Nintendo Wii U geschiedenis - Een overzicht van 5 jaar Wii U

Article
vrijdag, 03 maart 2017 om 10:20
xgn google image
Na 5 jaar is het dan toch voorbij voor de Wii U. Ondanks dat er voor het systeem toffe en creatieve games zijn te vinden, wist het apparaat niet genoeg te verkopen. In deze special blikken we terug op alle hoogte- en dieptepunten uit de Wii U geschiedenis.
Op 3 maart 2017 gaat het dan eindelijk gebeuren, dan mogen we aan de slag met Nintendo’s nieuwste vernieuwende console; de Nintendo Switch, voorheen bekend als de NX. Met de komst van de Switch komt ook het verwachte afscheid van de Wii U.

Wii U geschiedenis - Een opvallende console

Nintendo’s achtste generatie game console, bekend om de opvallende Gamepad, was vanaf het begin af aan al een commerciële flop. De Wii U moest het ongekende succes van de Wii opvolgen, de console die het gezicht van gaming voorgoed heeft veranderd dankzij een meer casual en familievriendelijke benadering naar de markt toe.
Daarnaast was de Wii U vanaf het begin al slecht aangekondigd. De naam was verwarrend en de hardware eigenlijk al weer verouderd tegen de tijd dat het systeem uit kwam. Het was niet allemaal fout met de Wii U, want de console bevatte enkele goede ideeën en gelukkig nog meer fantastische games. Van een gigantisch succesvolle nieuwe IP tot de NFC-figuurtjes die binnen een korte periode overal uitverkocht waren.
In deze special blikken we terug naar de hoogte- en dieptepunten van de Wii U geschiedenis van de afgelopen vijf jaar.
102358

Project Café

Op 25 april 2011 kondigde Nintendo aan dat er een console in ontwikkeling was. Het apparaat zou in 2012 uitkomen en de opvolger van de Wii worden. Het apparaat, toen bekend als Project Café zou tijdens de E3 van 2011 voor het eerst vertoond worden en er zouden speelbare exemplaren van de console aanwezig zijn.
Volgens Satoru Iwata, Nintendo’s CEO toentertijd, zou Project Café een systeem worden dat "wat nieuws gaat bieden voor de console markt." De geruchten gingen dat Project Café Nintendo’s eerste High Definition console zou worden met backwards compatibility met Wii software.
De controller zou een soort tablet-achtig device worden met touchscreen dat de games zowel op de controller als direct op je televisie speelt.
Wii U geschiedenis - E3 2011

Voor de speler

Tijdens Nintendo’s persconferentie van E3 van 2011 werd Project Café eindelijk voor het eerst vertoond als Nintendo’s nieuwste console: de Wii U. Reggie Fils-Aimé, de president van Nintendo of America, vertoonde het systeem voor het eerst aan de wereld in de vorm van een trailer die demonstreerde waar de console allemaal gebruikt voor kon worden.
Zo vertoonde de controller van de Wii U, de Wii U Gamepad, verschillende functies door gebruik van het 6,2 inch touch screen en de ingebouwde motion controls. Verder vertelde Reggie dat de Wii U "een systeem zal worden waarvan we allemaal samen van kunnen genieten." En "dat de Wii U een systeem zal zijn speciaal gemaakt voor de speler."
Ondanks deze mooie woorden en beloftes vertoonde de Wii U op prototype hardware en enkele tech demos na geen games. Wel werd er een tech demo van The Legend of Zelda vertoond die nog het meest weg had van Twilight Princess en New Super Mario Bros. Mii, waarin Mii’s verkleed waren als Mario personages.
102503

