Wist je dat de bedenker van Assassin’s Creed enorme spijt heeft?

Article
zondag, 08 oktober 2023 om 15:00
2023 09 05 analisis assassins creed miragef1696418005
Assassin’s Creed bestaat inmiddels meer dan 16 jaar en is een paradepaardje geworden voor Ubisoft. Bovendien heeft de franchise een aardige invloed gehad op andere games. Maar wist je dat de bedenker van Assassin’s Creed spijt heeft? Eén aspect van de franchise is wat hem betreft flink uit de hand gelopen.
Assassin’s Creed Mirage is eindelijk uit en de franchise is weer terug bij zijn roots. Na een aantal enorme open world RPG’s is Mirage weer gefocust op stealth en parkour in een relatief kort avontuur. Van de nieuwere Assassin’s Creed-titels lijkt Mirage het meest op de game die Patrice Désilets ooit bedacht in 2007.
De vraag is alleen hoe blij Désilets daar zelf mee is. Hij heeft namelijk ooit aangegeven spijt te hebben van iets dat hij voor de originele Assassin’s Creed bedacht en sindsdien berucht is geworden. En ja, het is ook weer terug in Mirage.
assassins creed mirage bagdadf1687270777

Assassin’s Creed Mirage laat beruchte trend niet los

Je hebt het misschien al geraden, maar Désilets heeft spijt van de torens in Assassin’s Creed. Al sinds het begin van de reeks kun je vanaf hoge torens over stad en land uitkijken om de kaart aan te vullen en te zien waar er nog iets te doen is. Het is op zich geen slecht idee, maar veel gamers zijn er inmiddels een beetje moe van.
Dat is niet alleen omdat Assassin’s Creed Mirage nog steeds torens gebruikt, maar omdat vrijwel elke open world game ze gebruikt. Als je ooit in een game iets hoogs hebt beklommen, waarna je de kaart van het gebied kreeg en die meteen bedekt zag worden in allerlei icoontjes, heb je te maken gehad met een zogenaamde Ubisoft Tower. Ze zijn niet bijzonder interessant en veel gamers zijn er klaar mee.
Tijdens een panel in 2019 vond Patrice Désilets het dan ook nodig om zich te verontschuldigen voor die trend. Hij leek vooral verbaasd dat de torens zelfs in The Legend of Zelda: Breath of the Wild terecht waren gekomen:
assassins creed miragef1662103517

Gaat de Ubisoft Tower ooit nog weg?

Het moge duidelijk zijn dat de Ubisoft Tower zelfs bij de bedenker niet meer geliefd is. Het is alleen de vraag of we er ooit vanaf komen, nu hij zo erg is doorgedrongen tot vrijwel elke open world game. Désilets heeft in ieder geval niet meer de invloed om de torens weg te werken: hij werkt sinds Brotherhood al niet meer aan de franchise en heeft er zelfs nooit meer één gespeeld.
Het frustrerende is dat je kaart invullen door vanaf een hoog punt te kijken op zichzelf geen onlogisch idee is, het is nu alleen een beetje vermoeiend aan het worden. Wellicht kan het idee van een Ubisoft Tower een kleine facelift krijgen. Als ze niet meteen je kaart onder de icoontjes gooien en dus nog ietst te ontdekken overlaat, zijn er misschien al veel spelers die het iets beter kunnen waarderen.