je een definitieve keuze maakt. We hebben ze zo gemaakt dat ze goed kunnen samenwerken.
XGN: Hoe groot wil Neverwinter zijn?
Matt Highison: Het is vooral ons doel om een leuke game neer te zetten die gamers willen spelen. We hebben niet als doel om iets te zijn dat een andere game al is, maar we willen natuurlijk zoveel mogelijk spelers werven. Natuurlijk zullen we niet klagen als Neverwinter net zo groot als World of Warcraft wordt.
XGN: Veel MMORPG’s maken tegenwoordig gebruik van moderne toevoegingen als smartphone applicaties en Facebook. Zal Neverwinter dat ook doen?
Matt Highison: Neverwinter maakt gebruik van Gateway. Je krijgt daarmee toegang tot Professions [het craft systeem van Neverwinter - red.], Guild, Auction House, Character Sheet en mail. Gateway kun je via de webbrowser opstarten, maar ook mobiele platforms als iOS en Android. Mobiel zijn was een belangrijk punt voor ons. Wanneer er bij Cryptic een vergadering start, zie je iedereen voor het begint nog even snel in het Auction House kijken.
XGN: Cryptic Studios heeft met onder andere Star Trek Online al ervaring op het MMORPG-gebied. Wat zijn de belangrijkste punten die jullie daaruit geleerd hebben, die meegenomen worden naar Neverwinter?
Matt Highison: We zijn trots op de regelmatige updates die we in onze spellen doorvoeren, reacties op de feedback van de spelers en we geven de speler veel waarde voor de tijd die ze spelen. Met Neverwinter hielp de feedback van de spelers ons om geweldige gevechten te creëren en de user generated content in de Foundry. We hechtten zoveel waarde aan die feedback dat we Neverwinter meerdere malen uitstelden. Veel open bèta’s, maar nu is hij eindelijk uit!
XGN: Kunnen de goedkopere PC’s Neverwinter afspelen?
Matt Highison: We willen dat zoveel mogelijk mensen onze game kunnen spelen. We hebben dan ook een hoop geïnvesteerd in vertaling, wereldwijde distributie en prestaties. Door de lage systeemeisen is Neverwinter ook op de oudere en minder presterende PC’s draaien. Je kunt hem zelfs spelen op een Microsoft Surface tablet. Er zijn een hoop mogelijkheden om de visuals aan te passen. Zodoende mogen hardcore PC-gamers gewoon verwachten wat ze van een moderne game gewend zijn.
XGN: En waarom moeten de XGN-bezoekers Neverwinter gaan spelen?
Matt Highison: Neverwinter is een uitstekende actie MMO in de Forgotten Realms, rijk aan fantastische plaatsen om te bezoeken en de schat te plunderen, en jij en je vrienden kunnen het hele spel nu gratis downloaden en spelen! Het spel is altijd in ontwikkeling, groeit en we kijken uit naar vele jaren van nieuwe avonturen.