Wii accessoires

Twee dagen nadat de Wii U aangekondigd was daalde Nintendo’s aandelen zo’n 10 procent. De laatste keer dat zoiets gebeurde was tijdens het GameCube tijdperk vlak voordat de Wii uit kwam. Vele analisten waren sceptisch over de Wii U. Zo zou de Gamepad controller minder toegankelijk en innovatief zijn dan de Wii controllers: de Wiimote en Nunchuck.
Ondanks de kritiek geloofde Nintendo in de Wii U Gamepad en deed dan ook haar best om de controller zo goed mogelijk te presenteren. Dit zorgde voor wel voor twee problemen die onbewust de console al remde vanaf het begin en een negatief resultaat hebben gehad op de Wii U geschiedenis.
Het begon namelijk al met de naam: Wii U. Nintendo dacht na het succes van de Wii door te kunnen gaan met de Wii branding. Dit is niet raar, aangezien de Super Nintendo Entertainment System (SNES) de Nintendo Entertainment System (NES) opvolgde. Om nog maar te zwijgen over de concurrentie met de PlayStation 2, 3 en 4.
Velen dachten hierdoor echter dat de Wii U Gamepad een Wii accessoire was, en niet een geheel nieuwe console. Het feit dat Nintendo de Wii U vooral presenteerde door te laten zien wat de Wii U Gamepad allemaal kan werkte ook niet mee.
Nintendo Wii U Special âââ‰â¬Å Een overzicht van 5 jaar Wii U

Basic & Premium

Op 30 november 2012 kwam de Wii U uit. De console werd in twee verschillende soorten bundels verkocht; de basic bundel en de Premium/Deluxe bundel. De basic bundel bestond uit een wit gekleurde Wii U met 8 GB geheugen, een witte Wii U Gamepad met stylus en HDMI kabel.
De Premium/Deluxe bundel bestond uit een zwarte Wii U met 32 GB geheugen, een zwarte Wii U Gamepad met stylus, een HDMI kabel, een Nintendo Network Premium abonnement, het spel Nintendo Land en een standaard voor de console, controller en sensor bar. De prijs van deze twee bundels varieerde van winkel tot winkel.
De Wii U kwam uit met als ondersteuning 24 launchgames in totaal. Van die 24 games waren er twee van Nintendo zelf, namelijk Nintendo land en New Super Mario Bros U. Nintendo Land werd in bepaalde landen geleverd bij de Wii U Premium/Deluxe bundel, waaronder in Nederland.
103958 1

Nintendo Land

Nintendo Land is een soort party game die vol zit met minigames die gretig gebruik maken van de Wii U Gamepad. Nintendo Land speelt zich af in een pretpark waarin twaalf verschillende soorten minigames gespeeld kunnen worden. Deze minigames zijn gebaseerd op talloze bekende en minder bekende Nintendo IP en demonstreerden de functionaliteit van Wii U en de Wii U Gamepad op eenzelfde manier als Wii Sports dat deed voor de Wii.
Ondanks dat Nintendo Land vol met leuke vondsten zit, wist het spel niet te overtuigen als launchtitel aangezien het spel toch meer een soort minigame verzameling is. Het was dan ook aan New Super Mario Bros U. om de consument te overtuigen een Wii U aan te schaffen.
Ook dit liep helaas niet helemaal lekker. Ondanks dat New Super Mario Bros U. zeker geen slechte game is, wist het spel zich amper te onderscheiden van voorganger New Super Mario Bros Wii. Veel consumenten die voorheen de Wii hadden gekocht, zagen dus geen reden om nog een keer een New Super Mario Bros spel aan te schaffen, want ze hadden notabene New Super Mario Bros voor de Wii al. Zo was er voor veel mensen geen reden om een Wii U vanaf dag één aan te schaffen.
Wii U geschiedenis - Wind Waker HD

Games in ontwikkeling

De Wii U verkocht niet en hier moest Nintendo wat aan doen. Pikmin 3 was tijdens de release van de Wii U nog in de laatste fase van ontwikkeling en lag vanaf 26 juli bij ons in de schappen. Meer dan half jaar na de release van de Wii U. Dat gat van 7 maanden deed de Wii U geen goed, want in die tijd wist Nintendo geen first party spellen voor het apparaat uit te brengen en liepen er steeds meer third party developers weg.
Tijdens de Nintendo Direct van 23 januari 2013 werd er een gloednieuwe titel voor de Wii U aangekondigd, of eigenlijk toch niet bepaald gloednieuw. The Legend of Zelda: The Wind Waker HD is namelijk een high definition remaster van The Legend of Zelda: The Wind Waker dat in 2003 voor de GameCube uitkwam. Deze HD remaster zou fans nog even bezig houden tot er een gloednieuwe Zelda voor de Wii U verscheen. Dit spel zou een Zelda spel worden zoals nooit te voren, en verschijnt na jaren lang uitstel op 3 maart 2017 onder de naam The Legend of Zelda: Breath of the Wild voor zowel de Wii U als de gloednieuwe Nintendo Switch.
The Wind Waker HD was precies wat de Wii U nodig had en na dat het spel aangekondigd was ontstond er een sprankeltje hoop voor de console. Er waren nog meer toffe titels opkomst voor de Wii U zoals X, Yarn Yoshi en een Shin Megami Tensei en Fire Emblem cross-over, maar al deze titels zouden pas ergens in de tweede helft van 2013 of 2014 in de schappen liggen. Wii U bezitters hadden dus iets om naar uit te kijken, maar er was maar weinig te spelen tijdens het wachten.
105022 1

