Total War Three Kingdoms Modes - Alle modi op een rij

    Total War heeft als meest recente halte de Warhammer franchise aangedaan, waarin fictieve legers elkaar naar de keel vlogen. In het komende deel, Total War Three Kingdoms, brengt ontwikkelaar Creative Assembly echte Chinese legenden tot leven op pc. Dit brengt nieuwe Total War Three Kingdoms modes met zich mee. Wij zetten ze op een rij!

    De Total War franchise maakte in het een van de laatste delen een uitstapje naar fantasie oorlogen in Total War: Warhammer. Dit keer is het niet aan trollen, orks, ratten en ander gespuis om de oorlog te beslechten, maar komen historische Chinese figuren uit drie koninkrijken het slagveld op gelopen. Total War: Three Kingdoms beslaat namelijk een periode meer dan tweeduizend jaar geleden (220 tot 280 AD) in China. Om precies te zijn kom je in de game terecht in de tijd net na de Han-dynastie, waarin het land uiteen viel in drie stukken: Shu, Wei en Wu.

    Deze drie koninkrijken hadden ieder massieve legers onder leiding van verschillende generalen en ‘warlords’. Je kruipt in de game in de huid van een van de twaalf beschikbare warlords, waaronder Dong Zhou, Gongsun Zan, Sun Jian en Liu Bei. In verschillende modi mag je vervolgens de historische gebeurtenissen uit deze periode doorlopen, of gewoon een potje oorlog voeren zoals jij dit wil. Op de volgende pagina’s bespreken wij de modi die Total War: Three Kingdoms je zal gaan bieden.

    Records of the Three Kingdoms

    De eerste modus die Total War: Three Kingdoms je biedt is de singleplayer modus Records of the Three Kingdoms. Dit is een van de twee hoofdmodi die Three Kingdoms je zal geven. Dit is de verhaalmodus voor iedereen die aan de slag wil met een redelijk realistische manier van oorlog voeren. De focus van deze modus ligt namelijk voornamelijk op tactieken en de opzet van je leger, waar deze in de andere hoofdmodus Romance of the Three Kingdoms voornamelijk op karakters ligt.

    In Records zijn alle eenheden gebalanceerd met eigen sterke en zwakke punten. Ruiters zijn snel en maken gehakt van infanterie, maar zijn weer zwak tegen speerdragers bijvoorbeeld. Er moet nagedacht worden wie de vijand is en wat voor troepen deze in zou kunnen zetten. Daarbij moet er rekening gehouden worden met het type landschap, de afstand en andere omstandigheden die een leger kunnen beïnvloeden.

    Neem bijvoorbeeld de afstand die overbrugd moet worden naar de tegenstander. In de meeste tactische games, zoals Total War; Warhammer, rent een leger makkelijk naar de andere kant van de map om daar nog even topfit de strijd uit te gaan vechten. Three Kingdoms doet dit anders. Helemaal naar de andere kant van de map rennen kan, maar dan zit je waarschijnlijk met een uitgeput leger en verander je in een portie Chinees gehakt voor je het weet. Legers worden moe en moeten rusten in Three Kingdoms. Het verschil tussen winnen en verliezen kan in deze game zitten in het feit of je aan komt lopen of als een dolle stier aangerend komt.

    Generaals zijn in deze modus sterker dan andere eenheden, maar de verschillen zijn niet heel groot. Ze zijn gewoon stervelingen die toevallig bijzonder goed kunnen vechten. Daarbij hebben ze bodyguards die in de strijd zorgen voor de veiligheid van de generaals. Op die manier leven deze langer en dat zorgt voor een betere moraal in het leger. Het is iets om over na te denken. De Records of the Three Kingdoms modus roept om een flinke portie tactisch inzicht geeft spelers weinig ruimte voor heldhaftige aanvallen met een leger.

    Romance of the Three Kingdoms

    In de andere singleplayer verhaalmodus, Romance of the Three Kingdoms, is alles wat dikker belegd op het gebeid van legenden. De generaals zijn bijzonder sterke karakters die zo een plekje in The Avengers hadden kunnen krijgen. Iedere generaal vormt zijn eigen eenheid zonder boyguards of andere troepen bij zich. Dat hoeft ook niet, gezien ze eenheden letterlijk dood kunnen schreeuwen of doen verstijven van angst en daarnaast bijvoorbeeld met vuurballen kunnen gooien. Generaals kunnen in deze modus in hun eentje gemakkelijk afrekenen met complete pelotons van de tegenstander zonder daarbij een druppel zweet op hun voorhoofd te krijgen.

