Monster Hunter Wilds is een stuk beginnersvriendelijker gemaakt. Toch heeft Capcom veel features verstopt. Zo hebben wij deze features pas na tientallen uren in de game ontdekt. Iedereen die Monster Hunter speelt en uitspeelt, komt
er gaandeweg achter dat “de échte game” eigenlijk pas begint nadat je zowel Low
als High Rank hebt voltooid. Ineens heb je tijd voor sidequests, begin je armor
sets te verzamelen voor builds, en neem je de tijd om outfits te maken voordat
je goed voorbereid aan de uitbreiding begint, een jaar later.
Toch is elke Monster
Hunter uniek in hoe consistent obscure systemen zijn verwerkt—mechanieken
die beginnende spelers vaak pas na 100+ uur echt begrijpen. Onze Monster
Hunter Wilds-'specialist' Douwe heeft inmiddels al 300+ uur in de game
gestoken en verzamelde een mooie lijst met tips voor beginnende en ervaren monsterjagers
die méér uit hun game willen halen.
1. Armorcharm & Powercharm
Het endgame van Monster Hunter houdt je niet aan de
hand vast, waardoor het zomaar kan gebeuren dat je een belangrijk stuk van de
game compleet over het hoofd ziet. De Armor- en Powercharm zijn daar een goed
voorbeeld van: twee items die respectievelijk je Attack en Defense permanent
verhogen (soort van). De Powercharm geeft je +6 Attack, en de Armorcharm +12
Defense. Dat is pakweg 2% extra schade (en verdediging), door simpelweg een
item mee te nemen op elke jacht!
Zowel de Powercharm als Armorcharm hadden we al... al dagen
Om deze twee items te verkrijgen moet je minimaal Hunter
Rank 16 zijn en toegang hebben tot Suja, Peaks of Accord. Daar ontmoet
je de NPC Rex, die je uiteindelijk twee optionele quests geeft: ‘Secure Wounded
Hollow’ gevolgd door ‘As Gatekeepers’. Na het voltooien van beide missies
ontvang je de Powercharm en Armorcharm in je Item Box. Voeg ze toe aan je
opgeslagen loadout en ruil twee inventory slots in voor een kleine maar
waardevolle power boost. Kom daar maar eens achter… tussen dertien pagina’s aan
items!
Geheime armor sets, ziet er leuk uit voor de "Death Stench" armor set
2. Geheime Armor Sets
Niet alle gear in Monster Hunter Wilds krijg je door
simpelweg monsters te verslaan. Met de nieuwe Title Update 1 kun je bijvoorbeeld armor vrijspelen door in de officiële (nieuwe) Arena te
vechten. Of neem Alma’s bril: via een kleine questline waarin je haar bril moet
terugvinden, krijg je toegang tot een hele reeks nieuwe brillen. Dat zijn de
duidelijkere unlocks — maar er zijn ook outfits die je zó kunt missen.
Bezoek Nata regelmatig, je krijgt ook korting met een gathering boost!
Tijdens het spelen verzamel je allerlei items in de wereld
die op het eerste gezicht nutteloos lijken. In de screenshot hierboven herken
je ze aan het blauwe icoontje (links). Handel ze in bij NPC’s, of makkelijker
nog: bij Nata in je kamp. Deze items fungeren als een soort valuta waarmee je
zeldzame materialen kunt kopen die je nauwelijks via normale gameplay kunt
verzamelen. Denk aan Azuz
Tanned Leather, Sinister Cloth en Sild Cotton. Sommige
van deze materialen zijn bovendien essentieel voor specifieke builds —
bijvoorbeeld ter voorbereiding tussen hunts of voor efficiënte farming
loadouts. Zowel qua fashion als functionaliteit zijn ze verrassend interessant!
3. Investeer in een verzamel- én
kamploadout
Wat Monster Hunter Wilds zo tof maakt, is dat de tijd
die je in base camps en de nieuwe Gathering Hub doorbrengt, écht zinvol is.
Alle buffs – inclusief de food buff – blijven actief zolang je in het kamp
bent. Je kunt dus tussen de missies in allerlei voordelen stacken zonder dat ze
verlopen. Na 100 uur hebben ook wij hier een routine in gevonden, maar het
bleek al snel dat je hiermee ook veel tijd en materialen verspilt. Gelukkig is
er een oplossing!