Een E3 vol verrassingen

In de eerste helft van 2013 verkocht de Wii U nog steeds niet, maar het systeem was in ieder geval wel een stuk interessanter geworden aangezien er enkele toffe en zeer creatieve games onderweg waren. Nintendo moest dus keihard haar best doen om de wereld te overtuigen tijdens de E3 van 2013.
Kan jij je de E3 van 2013 nog herinneren? Wij wel! Enkele dagen voor de show twitterde Masahiro Sakurai, het brein achter de Super Smash Bros. serie, al dat de nieuwste Super Smash Bros. game voor de Wii U voor het eerst getoond zou worden tijden E3. Daarnaast kondigde Nintendo nog meerdere Wii U games aan die ervoor zorgden dat het systeem toch daadwerkelijk nog aangeschaft werd.
Games zoals het visueel prachtige Mario Kart 8 of de multiplayer sensatie Super Mario 3D World wisten veel gamers te overtuigen en er was opeens interesse om een Wii U aan te schaffen. Deze games lagen natuurlijk niet de volgende dag in de winkel, dus veel mensen stelde het aanschaffen van een Wii U nog even uit tot dat de games uitkwamen. Maar de spelcomputer was opeens wel een stuk aantrekkelijker.
Wii U geschiedenis - Super Smash

Smash saves the day

Als de Wii U ergens dankbaar voor mag zijn, dan is het wel Super Smash Bros. Toen het vierde deel van Nintendo’s Super Smash Bros series werd aangekondigd voor de Nintendo 3DS en Wii U werd vooral het Wii U deel veel besproken. Tijdens de E3 van 2013 werden de spellen aangekondigd en ook nieuwe speelbare personages geïntroduceerd zoals the Villager uit Animal Crossing, Wii Fit Trainer uit Wii Fit en de 8bit Capcom legende Megaman.
Vooral die laatste werd geïntroduceerd met een indrukwekkende trailer die viral ging. Megaman zag er prachtig uit in HD. Zijn design was gebaseerd op zijn simpele 8bit reïncarnatie uit de NES-spellen, een tijd van Megaman die nauw verwant is met Nintendo.
Na de presentatie kondigde Super Smash Bros bedenker Masahiro Sakurai aan elke doordeweekse dag een update te geven over de verdere ontwikkeling van Super Smash Bros voor 3DS en Wii U. Dit gebeurde in de vorm van de Pic of the Day die op Miiverse, Nintendo’s eigen social media message board voor de Wii U en later ook 3DS, geplaatst werden. In de screenshots werden nieuwe features vertoond die er elke dag wel voor zorgden dat fans erg enthousiast bleven voor de twee spellen.
105497 1

