LEGO Rock Band Preview

Preview
dinsdag, 13 oktober 2009 om 18:00
De Rock Band franchise staat niet stil, en probeert dit jaar unieke games neer te zetten. Zo was er eerder The Beatles: Rock Band en komt er in november een heuse LEGO variant. Vallen de blokjes bij die laatste in hun plaats, of stort het geheel in?
LEGO Rock Band wordt niet gemaakt door Harmonix, de studio achter de andere Rock Band games. Er is namelijk een samenwerking aangegaan met ontwikkelaar TT Games en Warner Bros. TT Games kennen we natuurlijk allemaal van de eerdere LEGO games, zoals LEGO Star Wars en LEGO Batman. Dat waren beide action adventures, en met LEGO Rock Band slaat de studio dus een nieuw pad in.
LEGO Rock Band Screenshot 129393 LEGO Rock Band Screenshot 129381 LEGO Rock Band Screenshot 127723
Toegankelijk voor iedereen
Wel blijft de focus van het spel hetzelfde als de eerdere titels van de studio. LEGO Rock Band moet toegankelijk zijn voor kinderen, maar ook volwassenen moeten er plezier aan kunnen beleven. Om dit te bereiken zijn er enkele slimme aanpassingen in de Rock Band gameplay gemaakt.
Zo kun je deze keer niet af gaan. Als je veel noten mist zul je dat wel op het scherm zien, maar meteen daarna kun je weer verder. Dit werkt ideaal voor de beginnende Rock Band speler, waar ik mijzelf ook toe moet rekenen. Het voorkomt een hoop frustratie, aangezien je niet helemaal opnieuw hoeft te beginnen, maar gewoon verder kunt spelen. Daarnaast kunnen de drummers onder ons deze keer het drumpedaal uitzetten. Je kunt je dan helemaal richten op het slaan met de stokjes, zonder dat je voeten hoeven te bewegen. Deze keuze is gemaakt omdat de jongere gamers erg veel moeite hadden met het pedaal, maar ook de oudere spelers verwelkomen deze optie.
Totaal nieuw is ook de freestyle modus. Hierin maakt het niet uit of je raak slaat, en kun je dus helemaal los gaan op de drums, gitaar of bas. Vooral voor de kids is dit een mooie optie, aangezien ze dan lekker kunnen spelen, zonder zich zorgen te maken of de noten geraakt worden.
Naast gameplay aanpassingen zijn er ook lagere moeilijkheidsgraden dan eerst. Zo kun je met het zingen op ‘very easy’ eigenlijk gewoon wat schreeuwen in de microfoon en keurt het spel het goed. Tijdens het spelen lag de microfoon bij ons bijvoorbeeld gewoon op tafel en zong er niemand, maar om de één of andere reden was er aan het einde toch een score van 70% gehaald. Wees echter niet bang dat LEGO Rock Band te makkelijk is, want uiteraard kun je de moeilijkheidsgraad ook flink hoger zetten. Op de expert modus heeft zelfs de beste drummer moeite om ‘Fire’ van Jimmy Hendrix bij te houden.
LEGO Rock Band Screenshot 125367LEGO Rock Band Screenshot 105913 LEGO Rock Band Screenshot 125364
Kleine tracklist
Met een tracklist van 45 nummers biedt de game wel een wat karig aanbod. Titels als Guitar Hero 5 bieden namelijk zo’n 90 tracks op hun schijfje, wat een heel verschil is. Echter kun je wel de nummers die je voor Rock Band en Rock Band 2 hebt gedownload, gewoon in dit deel gebruiken. Echter is er op dit gebied een limitatie, doordat de game voor kinderen geschikt moet zijn. Nummers met gescheld of teksten over seks en drugs, kunnen niet gespeeld worden.
Typische LEGO stijl
Maar genoeg over de gameplay, want wat LEGO Rock Band echt uniek maakt is de grafische stijl. Alles in de game bestaat uit LEGO blokjes en de humor die we van de andere LEGO games gewend zijn, zitten ook in dit spel. Genoeg grappige taferelen dus, die vooral veroorzaakt worden door het geklungel van jouw roadies. Zo laten zij per ongelijk geesten vrij uit tombes, waarna jij tot de redding komt door het Ghostbusters nummer te spelen.
Helaas moet er wel gezegd worden dat, ondanks de toffe stijl, het grafische niveau wat ons betreft wat beter mag. De game is zeker niet lelijk, maar valt na het prachtige The Beatles: Rock Band wel wat tegen. Hopelijk werkt TT Games hier de komende maand nog aan, maar zo niet, dan kan dat de pret tijdens het spelen niet drukken.
Unieke muziekgame
LEGO Rock Band lijkt een unieke muziekgame te worden, waarin vooral toegankelijkheid en humor centraal staan. Deze beginnend Rock Band speler kon na een nummer of drie al aardig meekomen op medium, dus met de moeilijkheidsgraad zit het wel goed. Wel jammer is de wat kleine tracklist, aangezien je toch de volle mep voor de game moet betalen.