Vechten voor je menselijkheid in de Disintegration campagne

Article
maandag, 22 juni 2020 om 13:00
disintegrationf1591717920
Ontwikkelaar V1 Interactive komt in juni met haar eerste titel op de markt: Disintegration. De titel belooft een aantal zeer interessante gameplay elementen te bevatten, maar hoe zit het met het verhaal? Wij vertellen je alles wat je moet weten over de setting van de Disintegration campagne.

De gevolgen van klimaatverandering

Door de uitbraak van het coronavirus zijn we het bijna vergeten, maar de opwarming van het klimaat is nog steeds een enorm probleem. Dat blijkt ook wel uit het verhaal van Disintegration. De game speelt zich namelijk af 150 jaar in de toekomst. Doordat er niet genoeg is gedaan tegen klimaatverandering zijn de middelen op aarde naar een minimum geslonken en is de maatschappij uiteen gevallen.
Gelukkig zijn er altijd nog wetenschappers met een oplossing. Niet om de verandering van het klimaat tegen te gaan, maar wel om te zorgen dat de mens met minder middelen kan leven dan gebruikelijk. Het proces wordt ‘integration’ genoemd. Hierbij wordt een menselijk brein in een robot-lichaam geplaatst, waardoor het vervolgens geen voedsel en drinken meer nodig heeft. Deze ingrijpende maatregel is alleen zeker niet bedoeld om te gebruiken voor elke mens op aarde en is alleen bedoeld als tijdelijke oplossing. Te lang in een robot-lichaam zal je doen vergeten wat het is om een mens te zijn.
disintegration rayonnef1591717578

Een post-humanistische samenleving

Wanneer er een wereldwijde crisis is, kan je er natuurlijk de klok op gelijk zetten dat er ook iemand is die de perfecte kans ziet om de macht te grijpen. De machtswellusteling in Disintegration is Black Shuck. In een voormalig leven was hij een academicus, maar met het integration proces ziet hij een uitgelezen kans om een samenleving op te bouwen zonder mensen. Als leider van de Rayonne heeft hij als doel om elke mens op aarde over te zetten in een robot en daarmee een post-humanistische wereld neer te zetten.
Op het moment dat de speler in het verhaal van Disintegration stapt is Black Shuck goed op weg om zijn plan te voltooien. Hij heeft een enorm leger van robots opgebouwd en slechts een relatief kleine groep Naturals struinen nog op aarde - de laatste overgebleven mensen zonder metaal in hun lichaam.
disintegration squadf1590488165

Weerstand tegen het nieuwe regime

De Naturals kunnen zich moeilijk verdedigen tegen de fysieke overmacht van de Rayonne, maar niet alle mensen die door het integration proces zijn gegaan hebben zich aangesloten bij Black Shuck. De Outlaws hebben zich verenigd tegen het regime en doen er alles aan om de status quo in ere te herstellen, ook al zitten ze zelf gevangen in een metalen lichaam.
Eén van de Outlaws is Romer Shoal, de protagonist in Disintegration. Voor de opmars van Black Shuck was hij een beroemdheid in de Gravcycle-show, een programma waarbij er geracet wordt met een soort eenmans hovercraft. De sport is inmiddels verboden, maar Shoal heeft door middel van stelen en smokkelen er nog een paar weten te bemachtigen. Nu gebruikt hij de Gravcycles om de strijd aan te gaan met de Rayonne en zijn manschappen aan te sturen vanuit de lucht.
disintegrationf1579093008

Verhaal essentieel voor V1 Interactive

Dat we een compleet en volwaardig verhaal zien in een First Person Shooter is anno 2020 niet vanzelfsprekend. De president en oprichter van ontwikkelaar V1 Interactive, Marcus Lehto, ziet een verhaal alleen als een essentieel onderdeel voor zijn games.
Hoewel Disintegration namelijk de eerste game is die door de studio is gemaakt, is Lehto allesbehalve een groentje in de game-industrie. Hij is namelijk mede verantwoordelijk geweest voor de Halo franchise. Sinds hij heeft meegewerkt aan het ontwikkelen van dat universum, kan hij niet meer zonder verhaal om een geloofwaardige setting neer te zetten. Lehto zelf gelooft dat het verhaal van Disintegration even boeiend zal zijn als Halo. De lat ligt hoog voor de eerste game van zijn nieuwe studio.