Metroid Prime 4 verwachtingen - Vijf typische Metroid Prime elementen

    De hype rondom de nieuwe Metroid Prime wordt steeds groter. Wij hebben ook een aantal Metroid Prime 4 verwachtingen op basis van de eerdere games. Het nieuwe deel is nog gehuld in mysterie en we hopen op nieuws tijdens E3 2018.

    Tot die tijd is aangebroken, is het misschien handig om even opgefrist te worden. Wat maakt Metroid Prime nou zo tof? Wij zetten vijf unieke elementen uit de games op een rijtje. Deze elementen verwachten wij dan ook terug te zien in Metroid Prime 4.

    5. Echte Metroidvania

    De eerste keuze lijkt voor de hand te liggen, maar het kan niet vaak genoeg benadrukt worden. De eerste Metroid game creëerde een compleet nieuw genre doordat het non-lineair was. Samen met Castlevania: Symphony of the Night (een game die inspiratie opdeed bij Metroid) werd er een naam gecreëerd voor dit genre, een Metroidvania. Door die non-lineaire gameplay had de speler nu ook reden om terug te gaan en als het ware te gaan 'backtracken'.

    De Metroid Prime-games lieten zien dat dit in een 3D-wereld ook zeker mogelijk is. Door items te verzamelen die je vervolgens in eerdere gedeeltes van het spel weer kunt gebruiken, wist Metroid te vernieuwen. De verwachting is dan ook dat Metroid Prime 4 dit niet vergeet en dit gaat gebruiken.

    4. Innovatieve gameplay

    Toen Metroid Prime in 2002 uitkwam op de GameCube werd er nogal raar opgekeken. Het was een first-person shooter die maar één joystick had om mee te besturen, dus zowel lopen als richten. Je kunt het je nu bijna niet meer voorstellen, maar het gebeurde echt.

    Metroid Prime gebruikte dit in zijn voordeel. Het was namelijk nooit de bedoeling dat je de focus legde op het schieten van vijanden, maar op het ontdekken. Je kon dan ook nog steeds schieten met de ene joystick en door goed gebruik te maken van de lock-on functie. Het was dit soort ‘out-of-the-box’-denken dat Metroid Prime onderscheidde van andere shooters uit die tijd en we verwachten dat Metroid Prime 4 bijna twintig jaar later opnieuw wil gaan innoveren.

    3. Gedetailleerd level design

    Wanneer er wordt teruggedacht aan Metroid Prime, dan komt het level design snel uit de krochten van je geheugen omhoog. Dit is vrij logisch, want deze was tot in de puntjes uitgewerkt door ontwikkelaar Retro Studios. Dit heeft alles te maken met het tempo, gebruik van puzzels en hoe de speler zich hier doorheen slaat.

    De vraag is dan ook of de Metroid Prime 4 verwachtingen zo hoog zijn dat ditzelfde niveau niet meer te halen is. Er is nog niets bekend over welke ontwikkelaar bezig is met het spel, maar misschien is het Retro Studios zelf helemaal niet. Volgens geruchten is het Bandai Namco die aan het spel werkt en het is nog maar afwachten of zij het niveau net zo hoog kan houden.

    2. Ga op avontuur

    Het level design is onlosmakelijk verbonden met dit punt. Het is juist doordat Metroid Prime de speler de mogelijkheid gaf om zelf op avontuur te gaan, waardoor het spel slaagde. De games wisten op fantastische wijze de aandacht van de speler te trekken.

    De makers lieten de speler zelf de wereld ontdekken, waarvoor deze ook beloond werd. Zo zorgde het ontdekken van iets waar je nog niets mee kon voor toenemende nieuwsgierigheid die vervolgens beloond werd door verder te spelen. De ultieme beloning was natuurlijk het vinden van nieuwe items die Samus beter en sterker maakten en dat moet in Metroid Prime 4 weer net zo goed voelen.

    1. Samus keert terug

    De grootste van onze Metroid Prime 4 verwachtingen is toch wel dat Samus Aran terugkeert. Niet alleen was ze afwezig in Metroid Prime: Federation Force, maar ze heeft al jaren geen eigen spel meer gehad. Als we Metroid: Samus Return op de 3DS niet meerekenen ten minste, want dat is een remake.

    Nu sloot Metroid Prime 3: Corruption het verhaal van de Metroid Prime Trilogy goed af, maar dat betekent niet dat ze niet terug kan komen voor Metroid Prime 4. Metroid Prime 4 kan een nieuw begin zijn wat zowel toegankelijk is voor wie de eerste drie gespeeld heeft, als de nieuwkomers. Het is immers al meer dan tien jaar geleden sinds het laatste deel uitkwam, dus dan kan niet verwacht worden dat iedereen alle drie de games nog vers in het geheugen heeft.

    Metroid Prime 4 verwachtingen waarmaken

    Het is en blijft voor nu de vraag of Metroid Prime 4 deze verwachtingen waar kan maken. Er is nog steeds weinig bekend over het spel, maar hopelijk komt daar tijdens de E3 2018 verandering in.

    Metroid Prime 4

    Verkijgbaar vanaf unknown

    Meer over deze game

    © 2005 - 2020 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.