Dit is een kamp build met o.a. Item Prolonger en Free Meal
Er zijn skills die je tijd tussen de hunts aanzienlijk
efficiënter maken. Tool Specialist 5/5 zorgt dat je mantles 50% sneller
beschikbaar zijn. Mushroomancer 3/3 laat je paddenstoelen eten in plaats
van potions, wat grondstoffen bespaart zonder dat je buffs mist. Speed
Eating 3/3 maakt het eetproces sneller, en Free Meal 3/3 geeft je
45% kans dat je consumables niet verbruikt worden. En de belangrijkste: Item
Prolonger 3/3, waarmee je buffs 50% langer blijven hangen — ideaal om in
het kamp te gebruiken vóór een hunt. Vergeet alleen niet om je vechtloadout aan
te trekken voordat je vertrekt!
Dit is een 'farm' build met o.a. Botanist en Geologist
Maar ook tijdens het farmen in de open wereld geldt: bereid
je slim voor. Maak een specifieke “farming” loadout waarin je de focus legt op
efficiënt verzamelen. Gebruik bijvoorbeeld Botanist 4/4 om meer
materialen per geplukt item te krijgen, Geologist 3/3 voor extra
grondstoffen bij mijnen of botten verzamelen, Entomologist 1/1 om insecten
heel te houden zodat je ze kunt looten en Outdoorsman 1/1 voor je vis-,
kook- en eierdiefskills. Voeg daar opnieuw Tool Specialist 5/5 aan toe zodat
je je Ghillie Mantle elke 2,5 minuut kunt gebruiken. Voor vertrek? Maak een
maaltijd en voeg de zeldzame 'Truffle du Conga' als derde ingrediënt toe:
hiermee verzamel je nóg meer items per node. Deze loadout, plus de juiste food
buff, kan je loot verdrievoudigen — of zelfs verviervoudigen!
4. Sla je investigations op
Het duurde even voordat we precies doorhadden hoe
Investigations deze keer werken. Je hebt het vast gemerkt: op de kaart zie je
een overzicht van actieve monsters. Zodra je er één selecteert, kun je een
Quest creëren en een Field Survey starten, of deze opslaan als Investigation. Hier
kwamen wij pas laat achter.
Kijk om de zoveel tijd even op je map, je kan zomaar een jackpot hunt krijgen!
De monsters die spawnen zijn vaak willekeurig — net als de
beloningen. Denk aan dubbele loot of een tijdelijke boost bij het verzamelen
van materialen, op te halen via Nata. Sla dus de waardevolle Investigations op,
en verwijder de irrelevante zodra je geen nieuwe meer kunt aannemen. Extra tip:
je kunt een Investigation opslaan én de bijbehorende Field Survey alsnog spelen
— zo kun je dezelfde missie wel vier keer doen. Na 100+ uur slaan wij
bijvoorbeeld alleen nog de “Hunt it for a temporary gathering boost” bonus
varianten op zodat we óók meer materialen verzamelen op de achtergrond.
5. Koop alle Support Ship-wapens van Santiago
Een kleine tip waar wij pas laat achter kwamen, is dat je
allerlei goede spullen kunt kopen zodra het Support Ship is aangekomen in
Windward Plains Base-Camp. Mocht je interesse hebben om meerdere wapens te gaan
spelen en uitproberen, dan is onze tip om altijd de wapens te kopen die daar in
de aanbieding zijn. Je kunt namelijk geen duplicaten kopen en het helpt je
enorm om – samen met Gemma de smid – wapens te upgraden zonder dat je Low Rank
hoeft te grinden voor materialen waar je eigenlijk niet meer naar om hoeft te
kijken.
Santiago komt en gaat, maar once you go Santiago, you never go back-o
Spot je wapens in de selectie? Koop ze! Zodra Santiago geen
wapens meer in de aanbieding heeft, worden deze slots vervangen door bruikbare
items. Het loont op de lange termijn om zo snel mogelijk alle wapens te kopen,
zelfs als je ze niet gebruikt.
6. Focus je Palico op tactiek, niet op schade
Je trouwe Palico is absoluut van toegevoegde waarde in Monster
Hunter Wilds, maar niet zoals je misschien denkt. Voor de gemiddelde speler
doet een Palico hooguit vijf tot tien procent van alle schade – en dat is met
de beste wapens die je voor je Palico kunt krijgen.
