Hydro Thunder Hurricane Review

dinsdag, 27 juli 2010 om 15:00
Het is weer hartje zomer en dat betekent voor de meeste mensen zon, zee en strand! In Hydro Thunder Hurricane wordt vooral op de waterpret ingespeeld, en met supersnelle speedboten razen we langs de meest exotische locaties. Maar zitten we wel op al dat gespetter te wachten, of blijven we liever droog en uit de buurt van deze game?
Met Hydro Thunder Hurricane haal je een complete over-the-top racegame in huis die zich afspeelt op het water, zoals de naam eigenlijk al verklapt. Met snelle speedboten en ontelbaar veel turbo’s schiet deze game weg als een raket die niet zal afremmen totdat hij ontploft. En je boot zal ook zeker uit elkaar knallen als je een bocht mist.
Met deze snelle speedboten raas je door acht bijzondere en dynamische locaties. Van de Bermudadriehoek tot Tokyo en van Babylonië tot de riolen van Parijs. Je zou zo zeggen dat alles in deze game zit, maar het zijn echt maar acht locaties. Gelukkig zijn de locaties waar je met je boot langs, onderdoor of doorheen scheurt allemaal compleet uniek en ze zullen je niet snel vervelen. Elke locatie heeft namelijk zijn eigen shortcuts, en je zal een hele tijd zoet zijn voordat je de allersnelste manier hebt gevonden om bij de finishlijn te komen.
Nog lang niet uitgespeeld
Waar het aantal locaties het toch een beetje laat afweten, maakt het aantal modi dat beschikbaar is per baan aardig wat goed. Zo zijn er drie verschillende modi die elk weer op drie niveau’s voltooid kunnen worden. Daarnaast zal een kampioenschap dat bestaat uit een mix van die verschillende modi en niveau’s je ook nog kunnen verrassen. Je zal dus minstens tien keer elke locatie moeten voltooien voordat je kunt zeggen dat je de game helemaal hebt uitgespeeld. En daarna kun je nog op zoek naar de de tien verborgen pakjes die je in elke locatie vindt. Als je liever niet alleen over de golven scheurt zijn er nog de multiplayermodi: tot acht spelers online en tot vier spelers split-screen die zowel offline als online gespeeld kunnen worden. Je hele huiskamer kan dus online meedoen.
Hydro Thunder Hurricane Screenshot 150174 Hydro Thunder Hurricane Screenshot 150173 Hydro Thunder Hurricane Screenshot 150170
Nog maar vijfduizend punten!
Hydro Thunder Hurricane is zo ingedeeld dat alles met punten vrijgespeeld moet worden. Maar dan ook echt alles. Je begint de game met één boot, één moeilijkheidsgraad en één locatie. Een nadeel aan deze keuze is dat je de eerste tijd even zal moeten doorbijten omdat je bijna geen variatie hebt. Echter ben je aan het eind van deze game wel een t-shirt en een speelgoedbootje rijker voor je avatar.
Eigenlijk is er maar één groot nadeel aan Hydro Thunder Hurricane. De game heeft geen persoonlijkheid en een goede sfeer ontbreekt. Dit komt door de gebrek aan een verhaallijn, maar ook een gebrek aan aandacht die de game van je vraagt. Je start de game op, en er wordt met een al "HYDRO THUNDER HURRICANE!" naar je geroepen. Vervolgens selecteer je een locatie, rijdt je race uit, en kijkt hoeveel punten je hebt gehaald. Er is helemaal niks aan deze game dat je trekt om ook de volgende locactie te spelen. Helemaal niks op één ding na.
En dat ene ding is de gameplay. De game ziet er goed uit, er is veel aandacht besteed aan de acht locaties en de game werkt lekker mee. De besturing is soepel, simpel en snel. De gameplay is vrijwel hetzelfde als we kennen uit games als WipEout, maar dan op het water en met slechts één power-up. En het is gewoon jammer dat deze game niet eens probeert je op te warmen voor de volgende locatie. Het enige dat je over moet halen om te blijven spelen is de, gelukkig, aantrekkelijke gameplay.
Hydro Thunder Hurricane Screenshot 150171 Hydro Thunder Hurricane Screenshot 150172 Hydro Thunder Hurricane Screenshot 150169
Bekend klinkende naam?
Mocht de naam Hydro Thunder je trouwens bekend in de oren klinken, dan kan dat kloppen. Meer dan tien jaar geleden verscheen een game met die naam op de SEGA Dreamcast en later Nintendo 64 en PlayStation. Echter is Hydro Thunder Hurricane meer een compleet nieuwe game dan een sequel op het eerste deel. In de game zit wel een duidelijke knipoog naar het vorige deel, maar sinds Microsoft de rechten van Hydro Thunder in handen heeft, is de nieuwe en talentvolle studio Vector Unit geheel haar eigen weg gegaan. En het resultaat mag er op enkele minpuntjes zeker wezen.
Misschien wel het belangrijkste aan de omgeving in Hydro Thunder Hurricane is het water zelf. Water kan zeer lastig zijn om te maken in games, maar Vector Unit laat erg goed zien tot wat het in staat is. Het water glanst, spat, stroomt, golft en reageert logisch op alles wat er gebeurt. Zelfs de stormen op de Scandinavische locatie zijn tot in de puntjes uitgewerkt. Over het geluid zijn we helaas wat minder enthousiast. Zo nu en dan klinkt er een stem in de menu’s de tergend irritant is. De ‘ondersteuning’ tijdens de race zelf voegt ook niks toe, en helaas zijn alleen de geluiden die de natuur zelf produceert goed geregeld.
Zon, zee, en erg veel gespetter
Hydro Thunder Hurricane is een game die op veel punten goed scoort, maar ook een flinke nadelen heeft. De game heeft mooie en verrassende omgevingen die niet snel vervelen, snelle en goed bestuurbare boten, genoeg modi om lang interessant te blijven, maar geen persoonlijkheid. Gelukkig zijn er meer plus- dan minpunten, en uiteindelijk speel je een game als deze ook gewoon liever even tussendoor. Wij zijn dan ook tevreden in ons eindoordeel. We kijken uit naar de volgende game van Vector Unit nu kop eraf is. En na al dit gamen springen we even in het echte water, en wie weet huren we er nog een speedboot bij!