Viva la games: GTA V het onderwerp van gesprek

Article
donderdag, 03 oktober 2013 om 12:00
xgn google image
Vanaf vandaag trappen we af met een nieuwe rubriek: Viva la games. Twee keer per maand zullen een paar redactieleden in deze rubriek vertellen hoe ze gamen zijn tegengekomen in het dagelijks leven. Games zijn niet langer onderdeel van alleen een huiskamer, gamen gaat verder dan een tv en doosje waar het spelletje in zit. Gamen is het onderwerp van gesprek en bovenal vaak aanwezig in het dagelijks leven, alsook in andere media. Hoe vaak gebeurt het niet dat je een film of serie kijkt, muziek luistert of wat leest wat te maken heeft met games? Wij melden het hier en jullie mogen natuurlijk van harte daarop reageren of delen wat jullie zelf zijn tegengekomen!
Onlangs was ik voor XGN op een perstrip naar Parijs. Op dat moment lag Grand Theft Auto V nog niet in de winkels, maar dat die lancering voorbij zou gaan zonder omkijken: nee, natuurlijk niet. Dat was toen al duidelijk. Je hebt posters en je hebt posters. Je hebt advertenties en je hebt advertenties. Maar toen ik een metrostation instapte keek ik mijn ogen uit. Op één van de muren van dat metrostelsel hing een e-norme grote advertentieposter van Grand Theft Auto V. Het was overweldigend en het leek wel bijna kunst. Op zich wel leuk zo'n muur die volstaat met iets tofs.
Foto: Bastiaan Knol
Verder kwam ik afgelopen week bij de kapper in aanraking met games. Toen ik de Panoroma opensloeg las ik een artikel over acteur Ruud Feltkamp. Zo schijnt er volgend jaar een nieuwe film van Johan Nijenhuis uit te komen: Toscaanse Bruiloft. Feltkamp speelt daarin een leuke rol. In het blad was het volgende te lezen: 'Erik is een hardcore gamer, die er niet in slaagt om vrouwen te versieren. Hij brengt er nog minder van terecht dan ik, hahaha.' Een beetje jammer dat een gamer zo stereotype en achterhaald in een film terugkomt natuurlijk, maar evengoed is het wel grappig.
Behalve dat artikel ging in de kapperszaak het gesprek tussen klanten ook over games, over - natuurlijk - GTA V. Zo riep een van de klanten dat GTA V echt niet zoveel anders was dan het vorige deel 'behalve wat nieuwe auto's enzo'. Ik heb zo'n gevoel dat menig gamer het daar niet mee eens is...
Net zoals Rox ben ik onlangs in Parijs geweest. Meer dan een week voor de release van Grand Theft Auto V verbaasde ik mij er over hoe groots de nieuwste van Rockstar al aanwezig was in het Parijse straatbeeld. Gigantische posters op straat, in de metro en in winkels. Zelden heb ik zo'n enorme marketingcampagne gezien voor een game. Natuurlijk is GTA V niet zomaar 'een game' en dat maakte Rockstar Games mij in de Franse hoofdstad meer dan duidelijk.
Eenmaal terug in het Belgische Antwerpen kwam de lokale marketingcampagne voor de grootste game van het jaar ook op gang. Winkels die middernachtopeningen adverteerden op gigantische digitale reclameborden waar zelfs de grootste Hollywood blockbusters jaloers op mogen zijn. En dan is er ook nog eens de heerlijke 'buzz' op straat: het is onvoorstelbaar hoe vaak ik de acroniem 'GTA' de afgelopen twee weken heb horen vallen. GTA is een cultureel fenomeen.
Vrienden die normaal, op uitzondering van FIFA en Call of Duty, weinig of geen interesse hebben in games spraken mij de afgelopen weken toe over hoe opgewonden ze waren over de release van GTA V. En om dan maar te zwijgen over de hoeveelheid GTA V gerelateerde foto's die ik na de release van het spel op mijn Facebook tijdlijn heb zien voorbijkomen. Het is merkwaardig wat voor gigantisch bereik de Grand Theft Auto franchise heeft.

Populair Nieuws