Nog even los van de tip om na het uitspelen van de game zo
snel mogelijk alle Palico-sidequests te doen. Maar als je écht alles uit je
Palico wilt halen, dan raden wij aan om nog een paar keer te kijken naar de
‘
Felyne Barina Needle’. In contrast met het “beste” wapen op het moment
verliest je Palico de helft van zijn of haar schade, maar kan het monster tot
wel twee keer worden verlamd. Dat zijn twee momenten van 8–12 seconden waarin
jij niet alleen even kunt ademhalen, maar ook je beste aanvallen op het monster
kunt loslaten. De totale schade van je Palico gaat van 5% naar 2,5%, maar maakt
het gevecht een stuk makkelijker voor jou.
Status voor Palico's is op het moment (nog) het beste!
Met andere woorden: Palico-schade is niet zo indrukwekkend.
Wat hen zo sterk maakt, is hoe ze jou bijstaan in het gevecht. En paralysis
wordt onderdeel van hun kit. Mocht jij zelf een Paralysis Artian-wapen hebben
bijvoorbeeld, dan is het eigenlijk niet de moeite waard om je Palico óók
paralysis te geven. Geef je Palico dan liever de ‘
Felyne Nerscylla Wedge’ met
de Sleep-status. Ons advies is dan ook om je Palico’s alleen op schade te laten
focussen als je in duo’s speelt, en jij en de andere speler los van elkaar
paralysis- en sleep-wapens meenemen. Andersom is namelijk beter: jij en de
andere speler met volle focus op schade, en één Palico met paralysis en de ander
met sleep.
7. Pop-up Camp-veiligheid maakt uit
Vrij vroeg in de game kom je in aanraking met Pop-up Camps.
Deze toevoeging aan de game helpt enorm met het verplaatsen over de wereld.
Maar deze kampen zijn niet altijd veilig voor de destructieve gewoontes van de
monsters in de buurt!
Nog geen minuut later blies Mizutsune dit kamp op...
Het is daarom interessant om tijdens een farm-run –
bijvoorbeeld – alle hoeken van de map te verkennen. Er is namelijk een verschil
tussen de veiligheid van de kampen. Dit zal je vast al zijn opgevallen als je
kamp platligt dankzij een trots monster dat denkt de wereld een stukje veiliger
te hebben gemaakt.
Zorg ervoor dat je alle “safe” (veilige) locaties gebruikt
en daar je kamp bouwt. Deze kampen kunnen namelijk niet kapot. Dit is met
nadruk handig voor multiplayer, zodat andere spelers beter toegang hebben tot
de beste locaties. Sommige zijn écht heel goed verstopt, en dat is precies
waarom ze veilig zijn. Nu moet jij ze nog vinden - haha!
8. Is Element of Raw beter?
Als dit niet de discussie is waar de meeste spelers op
vastlopen, dan weten wij het ook niet meer. Het antwoord is echter vrij simpel
– met de juiste build! Raw is gemiddeld beter; element alleen voor monsters die
zwak zijn voor dat element! Onder Raw verstaan we óók statuswapens, zoals
Sleep, Paralysis, Poison en Blast. Onder Element verstaan we Water, Fire,
Thunder, Ice en Dragon.
Odogaron heeft ook een 3 ster kwetsbaarheid tegen Paralysis... just saying
Hoe werkt dit? Monsters kunnen zwak zijn tegen elementen of
statuseffecten, soms ook op specifieke lichaamsdelen. Zodra een monster twee of
– nog beter – drie sterren heeft als zwakte voor een bepaald element, dan weet
jij genoeg. Zo is Odogaron zwak tegen ijs, maar nog zwakker tegen water zolang
je op z’n hoofd focust. Maar vijanden zoals Arkveld kunnen juist heel goed
tegen elementaire wapens, waardoor Raw-wapens sterker worden.
Om een heel lastig verhaal
kort te houden: om een inschatting te maken van hoe goed element op je wapen
is, deel je de waarde van het element door 10 en tel je dat op bij de attack
rating van je wapen. Raw is universeel goed; element is voor gespecialiseerde hunts waarbij je weet wat je doet en tegen wie.