Winst voor de Wii U

Na het succes van Super Mario 3D World en met Mario Kart 8 en Super Smash Bros op komst ging het opeens een stukje beter met de Wii U. Het apparaat verkocht nog bij lange na niet genoeg, maar Nintendo was in ieder geval op het juiste pad. Wat hielp was om elke grote game te bundelen met een Wii U game console. Zo kwam Mario Kart 8 zowel los als gebundeld uit. En bij het aanschaffen van Mario Kart 8 kreeg je zelfs een downloadcode om een gratis game uit een selectie uit te kiezen.
Mario Kart 8 verkocht meer dan een miljoen exemplaren wereldwijd tijdens de release. Het spel bleef succesvol verkopen en is dan ook de best verkochte Wii U game met een totaal van zo’n 8,26 miljoen verkochten exemplaren.
Super Smash Bros kwam voor de Wii U aan het einde van 2014 uit. Ook Smash Bros kwam net als Mario Kart 8 zowel los als gebundeld met een Wii U game console. Nintendo had duidelijk vertrouwen in deze twee titels en geloofde er in dat deze games de Wii U zouden verkopen. Dit was deels gelukt, want 2014 was het jaar dat Nintendo met de Wii U voor het eerst in het tweejarig bestaan van het apparaat winst maakte.
Wii U geschiedenis - Amiibo

Amiibo gekte

Voor een slapende console was de Wii U eigenlijk toch wel erg actief. Het lange wachten van Wii U bezitters werd eindelijk beloond, want er waren hele vette titels onderweg zoals de Zelda Dynasty Warriors cross-over Hyrule Warriors, Yoshi’s Woolly World, Xenoblade Chronicles X, Captain Toad Treasure Tracker, Bayonetta 2 en een gloednieuwe IP van Nintendo zelf in de vorm van een third-person shooter Splatoon.
Tijdens de E3 van 2014 wist Nintendo weer te overtuigen. Naast enkele nieuwe veelbelovende games zoals een gloednieuwe Zelda voor het systeem introduceerde Nintendo ook een uniek concept van NFC-figuurtjes gebaseerd op Nintendo’s eigen series, genaamd Amiibo. Amiibo zouden data opslaan, maar ook overschrijven naar andere spellen. Ook zal het scannen van Amiibo bepaalde functies in spellen ontgrendelen, zoals Mii kostuums gebaseerd op verschillende populaire Nintendo personages in Mario Kart 8.
Amiibo werden een groot succes. De eerste serie Amiibo die uitkwam was de Super Smash Bros serie. Deze Amiibo gebaseerd op talloze bekende Nintendo personages verkochten zo goed dat vele Amiibo binnen een korte tijd stijf uitverkocht waren. Aangezien de Amiibo gebaseerd op minder bekende personages in mindere maten geproduceerd werden, ontstond er al gauw een tekort op alle figuurtjes. Veel Amiibo waren lange tijd moeilijk verkrijgbaar of opgekocht door scalpers. Amiibo zijn echter vaak een groot succes door het design van de figuurtjes, niet de functionaliteit.
105679 1

Leren en doorgaan

Ondanks dat de Wii U Nintendo’s slechtst verkochte console was, waren er wel veel toffe games met creatieve concepten op te spelen. Het leek soms wel dat Nintendo ontwikkelaars meer vrijheid gaf om spellen te ontwikkelen voor de Wii U. Zo maakte Team Ninja en Omega Force een Zelda – Musou spin-off, speelde Yoshi de hoofdrol in zijn eigen spel met een spelwereld gemaakt van wol en werden Shin Megami Tensei en Fire Emblem gecombineerd in een gloednieuwe JRPG.
Maar ondanks alles bleef de Wii U slecht verkopen en kon de console niet op tegen de PlayStation 4 en de Xbox One. Helaas, de Wii U was een flop en Nintendo begon dit nu ook in te zien. Bij de pakken neerzitten is nooit een optie en dit was Nintendo ook niet van plan. Ondanks dat Nintendo één van haar grootste financiële verliezen draaide in 2014, begon de ontwikkeling van een gloednieuw spelapparaat.
Nintendo was bezig met het creëren van een systeem dat niet per se de Wii U zou opvolgen, noch de 3DS. Dit nieuwe apparaat zou een gloednieuwe ervaring qua gaming bieden met talloze nieuwe manieren om mee te spelen. Het idee is dat je dit apparaat zowel thuis als console kan gebruiken, maar ook overal mee naar toe kan nemen en dan ermee kan spelen.
Wii U geschiedenis - Iwata

