Waar kennen we ontwikkelaar Sucker Punch van?

Article
donderdag, 13 maart 2014 om 18:00
xgn google image
Al vanaf het prille begin van de Infamous-franchise zijn ze erbij: game-ontwikkelaar Sucker Punch Productions. Maar naast de bekende PlayStation-titels heeft de ontwikkelaar nog veel meer pareltjes in haar repertoire. XGN duikt in het verleden van de studio met de interessante naam.
Nog eventjes en de derde grote game in de Infamous-serie verschijnt. Ontwikkelaar Sucker Punch Productions heeft er jarenlang aan gewerkt om deze game op 21 maart exclusief op PlayStation 4 uit te brengen. De Amerikaanse studio is in 1997 opgericht en heeft vanaf het jaar 2000 alleen maar aan Sony-games gewerkt. Niet dat ze van Sony waren, want tot augustus 2011 was het een indiestudio. Daarna niet meer, want Sony besloot dat de studio zo waardevol voor hen was, dat hij is opgekocht. Eigenlijk grappig, want de oprichters van de studio kwamen in 1997 allemaal bij Microsoft vandaan.
Sucker Punch Productions

Liefde is...?

Sucker Punch zal je misschien vooral doen denken aan die actieflick met vrouwelijke agressievelingen erin uit 2011, maar dat is uiteraard niet waar deze studio zijn naam aan te danken heeft. Er was een lijstje met namen dat mede-oprichter Chris Zimmerman aan zijn vrouw liet zien. Het enige wat ze zei was: “Het maakt mij niet uit, als je maar niet voor Sucker Punch gaat”. Aangezien de mening van een rijpere vrouw totaal het tegenovergestelde zou zijn van de doelgroep van de games van Sucker Punch, koos Zimmerman toch voor die naam.
Het is opmerkelijk dat Sucker Punch geen hele bekende studio is, want er zijn al aardig wat paradepaardjes uit hun stal komen galopperen. Welke, dat nemen we vlak voor hun nieuwe Infamous verschijnt, met je door.

Rocket: Robot on Wheels

Dit was de allereerste game van Sucker Punch, die in 1999 verscheen voor de Nintendo 64. Direct is al de fascinatie voor wasbeertjes zichtbaar, want niet veel langer daarna werkt de studio aan een andere game met zo’n roofdier in de hoofdrol. In Rocket: Robot on Wheels speel je een robotje genaamd Rocket, dat moet letten op Whoopie World (een soort dierentuin slash pretpark). Dat gaat uiteraard allemaal mis, waardoor Rocket de wereld moet redden. Jij dus, door puzzels op te lossen in zes verschillende werelden. Rocket: Robot on Wheels was een goede titel voor de Nintendo 64 en schopte het zelfs tot plek achttien in de lijst met beste Nintendo 64 games allertijden van het blad Nintendo Power.
Robot on Wheels

Sly Cooper

Een gamefranchise die vooral bekend staat als die game waarvan de hoofdrolspelers allemaal dieren zijn. Menselijke dieren om precies te zijn. Het animatiestijltje van Sly Cooper is bekend, want er wordt een comicbook-achtige vibe gecreeërd door cel-shading toe te passen. De eerste Sly Cooper verscheen op PlayStation 2 in 2002, genaamd Sly Cooper and the Thievius Raccoonus. Vervolgens verscheen er een tweede, Sly 2: Band of Thieves in 2004 en al in 2005 kwam Sly 3: Honor Among Thieves. Erg snel achter elkaar, maar alsnog kregen de games gemiddeld een 8,5. In 2010 is Sucker Punch nog op de proppen gekomen met The Sly Collection, wat een samenwerkingsverband was met Sanzaru Games dat later de Sly Cooper-franchise heeft overgenomen. Of dat zo’n goed idee was, valt te betwisten want Sly Cooper: Thieves in Time kreeg van XGN maar een zesje.
Sly Cooper

Infamous

De eerste Infamous was nogal een ommezwaai voor de studio. Immers gingen de Amerikanen van cartooneske dieren naar menselijke figuren die nog heel realistisch werden neergezet ook. Geen afgebakend avontuur met losse levels meer, maar een enorme sandbox voor gamers om te verkennen. Het begon in 2009 met PlayStation 3-titel Infamous, maar al in 2011 volgden Infamous 2 en Infamous: Festival of Blood. Wederom games die zich in de regionen van de achten en negens bevinden. Infamous verdiende een 9 op XGN, een cijfer dat dunnetjes werd overgedaan door de tweede game in de franchise. Festival of Blood kreeg een mooie 8, dus dat belooft wat voor de nieuwe en eerste PlayStation 4-Infamous.
Infamous
Sly en Infamous-hoofdrolspeler Cole MacGrath zijn niet alleen te zien in hun eigen franchises. Sucker Punch heeft met Capcom samengewerkt om Cole MacGrath in Street Fighter X Tekken te stoppen. Eenzelfde samenwerking is ontstaan met SuperBot Entertainment om diezelfde Cole plus Sly Cooper als speelbare personages in PlayStation All-Stars Battle Royale te krijgen, waarin ze andere bekende gamepersonages er goed van langs geven.
Je zou kunnen zeggen dat Sucker Punch niet aan heel veel diverse projecten werkt, zeker nu Sly Cooper is overgedragen aan een andere ontwikkelaar. Toch verwachten wij dat er na Infamous: Second Son best eens een hele nieuwe IP aangekondigd zou kunnen worden door deze studio, die immers al eens eerder heeft laten zien geen one trick pony te zijn. In een recent interview hebben de mannen achter Sly en Infamous aangegeven op dit moment nog niet te weten wat ze straks gaan doen, maar wel dat ze het tof zouden vinden als Infamous naar de PS Vita zou komen. Laten we echter niet op de zaken vooruit lopen en eerst Infamous: Second Son afwachten die op 21 maart voor de PlayStation 4 verschijnt.

Populair Nieuws