Dus een Longsword met 220 attack en 300 fire heeft een
berekening van 220 + 30 (300/10) = 250. De waarde van ‘fire’ hangt dan weer af
van het monster en waar je het moet raken. Een Bone-variant van dit wapen met
230 attack en geen element is dan minder goed – in dit voorbeeld.
Zowel in
World,
Rise als Wilds is
element dus een specialisatiewapen voor specifieke vijanden. Het loont niet om
de game uit te spelen met elementwapens “voor het element”. De beste focus ligt
op Raw-wapens, aangezien die redelijk universeel goed zijn. Laat elemental
wapens dus even links liggen tot je in de endgame komt, en verdiep je dan goed
in elemental builds – die zijn weer anders dan Raw-builds.
Het verschil echter tussen Raw en Element tegen een monster
dat zwak is voor dat element? Dan komt Raw nauwelijks in de buurt.
9. Neem een (tweede) Hunting Horn mee
Een van de grote toevoegingen in Wilds is de
mogelijkheid om twee wapens mee te nemen – en mensen lijken hier echt op te
slapen. Het is een prima optie om hetzelfde wapen met enkele variaties mee te
nemen, maar hoe vaak maak je hier nou gebruik van? Zou je niet een volledige
build kunnen maken waarbij je geen Earplugs hoeft mee te nemen, of ergens 15%
affinity vandaan moet toveren om je build af te ronden? Maak je zelden gebruik
van je tweede wapen? Neem een Hunting Horn mee!
Sax-a-boom is nu standaard onderdeel van onze kit!
Neem de Gramklang (Gore-hoorn) als voorbeeld. Deze hoorn
geeft zowel Earplugs (L) als 15% affinity (3,75 tot 6% extra schade). Onderweg speel je de noten, bij
aankomst speel je het liedje volledig, en je vervangt de liedjes alleen tussen
arena’s. Na het spelen ga je direct terug naar je main wapen (waar je build
voor gemaakt is). Perfect!
Er is een hoorn voor bijna elk scenario. Gramklang is
universeel goed, maar er zijn hoorns voor elke situatie – vaak de hoorns die
niet worden gekozen door Hunting Horn-mains. Extra recovery speed en Attack (L)
buffs? Neem Queen Chordmaker mee. Zoek je naar specifieke defensieve
skills voor je groep? Bekijk het overzicht zelf eens en ga puzzelen wat bij
jouw vechtstijl past.
En ben je een Hunting Horn-speler? Alle liedjes en effecten
worden gedeeld tussen de hoorns. Neem altijd een support-hoorn mee naast je
offensieve hoorn! Die extra buffs maken absoluut uit.
10. Buffs stacken
Om dit artikel af te ronden: een tip die veteranen allang
kennen, maar voor velen pas laat duidelijk wordt. Alle buffs in de game tellen
bij elkaar op, met uitzondering van een paar items die variaties van elkaar
zijn. Mushrooms delen een cooldown met hun normale varianten en een Might Seed (2
min) deelt een cooldown met Might Pills (20 sec). Alle andere buffs staan los
en zijn onafhankelijk van elkaar.
En dit zijn nog geen eens alle buffs...
Als je linksbovenin de afbeelding hierboven kijkt, zie je
bijvoorbeeld hoeveel buffs je kunt opstapelen. Might Seed, Demondrug en Demon
Powder geven opgeteld 25 extra Attack. Dat is pakweg 10% extra schade, puur
door items te gebruiken.
Heb je een hoorn met extra recovery speed? Skills met 3/3
recovery speed én Immunizer als consumable? Zelfs als een monster 95% van jouw
totale HP in één klap verwijdert, heb jij binnen 1 seconde de helft van je HP
alweer terug. Effectief een 50% schade-reductie: één hoorn, één drankje, drie
skills in je gear.
Alles stapelt op elkaar. Vergelijkbare trucjes zie je op
YouTube om een defense rating van meer dan 1000 te krijgen (normaal ligt deze
tussen de 400–500), waardoor zelfs aanvallen die je normaal in één keer zouden
doden, dat niet meer doen.
Wij hopen dat deze 10 inzichten jouw Monster Hunter Wilds-ervaring
hebben verrijkt – al is het er maar één. Heel veel plezier met de game en geniet
van
Title Update 1!