Waarom de Valkyria Chronicles 4 release niet voor de poes is [gespeeld op gamescom]

Article
zondag, 02 september 2018 om 8:33
xgn google image
Tijdens gamescom 2018 konden wij aan de slag met Valkyria Chronicles 4, een game die ondanks het cartooneske uiterlijk een bikkelharde strategiegame verschuilt. Wij kwamen daar op de harde manier achter. Dit is waarom de Valkyria Chronicles 4 release lekker uitdagend gaat worden!

Een strategische game met een twist

Wanneer je Valkyria Chronicles 4 voor het eerst ziet lijkt het op een typische dertien in een dozijn anime-game, maar niets is minder waar. Vakyria Chronicles 4 is een keiharde strategische game waar je U tegen zegt. In theorie zou je de game het beste kunnen vergelijken met XCOM of Fire Emblem, maar dat dekt de lading niet helemaal. Waar je in die games op een rasterpatroon je personages beweegt, ben je in de Valkyria Chronicles 4 release vrij om te gaan en te staan waar je wilt.
Het enige wat je tegenhoudt is de hoeveelheid Action Points die jouw personage heeft. Ook gevechten werken net iets anders dan je gewend bent. Je positioneert jouw personage op een plek, waarna je naar aiming mode gaat en een vijand aanvalt met een geweer. Mocht een vijand je voor die tijd zien dan zullen ze al beginnen met schieten voor je de kans krijgt om überhaupt te richten!
Het strategische aspect van de Valkyria Chronicles 4 release is dus niet alleen het goed positioneren van je personages, je moet ook nadenken over wat de vijanden zien. Daarnaast kunnen er landmijnen liggen die ontploffen als je er op staat. In andere woorden: de wereld van Valkyria Chronicles 4 is alles behalve vriendelijk en je moet goed nadenken voor je wat doet. Dit zogenoemde BLiTZ-systeem (Battle of Live Tactical Zones) zorgt ervoor dat je de game anders dan de gemiddelde turn-based strategiegame speelt.
138166

De natuur is een vijand op zich

De Valkyria Chronicles 4 release zit vol met soldaten die niets liever willen dan jouw team volpompen met lood. Toch zijn de vijanden nog het minste van je problemen; ook de omgeving en de natuur is een vijand op zich. Wij konden de derde missie in de game spelen, waarin je twee personages van het begin van de map naar het einde moest brengen. Simpel genoeg, maar de omstandigheden maakten dit ontzettend moeilijk.
Allereerst speelde het level zich af in een bergachtig landschap vol met heuvels, waardoor je altijd omringd was door muren. Als de twee personages die je naar het einde moest lozen dood gingen was het game over dus met hen moesten we extra voorzichtig zijn. Achter elke muur kon een vijand zich schuilhouden. Met onze andere drie personages die op een hoger gelegen pad stonden moesten we er voor zorgen dat de kust voor de andere twee veilig was.
Om het nog erger te maken was het ook nog eens regenachtig, waardoor vijanden minder snel bij ons in beeld verschenen. Het werd duidelijk dat goed plannen en geen ondoordachte dingen doen ontzettend belangrijk is in deze game. Omgaan met de omgeving is dus essentieel.
138167

Een team met voor- en nadelen

Op de vorige pagina schreven we over twee personages die voor een missie het einde van het level moesten bereiken. Dit waren Claude Wallace en Raz, twee belangrijke spelers in het verhaal. De rest van ons team bestond uit minder belangrijke personages die we voor het begin van de missie konden kiezen. Deze hadden verschillende classes als Grenadier, Scout, Shocktrooper, Engineer, Lancer of Sniper.
De classes hebben elk hun eigen voor- en nadelen (de sniper werkt het beste op lange afstanden, de Shocktrooper juist van dichtbij) en het is aan de speler om een zo gebalanceerd mogelijk team samen te stellen. Wij kozen tijdens onze sessie voor een Scout, Shocktrooper en Sniper om zo Claude en Raz goed te kunnen ondersteunen. Het blijft overigens niet alleen bij de class van je team. Elke class heeft meerdere individuele personages die stuk voor stuk ook unieke kenmerken hebben.
Onze Sniper had bijvoorbeeld last van plankenkoorts, waardoor haar nauwkeurigheid omlaag ging. Onze Scout had juist een kenmerk van rokkenjager waardoor zijn prestaties omhoog gingen als er een vrouwelijk personage in de buurt was. Het is nog iets waar je rekening mee moet houden als je een team samenstelt. Het kan beide goed en slecht uitpakken, dus wederom moet je ook hier niet zomaar wat doen.
138168

De dood betekent niet het einde

Toen we in het begin van dit artikel Valkyria Chronicles 4 vergeleken met Fire Emblem, kreeg je misschien flashbacks naar de beruchte permanente deaths in die game. Op sommige speelstanden van Fire Emblem zal een personage nadat hij of zij dood gaat nooit meer terug kunnen komen. Gelukkig is dit bij Valkyria Chronicles 4 makkelijk te voorkomen.
Als één van je personages gedood wordt door de vijand, heb je nog een kans om ze terug te krijgen. Drie beurten lang blijven ze in een een uitgeschakelde status. Een ander personage moet contact met ze maken voor deze drie beurten voorbij zijn en ze terugsturen naar de basis. Doe je dit niet, dan zal het personage sterven en daarna nooit meer opnieuw te gebruiken zijn.
Je krijgt dus een kans om ze te redden, wat je ook zeker wil doen. Het vaker gebruiken van een soldaat zorgt ervoor dat ze een hoger level krijgen. Bij het bereiken van level 11 worden ze een Elite class, wat betekent dat ze sterker zijn en nieuwe tactische mogelijkheden krijgen. Teamgenoten niet in de steek laten is dus heel erg belangrijk.
138169

De Valkyria Chronicles 4 release gaat dieper

Er is nog meer te beleven in de Valkyria Chronicles 4 release, maar jammer genoeg konden we dat in onze tijd met de game niet proberen. Zo heeft de game Tanks en APC’s die je op het slagveld in kan zetten. Tanks zijn meesterlijk in het neerhalen van infanterie, maar zorg er niet voor dat de zwakke plek van de tank open is voor een goedgeplaatst raketschot van de tegenstander. In de juiste handen kan de Tank dodelijk zijn.
APC’s zijn niet zo stevig als tanks en kunnen beschadigd worden door normale geweren. Je gebruikt ze om veel troepen in één keer over het slagveld te bewegen, zodat ze veilig zijn voor onderscheppend vuur van vijanden. Pas wel op, want wanneer een APC vernietigd wordt moeten alle personages die erin zitten terug naar de basis en kan je ze niet meer gebruiken.
De toevoeging van voertuigen moet de Valkyria Chronicles 4 release nog uitdagender maken dan het al is. Laat de prachtige waterverf-achtige visuele stijl je niet bedriegen; Valkyria Chronicles 4 is een kneiterharde strategiegame waar je ten alle tijden je hoofd koel moet houden. Het kan het verschil tussen een overwinning en een beschamend verlies betekenen.
Valkyria Chronicles 4 komt op 25 september naar PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch en pc.