Wat we gemist hebben tijdens de Gamescom persconferenties

Article
woensdag, 13 augustus 2014 om 15:18
xgn google image
De Gamescom persconferenties zijn voorbij. Microsoft, Sony en EA hebben allemaal hun zegje gedaan. We hebben veel gehoord, maar we hebben ook veel niet gehoord. Dit zijn de dingen die we gemist hebben op de verscheidene persconferenties.
Het is Gamescom gekte hier op de redactie, en na verscheidene artikelen over de hoogtepunten is het dan nu ook tijd voor onze teleurstellingen: dingen die niet voorbij zijn gekomen.

5. Xbox Kinect

De Kinect werden vrijwel doodgezwegen tijdens de persconferenties van Microsoft. Het leek bijna wel een stille hint, alsof Microsoft het project wil laten doodbloeden.
De Kinect heeft een roerige geschiedenis qua consumentenontvangst, en laatst bleek dat de verkoop van de Xbox One omhoog is gegaan sinds er kinect-loze bundels in de Verenigde Staten verkocht worden. Ergens is het dus wel logisch dat Microsoft de Kinect op de backburner plaatst, maar toch hadden we op z'n minst een Kinect demonstratie met twee kinderen verwacht, ofzoiets.
18753

4. Weinig bezieling

Er was weinig humor en passie in de presentaties. Natuurlijk draaien de persconferenties hoofdzakelijk om het daadwerkelijke nieuws, maar de manier waarop het nieuws gebracht wordt is van uiterst belang om het publiek geboeid te houden.
We spelen games om vermaakt te worden, we zouden ook graag een show willen zien die ons ook daadwerkelijk vermaakt. Bij bijna elke persconferentie werd hetzelfde verteld: "Deze game is het grootste en meest ambitieuze project wat we tot nu toe gedaan hebben".
18790

3. Prijsdalingen

Geen enkele prijsdaling is aangekondigd, noch voor de next-gen consoles, noch voor de last-gen consoles of de handhelds. Goed, voor de PS4 en Xbox One is een prijsdaling uiteraard veel te vroeg, maar voor de PS3 en de Xbox 360 is het zeker niet te laat om de laatste verkoop eruit te halen door de prijs nog meer te laten dalen. Ook was voor de PS Vita nog een prijsdaling geen verkeerde zet geweest, om de verkoop van de handheld omhoog te krikken.
18755

2. Nieuwe informatie

Bij Sony kregen we meer verkoopcijfers dan informatie, en bij Microsoft kregen we meer beelden dan informatie. Show don't tell is een behulpzaam principe, maar bij bijvoorbeeld Screamride moest er aan de hand van inferenties aangenomen worden waar de game over gaat.
Microsoft zelf liet maar weinig los over de inhoud van game. Sony daarentegen liet te veel zien qua cijfers. Verkoopsuccessen zijn leuk, maar bij persconferenties kijken we het liefst naar wat de toekomst in het verschiet heeft, niet naar wat er al is opgehaald.
EA daarentegen maakte wel weer veel informatie bekend in samenwerking met beelden, zelfs over de nieuwe IP van BioWare Austin, Shadow Realms. Petje af voor EA dus in dat opzicht.
18756

1. AAA Titels

We misten een hoop AAA titels op de persconferenties. Niet per se geheel nieuwe titels, maar de komst van oude vertrouwde series naar de nieuwe consoles. Zoals Uncharted 4, of een nieuwe Gears of War. Toegegeven, er waren ook een hoop indie titels en voor indie titels is er zeker ook een grote markt. Maar in deze vroege fase van de PS4 en Xbox One zijn het juist de Triple A games die een systeem verkopen, en eigenlijk zou de focus dan ook daarop moeten liggen.

Populair Nieuws