Warcraft movie - 4 redenen waarom de release potentie heeft

Article
maandag, 30 mei 2016 om 12:42
xgn google image

Begin juni staat er voor film- en gameliefhebber iets groots te wachten, namelijk het begin van een project waarin film en game elkaar tegenkomen. Lukt het regisseur Duncan Jones de twee werelden bij elkaar te brengen? Lees hier waarom de Warcraft movie een succes gaat worden.

In de Warcraft movie wordt het koninkrijk Azeroth en de bevolking bedreigd door de komst van de Orcs. Nadat hun eigen land is vernietigd, zijn ze op zoek naar een nieuw gebied. Maar als de twee werelden daar samenkomen, ontstaat er een conflict dat de ondergang van een van de twee volkeren dreigt te worden. Twee helden van verschillende afkomsten staan tegenover elkaar om te vechten voor de redding van hun eigen volk, waardoor een strijd tussen twee soorten losbarst.

Regisseur Duncan Jones is het brein achter de verfilming. Na het maken van de succesfilms Source Code (2011) en Moon (2009) heeft de zoon van David Bowie de lat erg hoog gelegd. Het overlijden van zijn vader lijkt Duncan alleen maar meer te inspireren voor het maken van de Warcraft movie. De verwachtingen zijn hoog, maar is het waar we op hopen? Wij denken van wel en hier is waarom.Warcraft movie

4. Niet zomaar een vertaling van game naar film

Voorheen was de titel van de film alleen "Warcaft". Een maand geleden heeft Universal Pictures besloten om de officiele titel te veranderen in "Warcraft: The Beginning". Hieruit kan geconcludeerd worden dat het pas het begin is. Wat dit voor gevolgen heeft op het verhaal is nog onduidelijk, wel hebben we een idee wat er te wachten staat.

Net zoals de populaire films van The Hunger Games, The Maze Runner of The Hobbit zijn trilogieën erg populair tegenwoordig. Hoewel veel fans het er niet mee eens zijn, worden films steeds vaker gesplitst in drie aparte films. Dit kan te maken hebben met omzet, maar ook met de duur van de films. De kans is erg groot dat de makers voor deze aanpak hebben gekozen, omdat het een grote verhaalwereld omvat.

Voordat de MMORPG World of Warcraft uitkwam, stonden er al drie losse Warcraft spellen op Blizzard's naam. Deze drie delen lijken zich af te spelen in eenzelfde setting als de film. De kans is daarom ook erg groot dat een trilogie over deze drie verhalen verteld gaat worden. Dit zou betekenen dat de makers meer vrijheid krijgen, maar dat er ook een overkoepelend verhaal in zit dat al bekend is bij de fans.

3. The Looks

Warcraft: The Beginning brengt een hoop vraagtekens met zich mee. Een van deze is hoe het visuele plaatje uit gaat pakken. Aan de hand van het trailer materiaal is te zien dat de film erg afhangt van CGI en animatie. Gelukkig heeft de film productioneel hard gewerkt om dit goed neer te zetten.

Zo is bijvoorbeeld het hele Orc-ras gemaakt met echte acteurs. Denk hierbij aan Gollum van The Lord Of The Rings, die gespeeld werd door Andy Serkis in een blauw bolletjeskostuum. Op een zelfde manier zijn de Orcs neergezet in Warcraft. Dit zorgt voor realistische gezichtsuitdrukkingen en bewegingen die terug te zien zijn in de film.

Daarnaast zit er productioneel een sterrenteam achter de film. ILM is het filmbedrijf dat de visuele effecten verzorgt voor de film. Het bedrijf, opgericht in 1975 door George Lucas, zorgt voor een perfecte afwerking van de film waarbij animatie een grote rol speelt. Aan de visuele effecten zal het dus niet liggen.

2. Hetzelfde maar dan anders

De vraag die bij velen opkomt, is of de film nou daadwerkelijk een vertaling is van een spelletje of dat het een losstaand verhaal is? In eerste instantie is het antwoord of het een letterlijke vertaling is, "nee". De trailers en premise van de film laten zien dat het verhaal wel degelijk afwijkt van het originele spel. Maar wat wel opmerkelijk is, is dat de gehele setting en de volken overeenkomen met het spel.

Voor de lezers die onbekend zijn met de PC games; Warcraft is een gametrilogie met als eerste release: "Warcraft: Orcs & Humans". Het verhaal gaat over bloeddorstige Orcs die onder leiding van een magiër Azeroth binnenvallen. Het is de taak van de speler om dit te voorkomen.

Het feit dat het verhaal zich afspeelt in hetzelfde koninkrijk betekent niet dat het verhaal ook daadwerkelijk hetzelfde gaat zijn. Een strategiegame uit 1994 is niet te vergelijken met een 3D film uit 2016. Om deze reden is de beste oplossing om met een open houding naar de film uit te kijken en het allemaal op je af te laten komen.

1. Veelzijdig en Geheimzinnig

De Warcraft movie kan eigenlijk nog alle kanten op. Er is alleen een beeld uitgegeven van het algemene probleem, waarin de Orcs geen 'thuis' meer hebben en op zoek zijn naar een nieuwe plek om te overleven. De kans is groot dat er nog een diepere laag onder zit. Wat hebben de Orcs gedaan dat zo verkeerd is gevallen bij de mensen en hoe is het zo ver gekomen dat de twee tegen elkaar gaan strijden?

Deze vragen zullen helaas nog onbeantwoord blijven tot de dag van release. Wat wel vast staat, is dat de kijkers in het duister gelaten worden. De producers van de film hebben niet dezelfde fout gemaakt als bij Dawn of Justice: Batman vs Superman. Bij deze film werd in de tweede trailer namelijk al duidelijk dat er nog een ander conflict speelde en werd alles al op voorhand getoond.

Warcraft: The Beginning - Een succes gegarandeerd

Met Duncan Jones als regisseur schept de Warcraft movie hoge verwachtingen. Daarnaast zorgt ook ILM, als verantwoordelijke voor de visuele effecten en animatie van de film, dat de film naar een nieuw niveau getild zal worden. In hoeverre het verhaal lijkt op de trilogie Warcraft uit 1994 is nog onbekend. Wel denken we dat het een film wordt die door zowel film- als gameliefhebber zal worden gewaardeerd. Magie, monsters, gevechten en meeslepende verhalen komen allemaal aan bod in Warcraft: The Beginning.

Warcraft: The Beginning is vanaf 2 juni te zien in de Nederlandse bioscopen.