Wat is het verschil tussen PAL en NTSC?

Article
vrijdag, 17 juni 2022 om 13:00
games ps4 xbox onef1655379471
Binnenkort is het zover in Nederland. Het nieuwe PlayStation Plus lanceert op 22 juni in Nederland en brengt een lading aan PS1, PS2, PS3 en PSP-games met zich mee. Voorafgaand is er alleen een grote discussie met welke versie er in Nederland voorgeschoteld wordt: de PAL of NTSC-versies van de games. Maar wat is eigenlijk het verschil?
In een duister ver verleden waren er meerdere versies van dezelfde game die op de markt werden gebracht. Daarmee doelen we niet op versies met extra content in de vorm van deluxe edities of Game of the Year-edities. Hier doelen we op daadwerkelijk dezelfde game qua content die in verschillende versies uit werden gebracht.

De inferieure PAL-versie

De versie die in Europa doorgaans uitgebracht werd, was de PAL-versie van een game. PAL is namelijk de naam van een regio voor groot deel van de wereld, waaronder vrijwel heel Europa, Afrika en delen van Azië, Zuid-Amerika en Oceanië. Voor games is dat in de jaren ‘90 en ‘00 een groot probleem geweest in Europa.
Games die in de PAL-regio verschenen zijn namelijk op een slechte manier ontwikkeld. In de PAL-regio is namelijk 50Hz een lange tijd de standaard geweest in plaats van 60Hz. Voor games betekent het dat games vanuit 60 field/30 frames per seconde omgevormd worden naar 50 fields/25 frames per seconde. Het resultaat is dat de PAL-versie van games bijna 17 procent langzamer zijn en gevoelsmatig stroperig spelen.
Het is niet het enige nadeel van de PAL-versie. Er is nog een grafisch probleem dat bij PAL-games ook voorkomt. In sommige gevallen worden games namelijk een beetje platgedrukt doordat de resolutie die in de PAL-regio vaak te vinden was niet werd meegenomen door ontwikkelaars.
pexels jeshoots 21067f1632396132

De standaard, NTSC

Anderzijds is er de NTSC-versie. NTSC is de naam van de regio voor Noord-Amerika, een deel van Zuid-Amerika en kleine delen van Azië. Bij laatstgenoemde zit alleen wel het belangrijkste land: Japan.
Japan en de Verenigde Staten leverden het gros van de games aan in de jaren ‘90 en ‘00. Gezien beide landen in den NTSC-regio zaten, werd deze de standaard. Dat betekent dat NTSC-games standaard op 60Hz draaien en dus die superieure 60 field/30 frames per seconde hanteert.
playstation plus announcementf1655190930

Klassieke games via PlayStation Plus Premium

Spelers in Japan en de Verenigde Staten deden dan ook vreugdedansjes na de lancering van het nieuwe PlayStation Plus. In die landen worden de NTSC-versies gebruikt van de klassieke games die via PlayStation Plus Premium binnenstromen. Of dat in Nederland ook het geval gaat zijn, is nog maar de vraag.
Gezien in Nederland de PAL-versie standaard gebruikt werd, is het aannemelijk dat de PAL-versies van de klassieke games naar PS Plus Premium komen. Sony heeft in andere PAL-regiolanden namelijk al eerder laten zien te kiezen voor de tragere versies van de games. Zo heeft Indonesië, een PAL-land, de PAL-versies gekregen van de klassieke games die via PS Plus Premium uitkomen.
Er is wel een sprankje hoop. Andersom is namelijk gebleken dat een NTSC-regio voorzien is van PAL-versies van de klassieke PS Plus-games. Dit is in Taiwan namelijk het geval. Hopelijk werkt het in Nederland de andere kant op en krijgen wij juist de NTSC-versies als PAL-land.
Vanaf 22 juni zullen we in Nederland het antwoord weten. Tot die tijd blijft het nog even gissen. Anderzijds weet je nu wel wat het verschil is tussen PAL en NTSC en ben je goed voorbereid op eventuele nieuwe retro-bibliotheken die naar huidige generatie consoles komen.

Populair Nieuws