SoulCalibur 6 features - deze maken de game uniek! [gespeeld op gamescom]

Article
zondag, 02 september 2018 om 11:33
xgn google image
SoulCalibur 6 komt binnenkort in de schappen te liggen. Vanaf dat moment mogen we weer flink aan de bak met de verschillende karakters in deze vechtgame. Maar welke SoulCalibur 6 features maken de game nou zo onderscheidend van de rest? Wij vertellen je er alles over!
In de meeste vechtgames is het het doel om de ander een flink pak slaag te geven. Dat is bij SoulCalibur 6 straks niet anders. Maar de game onderscheidt zich behoorlijk van de andere vechtgames door een aantal features. Sommige features in de game lijken wel op die uit een andere game, maar zijn dan toch net wat anders.

Horizontale en verticale gameplay

Zo speelt SoulCalibur 6 zich net als Tekken en dergelijke in een driedimensionale wereld af, maar werkt het vechten even net wat anders dan in bovengenoemde titel. In Tekken en Street Fighter zijn alle knoppen verschillende sterktes in aanval, zacht middel en hard. Bij SoulCalibur val je ofwel horizontaal ofwel verticaal aan. Je kunt dit met zowel een slag doen als met een klap.
Het werkt dus allemaal net even wat anders dan bij de andere vechtgames. Je hebt er overigens niet minder aanvalsknoppen (of aanvallen zelf) door, want daar heeft SoulCalibur 6 meer dan voldoende van in petto voor je!
137880

Vechten met wapen

Als je kijkt naar games als Tekken, Street Fighter of Mortal Kombat zie je dat de meeste karakters in elkaar met blote vuisten of vuurballen en dergelijke te lijf gaan. In Street Fighter gooit men bijvoorbeeld de ene na de andere hadouken, terwijl je in Mortal Kombat vuurballen, speren en andere dingen naar je hoofd geslingerd krijgt. SoulCalibur 6 doet niet aan vuurballen of projectielen.
In deze game ga je elkaar te lijf met een wapen zoals een zwaard, een stok of nunchucks. Siegfried en Nightmare hebben bijvoorbeeld een enorm tweehandig zwaard waarmee ze ten strijde trekken, Sophitia komt met een zwaard en schild voorbij en Maxi heeft zijn vertrouwde nunchucks bij zich. Op deze manier onderscheidt SoulCalibur 6 zich net even wat van de rest, al blijft de essentie hetzelfde: elkaar zo snel mogelijk in elkaar slaan!
137881

Geen gekke supemoves of finishing moves, wel critical edge en reversal edge

SoulCalibur 6 onderscheidt zich ook wat betreft moves van de andere vechtgames. Waar bijvoorbeeld Street Fighter games veel met special moves en supers werken, doet SoulCalibur lekker zijn eigen ding. Er zijn geen compleet over de top superbewegingen, waarbij je een filmpje ingaat van een karakter die de ander afrost met een spectaculaire serie bewegingen. SoulCalibur heeft in plaats hiervan de Critical Edge en de Reversal Edge.
Je hebt dus wel een meter, maar die dient voor boven genoemde Edge bewegingen. Dit zijn speciale bewegingen die net wat krachtiger zijn dan een normale aanval en een gevecht een, voor jou, positieve kant op kunnen stuwen, maar complete animaties krijg je er niet omheen. Zo is de Reversal Edge een soort counterbeweging die je gebruikt om een aanval af te weren en vervolgens, als je het goed doet, een eigen krachtige aanval in te zetten.
137882

Vechten met je eigen karakters

Deze feature in SoulCalibur 6 is niet een hele nieuwe, maar wel eentje die de andere bekende vechtgames je niet bieden. In Street Fighter kies je altijd een bekend personage zoals Ryu, Ken of Chun Li, en in Mortal Kombat is dat net zo. Tekken biedt je wel de optie om een personage wat aan te passen met nieuwe outfits, maskers of zelfs een wapen (die de gameplay verder niet echt verandert), maar SoulCalibur biedt je net even wat meer dan dit.
In SoulCalibur kun je namelijk een heel eigen karakter maken. Hiervoor zijn 16 rassen beschikbaar, waaronder een elf, mens of zelfs een panda. Je kunt vervolgens alles aanpassen aan dat karakter in een uitgebreide character creator en er een hele set aan moves aan koppelen van een van de bekende vechters in de game. Een unieke feature dus!
137883

Twee verhaallijnen

SoulCalibur 6 zal naast al het vechten ook een verhaallijn kennen. Nu is dit normaal gesproken niet de essentie van een vechtgame, maar bij SoulCalibur 6 heeft Bandai Namco ervoor gekozen om de focus wat meer op het verhaal te leggen dan normaal. Er zijn dan ook maar liefst twee verhaallijnen in de game te vinden.
De normale verhaallijn zal je als speler meenemen door de gebeurtenissen rondom Soul Edge en Soul Calibur. De tweede verhaallijn heeft de naam Chronicle of the Soul en neemt je een heel ander verhaal in. Hier draait het allemaal om de scherven van de zogeheten Soul, ofwel de kracht achter al het kwaad in Soul Edge. Onderweg zul je in deze modus steeds nieuwe episodes van verschillende karakters vrijspelen en zo verder komen in het verhaal van SoulCalibur.
SoulCalibur 6 komt op 19 oktober uit voor PlayStation 4, Xbox One en pc.