De dood van Iwata

Op 11 juli 2015 overleed Nintendo’s CEO Satoru Iwata aan galkanaaltumor. Gamers over de hele wereld waren erg geschrokken en vele fans toonden hun berouw. Plannen en ontwikkeling voor Nintendo’s nieuwste apparaat – gecodeerd de Nintendo NX - waren in volle gang maar even leek Nintendo richtingloos. Zo was ondanks het succes van Splatoon en Super Mario Maker 2015 voor Nintendo een erg mager jaar. Op de E3 wist ze verre van te overtuigen en vele titels die werden aangekondigd voelden afgeraffeld of simpelweg richtingloos aan. Spellen als Metroid Prime: Federation Force en Animal Crossing Amiibo Festival vielen niet goed bij fans.
Satoru Iwata werd uiteindelijk opgevolgd door Tatsumi Kimishima, de huidige CEO van Nintendo. Kimishima kondigde aan dat Iwata’s plannen voor Nintendo door werden gezet en zelfs werden verbreed. Zo zouden spelers meer gebruik van bekende series te zien krijgen en zal Nintendo zelfs uitingen in andere media gaan produceren zoals films en pretparken.
De Wii U ging ook door. Super Smash Bros werd in het gehele jaar van 2015 voorzien van DLC en ook Mario Kart 8 kreeg nog een uitbreiding erbij. Verder kwamen er nog vele toptitels voor het systeem uit zoals Super Mario Maker, Xenoblade Chronicles X, Yoshi’s Woolly World, Tokyo Mirage Sessions #FE, Pokkén Tournament , Twilight Princess HD en Paper Mario Color Splash.
105680 1

Let’s Switch things up!

Nintendo bleef lang erg geheimzinnig over de NX, en stelde het vertonen van het systeem maar liefst twee keer uit. Tijdens de E3 van 2015 besloot Nintendo het apparaat niet te tonen aangezien het bedrijf bang was dat de concurrentie het bijzondere concept van het apparaat zou stelen. In de eerste helft van 2016 was de NX nog steeds niet vertoond en tijdens de E3 wilde Nintendo zich liever focussen op de nieuwste Zelda, die zowel voor de Wii U als de NX verschijnt. Deze gloednieuwe Zelda was nu eindelijk officieel aangekondigd onder de naam The Legend of Zelda: Breath of the Wild.
Op 20 oktober vertoonde Nintendo voor het eerst de Nintendo NX, nu officieel aangekondigd als de Nintendo Switch. Het apparaat werd vertoond in een vlotte, hippe trailer waarin de gloednieuwe functies goed werden gedemonstreerd en uitgelicht.
Dit is iets waar Nintendo gigantisch in faalde toen de Wii U aangekondigd werd. Gelukkig heeft het bedrijf geleerd van haar fouten en doet er nu alles aan om de Nintendo Switch wel goed te promoten. Het is duidelijk dat dit een gloednieuw apparaat is en niet één of andere uitbreiding voor de Wii zoals veel mensen dachten bij de Wii U.
Wii U geschiedenis

Wii love U

Ondanks dat de afgelopen 5 jaar misschien wel de moeilijkste jaren van Nintendo tot heden waren, wist het bedrijf haar fans toch nog te verrassen. De Wii U verkocht dan misschien slecht, maar was ook het systeem waarop je Mario, Sonic, Mega Man en Pac-Man kon zien vechten tegen Ryu, en Cloud in Super Smash Bros.
De Wii U bezit enkele bekende en minder bekende parels van games. Sommige zijn gewoon te goed en gaan we zeker terugzien op de Nintendo Switch, maar de wat mindere bekende zullen er voor zorgen dat de Wii U een uniek systeem blijft. Spellen zoals Tokyo Mirage Sessions #FE, Xenoblade Chronicles X en Bayonetta 2 hebben helaas nooit volledig de aandacht gekregen die ze verdienden, omdat ze uitkwamen op een console waar te weinig animo voor was.
Ondanks alles heeft de Wii U toch voor vijf jaar speelplezier gezorgd. Maar misschien nog wel belangrijker is dat Nintendo is veranderd. Met de komst van Amiibo en media uitingen zoals films, pretparken en nog veel en andere samenwerkingen lijkt het bedrijf eindelijk te realiseren wat ze allemaal kan met haar iconische personages en series. Het is nu tijd voor de Switch, zowel van console als voor Nintendo. Maar ondanks alles: Wii Love U, Wii U.

Populair Nieuws