XGN Biografie: Electronic Arts

Article
door Limpie
maandag, 05 januari 2009 om 18:00
xgn google image
In XGN specials behandelen we iedere maandag een ontwikkelaar of uitgever die op dit moment actief is op één van de drie huidige generatie consoles. Eén van de grootste en tevens meest bekende ontwikkelaar is toch wel Electronic Arts en vandaar dan ook dat we met EA beginnen.
Amazing Software
De geschiedenis van EA begint in het jaar 1982 waar Trip Hawkins het bedrijf Amazing Software oprichtte. Op 28 mei 1982 werd het bedrijf een feit en dankzij een persoonlijke investering kon Hawkins de eerste mensen aannemen. De zeven maanden die daarop volgden bestonden voornamelijk uit het maken van een zakenplan waarop het bedrijf verder kon gaan. Voordat Hawkins het bedrijf begon, werkte hij bij Apple en hier haalde hij dan ook een aantal van zijn eerste medewerkers vandaan.

Het waren echter diezelfde medewerkers die van mening waren dat de naam Amazing Software niet echt pakkend was, en dat het bedrijf een naamsverandering moest ondergaan. Na een aantal lange dagen van discussiëren en het opbrengen van verschillende namen kwam uiteindelijk de naam Electronic Artist uit de bus. Echter waren een hoop medewerkers het hier niet mee eens omdat volgens hen de ontwikkelaars de artiesten waren, en niet zij. Toen werd er dus gekozen voor Electronic Arts.
Pinball Contruction Set
Eén van de eerste games van EA, Pinball Construction Set, was een heel erg grote hit op de Apple II. EA besloot al snel deze game ook op andere systemen uit te gaan brengen. Deze game werd door EA uitgebracht in een vierkant hoesje met een cover aan de voor- en achterkant. Dit deden ze omdat volgens hen de ontwikkelaars echte artiesten waren en het dus verdienden om zo gezien te worden.

Tevens gaf EA een deel van de winst die ze maakten aan de ontwikkelaars, en trokken zo hiermee een hoop andere ontwikkelaars naar zich toe. Zelfs, de op dat moment grootste, ontwikkelaars toonden interesse in het bedrijf en voordat ze het wisten waren ze één van de grootsten in die tijd. In 1991 verliet Hawkins het bedrijf om een eigen ander bedrijf op te richten wat nu bekend is als 3DO.
Een nieuw tijdperk
Nadat Hawkins was vetrokken nam Larry Probst het over als directeur en zorgde ervoor dat het bedrijf doorgroeide naar haar huidige grote en status. In de jaren ‘90 vertikte Probst het om bedrijven als Take Two te volgen met games voor volwassenen zoals Grand Theft Auto. Ondanks dat Take Two had bewezen dat dit concept zeer populair was, was EA van mening dat ze verder konden met hun eigen concepten.

Vele analisten op Wallstreet waren dan ook van mening dat dit de reden is geweest waarom eind jaren ‘90/ begin 2000 het bedrijf niet zo hard groeide als de meeste andere game fabrikanten en de aandelen dus niet genoeg stegen. Ondertussen heeft het bedrijf echter genoeg games voor meerderjarigen ontwikkeld en dit is dan ook terug te zien in de verkopen.
EA Exclusives
EA heeft het in de loop der jaren voor elkaar gekregen een aantal exclusieve rechten voor spellen te krijgen zoals Madden NFL, FIFA, NHL en NBA. Op deze manier weet EA gamers keer op keer ook weer te boeien, en weten gamers precies waar ze aan toe zijn als het om sportgames gaat. Doordat EA zoveel ervaring heeft zijn er ieder jaar weer meer gamers die de spellen van de verschillende franchises goed gaan vinden.

Buiten de sportgames heeft EA ook de rechten voor bijvoorbeeld de Harry Potter games. Omdat de boeken en films zo geliefd zijn bij jong en oud, is het niet moeilijk om veel van deze games te verkopen. Andere games waar EA voornamelijk van bekend is, zijn de Command & Conquer spellen. Iedere keer weer weet het bedrijf een sterke RTS-game neer te zetten, en het laatste deel, Command & Conquer: Red Alert 3 is dan ook de beste tot nu toe.
De verdere toekomst
Ondertussen heeft Probst zijn baan als Directeur neergelegd maar zit nog wel in de raad van bestuur. John Riccitiello heeft het stokje overgenomen en is tot vandaag de dag dan ook de zittende directeur. Wat de toekomst voor het bedrijf gaat brengen is niet helemaal bekend, maar wat zeker is, is dat het bedrijf zeer zeker nog lang niet op haar hoogtepunt is. De laatste jaren heeft het bedrijf zelfs interesse getoond in andere uitgevers en ontwikkelaars en er was zelfs een tijdje sprake van een overname van Take Two. We zullen zien wat de toekomst verder nog brengt

Populair Nieuws