Een diepere blik op de Vampyr combat [Gezien op gamescom 2017]

    Al ruim twee jaar geleden werd Vampyr voor het eerst aangekondigd. Dontnods nieuwste game met een duister tintje is sindsdien al op aardig wat gamebeurzen aanwezig geweest. Zo ook op gamescom dit jaar. Wij hebben de game al even bekeken en de nieuwste informatie over de Vampyr combat vind je hier.

    Een nieuwe vampier

    In Vampyr kruip je in de huid van Jonathan E. Reid, een arts die na de Eerste Wereldoorlog terugkeert naar Londen. In de stad heerst een epidemie van de Spaanse Griep en om het allemaal nog net even wat erger te maken, liggen er ook vampiers op de loer. Jonathan zelf draagt nog een geheimpje met zich mee; hij is niet alleen arts, maar beschikt sinds kort ook over een nieuwe identiteit als vampier.

    Vampyr stelt je als speler constant voor morele dilemma's, waarbij je moet kiezen tussen je gevoelens als arts en je drangen als vampier. Kies je ervoor om mensen te helpen, of zie je ze als prooi? En hoe kies je wie er mag blijven leven en wie jouw volgende maaltijd wordt?

    Naast deze keuzes zul je af en toe ook flink moeten vechten tijdens Vampyr. Op gamescom werd meer informatie uit de doeken gedaan over de Vampyr combat en de belangrijkste details zetten wij hier voor je op een rijtje!

    De vijanden in Vampyr

    Jonathan zal zijn vampirische vechtkrachten niet al te snel los hoeven te laten op de 'gewone' Londense burgers. In Vampyr vind je jouw vijanden vooral in de Guards of Priwen (de bewakers van de stad) en de Skals, doorgedraaide vampieren van een lagere orde die enorm agressief zijn.

    Dit zijn de voornaamste vijanden in Vampyr, maar je bent geheel vrij in de manier waarop je omgaat met de combat. Zo kan je ervoor kiezen om iedereen die je ziet neer te rossen, of je kan wat tactischer aan de slag gaan door sneaky vijanden van achteren om het leven te brengen. Of je houdt je handen schoon, dat is een andere mogelijkheid. De keuze is aan jou.

    Het zit vooral in de manier waarop jij je gedraagt als speler. Zo zullen de Guards je niet meteen je aanvallen wanneer ze je zien; tijdens de gamescom presentatie gaven deze wachters eerst een waarschuwing aan de speler. Mocht daar niet naar geluisterd worden, dan komen de vuisten tevoorschijn.

    Wapens en skills

    Tijdens de Vampyr combat gebruik je vooral melee wapens en je vampirische krachten. Jonathan beschikt over allerlei verschillende soorten vampirische skills om zijn vijanden mee te belagen. Zo kan hij een vijand bijten om zelf health te herstellen. Ook kan hij hiermee natuurlijk veel schade aanrichten bij de vijand.

    Een andere mogelijkheid is om een vijand van achteren te grijpen en deze vervolgens te stunnen. In Vampyr krijg je de mogelijkheid je skills zelf in te delen, om ze het beste bij jouw speelstijl te laten passen.

    Mobiliteit is ook belangrijk in Vampyr en Jonathan beschikt daarom over krachten waarmee hij zichzelf vliegensvlug van de ene naar de andere plek kan transporteren. Zo werd tijdens de presentatie op gamescom een skill geshowd waarmee Jonathan over kleine afstanden teleporteerde, om bijvoorbeeld dichter bij vijanden te komen of om over obstakels (zoals een rivier) heen te komen.

    Sterker worden

    Het ombrengen van vijanden zorgt voor XP en door te vechten kun je dus sterker worden. Het is alleen niet de meest efficiënte manier om dit te doen in Vampyr; het is veel efficiënter om de levens van andere stedelingen op te offeren. Door ervoor te kiezen zelf inwoners van Londen om het leven te brengen, word je een stuk sterker.

    Hoe hoger de kwaliteit van het bloed van een personage, hoe meer voordeel jij ervan krijgt wanneer je hem of haar om het leven brengt. De bloedkwaliteit hangt van verschillende factoren af en is bovendien omhoog te krikken door meer hints over het personage vrij te spelen. Je kan er ook voor kiezen om je hier niet mee bezig te houden en het personage meteen af te maken, maar dan krijg je wel minder XP.

    Zelf word je er dus sterker van, maar je moet wel opletten. Je kan niet zomaar iedereen om het leven brengen; zodra een personage dood gaat, heeft dit invloed op het ecoysteem van Londen. Deze dood zal gevolgen hebben voor alle personages die een relatie hadden met het slachtoffer, maar ook voor de stad zelf doordat het gezondheidsniveau van het district wordt aangetast door de dood van een personage. Wanneer het gezondheidsniveau van een district onder een bepaalde waarde komt, is het district met al haar inwoners voorgoed verloren: opletten dus!

    Keuze genoeg in de Vampyr combat

    Vampyr lijkt ons in ieder geval een hele hoop keuzes voor te gaan schotelen. Niet alleen op het gebied van morele keuzes, zoals het nadenken over wie er wordt opgeofferd en wie niet, maar ook op het gebied van de combat. De game laat je als speler behoorlijk vrij om te spelen op jouw manier; ga je liever voor een stealthy aanpak of juist niet? En kies je ervoor om je vampirische krachten in te zetten of vertrouw je meer op wapens?

    Helaas konden we op gamescom nog niet zelf met de game aan de slag gaan. We zouden graag de Vampyr combat eens even echt aan de tand voelen, maar de game heeft wel een stevige indruk achtergelaten. Hopelijk krijgen we binnenkort meer te zien van deze duistere game.

    Vampyr verschijnt in november voor PlayStation 4, Xbox One en PC.

    Vampyr

    Verkijgbaar vanaf 5 june 2018

    Meer over deze game

    © 2005 - 2019 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.