    Zodra twee vijandige generaals elkaar op het strijdtoneel tegen het lijf lopen, veranderen de zaken. Dan ontstaat er een bloedig character versus character gevecht, waarbij iedere generaal acties uit moet voeren om de andere te verzwakken (en daarmee effectief het leger van de vijand ook meteen). Hieraan komen de nodige superkrachten te pas, terwijl het gevecht zich als een spotlight focust op het één tegen één gevecht. Op de achtergrond zal de oorlog intussen door blijven woeden.

    Romance of the Three Kingdoms geeft alle karakters ook een levelsysteem. Zodra een karakter in rang gestegen is, zal deze sterker de strijd in gaan en makkelijker tegenstanders in de pan hakken. Inkomende klappen komen minder hard aan en dat betekent betere kansen op overleving.

    Historic Battles

    De derde modus in Total War: Three Kingdoms is er een waar nog redelijk weinig over bekend is: De Historic Battles modus. Daarom leggen wij deze even tegen de vergelijkbare modus aan van voorgaande Total War titels. In de Historic Battles modus ga je aan de slag in gevechten die ooit plaatsgevonden hebben in de periode van de game. Zo kon je in Total War: Napoleon nog vechten in de slagen om Waterloo, Lodi en Austerlitz.

    In Three Kingdoms betekent dit waarschijnlijk dat je onder andere mag strijden in de Siege of Chencang, waarbij Shu Han en Cao Wei met elkaar op de vuist gingen om de Jing provincie. Daarnaast is er een grote kans dat er op expeditie gegaan wordt in deze modus om nieuw territorium te vinden en veroveren of om vijanden te imponeren met oorlogsmachten.

    Nagenoeg ieder gevecht in deze periode ging om grondgebied dat alle drie de heersers in bezit wilden hebben, maar hoe de verdeling was veranderde gedurende de periode van de game nogal eens. Hoe dan ook, Creative Assembly zal epische gevechten op een rijtje hebben gezet in deze modus die jou tot het uiterste drijven.

    De Historic Battles modus is van oorsprong namelijk een soort challengemodus die per gevecht moeilijker wordt. Je zult dus je beste tactische pet op moeten zetten om hier doorheen te komen.

    Custom Battles

    Voor degenen die een heel eigen oorlog op willen zetten is er ook een plekje in Total War: Three Kingdoms. Dit plekje heet Custom Battles en is toevallig ook dé plek om tegen andere spelers te knokken. Nagenoeg alles op het gebied van eenheden kan ingesteld worden in deze modus. Je kiest je eigen leger, wijst een veldheer of generaal toe en stelt een tactiek op. Vervolgens kun je kiezen waar je precies oorlog wil gaan voeren en daarmee is jouw recept voor de perfecte oorlog bijna klaar.

    Nu is het alleen nog bepalen of je online of offline gaat knokken. Kies je voor dat eerste, dan zal je tegen spelers van over de hele wereld mogen strijden en ze verpletteren met jouw superieure tactische inzichten. Let wel, de tegenstander heeft net zo veel mogelijkheden gekregen als jij en heeft misschien nog wel een verrassing achter de hand die jouw leger een moeilijke tijd geeft.

    In de offline Custom Battles speel je tegen een computergestuurde speler, maar wel in de setting van jouw keuze. Dat betekent dat je met een gerust hart kunt oefenen voor al het online geweld, maar ook dat je eenheden en opstellingen kunt testen. Op deze manier heb je binnen no-time een leger dat perfect bij jouw speelstijl past.

    Vier toffe Total War Three Kingdoms Modes met voor elke speler wat

    Dit waren de vier modes die Total War Three Kingdoms je vanaf 23 mei zal voorschotelen. Vanaf die datum mag je in de huid van een van de vele generaals kruipen, diplomatieke spelletjes gaan spelen in de Romance en de Records modi die de campaign van de game vormen, maar ook elkaar te lijf gaan in de multiplayer modus van de game.

    Total War: Three Kingdoms

    Verkijgbaar vanaf 23 may 2019

    Meer over deze game

    © 2005 - 2019 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.