XGN Biografie: Codemasters

Article
door Limpie
maandag, 12 oktober 2009 om 19:30
xgn google image
Vorige week is dan eindelijk het tweede deel in de Operation Flashpoint franchise verschenen. Codemasters kennen we echter de laatste jaren van veel meer bekende games. Hoe is dit bedrijf zover gekomen?
Zeer veel consoles
In 1985 werd het bedrijf Codemasters in Amerika opgericht door Richard en David Darling. Beide werkten eerst bij Mastertronic, maar waren van mening dat ze heel goed voor zichzelf konden beginnen. Toen Codemasters startte waren er vooral mogelijkheden om voor de ZX Spectrum te ontwikkelen.
Dit was echter niet de enige console, want ook voor de Enterprise 128, Vic 20, Commodore 64, Commodore 16, BBC Micro, Acorn Electron, Amstrad CPC, Atari 8-bit, Commodore Amiga en Atari ST maakte Codemasters in haar beginjaren spellen. Vooral de Dizzy games waren zeer populair op de vele consoles.
Een genre dat zeer populair was onder de Codemasters fans was het simulatie genre. Vooral de simulatie van verschillende sporten sloeg goed aan bij de gamers. Doordat dit zo populair was besloot Codemasters ook een grasmaaier simulator te maken. Ook deze deed het op de één of andere manier zeer goed.
Budget titels
In de jaren '80 bracht Codemasters alleen goedkope games uit, maar in de jaren '90 kwam hier abrupt een einde aan omdat de meeste uitgevers meer geld wilden verdienen. Er werd dus veel meer budget beschikbaar gesteld voor de grotere duurdere titels. Dit kwam Codemasters natuurlijk niet goed uit.
In 1993 moest Codemasters er ook aan geloven en besloot om gewone games te gaan maken voor de 16 bit consoles. Games die in die tijd werden uitgebracht waren bijvoorbeeld Crystal Kingdom Dizzy, Micro Machines en Pete Sampras Tennis. Games werden toen voornamelijk voor de Super Nintendo en de SEGA Mega Drive ontwikkeld.
Een nieuwe studio
De keuze om duurdere titels te gaan ontwikkelen bleek verstandig, want in de periode tot 1999 verkocht Codemasters vele games. Dit alles zorgde er dan ook voor dat Codemasters eind jaren '90 zo groot was geworden dat er een nieuwe studio kon komen. Deze studio is verantwoordelijk voor veel games die sindsdien zijn uitgekomen.
Titels die onder andere uit die nieuwe Yosmite studio zijn komen rollen zijn Collin McRae: Dirt, Operation Flashpoint en Brian Lara Cricket. In de tussentijd is Codemasters ook uitgegroeid naar uitgever voor andere ontwikkelaars en brengt dus niet meer alleen maar eigen games uit. Zo geeft Codemasters de Overlord serie uit, die bij het Nederlandse Triumph Studios wordt gemaakt.
Een nieuw logo
In 2007 werd Codemasters overgenomen door de Balderton Capital Group en werd ervoor gekozen het logo te veranderen in het huidige logo. Sindsdien is het ook alleen maar beter gegaan door games als Overlord, GRID, Collin McRae: DiRT 2 en vele anderen.
Niet alleen zijn er een hoop goede games verschenen want er komen ook nog een aantal toppers aan. Zo heeft Codemasters de rechten van de Formule 1 te pakken gekregen en ook 2010 blijft waarschijnlijk geen leeg jaar.
Een mooie opbouw
Door de jaren heen heeft Codemasters dus geleerd om goed mee te liften op de successen van dat moment, en dat was niet zonder resultaat. Games als Operation Flashpoint en Colin McRae: DiRT 2 bewijzen dit. Wij kijken dan ook uit naar wat Codemasters ons in de toekomst nog meer kan bieden.