Total War: Pharaoh gameplay complexer dan ooit in Total War

Article
maandag, 28 augustus 2023 om 14:00
twp key art 16x9 1f1693050967
Met Total War: Pharaoh zegt ontwikkelaar Creative Assembly gedag tegen de fantasierijke wereld van Warhammer en keert de studio terug naar de geschiedenis. Tijdens gamescom mochten we aan de slag met het nieuwste deel van de Total War reeks wat zich, zoals de titel doet vermoeden, afspeelt in het oude Egypte.
De befaamde Total War reeks komt dit jaar met een nieuw deel dat de reeks naar nieuwe hoogtes belooft te tillen. In Total War: Pharaoh zijn namelijk veel innovaties te vinden die de gameplay voor een Total War game complexer dan ooit maken en dat wekt waarschijnlijk veel enthousiasme op bij de fans. Net zoals je met andere Total War titels mag verwachten die zich in de geschiedenis afspelen, is er voor Total War: Pharaoh veel onderzoek gedaan om spelers een historisch authentieke ervaring te bieden.

Historische facties

Tijdens de Total War: Pharaoh gameplay kan je aan de slag met verschillende facties die allemaal een eigen speelstijl hanteren. De facties bevinden zich in verschillende regionen van het oude Egypte, Canaan en oud Anatolië. De game speelt zich af in de periode van de ineenstorting van de Bronstijd, wat voor deze regio leidde tot een gigantische machtsstrijd voor de welvaart van Egypte. Natuurlijk heb je hierbij dan ook keuze uit historische leiders zoals bijvoorbeeld Ramesses, Seti, Tausret of de barbaarse Irsu.
Iedere factie heeft naast gevechten met de buren ook interne worstelingen. Zo wordt Irsu geplaagd door een oom die gelooft dat hij de bewoners van Canaan naar glorie moet leiden omdat hij door de goden gekozen is. Tausret krijgt daarentegen vroeg toegang tot de krachtige voorzieningen van de Nijl, maar zal al gauw tweede viool spelen voor het regeren van Egypte tegenover haar man Seti. Iedere factie heeft daarnaast natuurlijk ook zijn eigen unieke eenheden die het slagveld kunnen domineren, maar daarin speelt het weer een belangrijke factor.
phar mennefer firef1693052429

Dynamische gevechten

De nieuwe kern van Total War: Pharaoh gameplay draait om gevechten en dat is precies het punt wat de gameplay complexer dan ooit maakt voor een Total War titel. Wanneer je in Total War: Pharaoh je eenheden aanstuurt op het slagveld kan het noodlot zomaar voor je toeslaan. Stel bijvoorbeeld dat je een factie speelt die heel sterk is met boogschutters. Op lange afstand ben je het gevecht aan het domineren en niemand kan bij je in de buurt komen, maar ineens komt een zandstorm je dag verpesten en moet jij jezelf aanpassen als je niet wil verliezen.
Het kan bijvoorbeeld ook ineens gaan regenen, waardoor het zandige terrein ineens verandert in een grote modderpoel. Als je veel eenheden hebt met zware pantseruitrusting, dan is die modder een heel groot probleem, want ineens zijn die eenheden een enorm traag doelwit voor speerwerpers. Deze dynamiek voegt een nieuwe laag aan strategisch denken toe aan de Total War: Pharaoh gameplay. Het loont ook om van tevoren al na te denken over de kansen en risico's van een spontane verandering in het weer of het terrein.
Gelukkig krijg je met de Total War: Pharaoh gameplay ook een paar nieuwe functies om je problemen wat op te lossen. Zo kan je eenheden nu laten terugtrekken zonder hun rug bloot te geven. In het verleden was het vaak een probleem dat eenheden moesten terugtrekken en dat je veel eenheden verloor omdat ze niet konden verdedigen met hun rug naar de vijand. Nu kan je sommige eenheden simpelweg achteruit laten lopen terwijl ze hun schilden en wapens naar de oprukkende tegenstander houden.

Immersieve ervaring

Of je met de Total War: Pharaoh gameplay liever bezig bent met het Grand Strategy aspect of meer geniet van de Real-Time Strategy gevechten, de game biedt je een immersieve ervaring in het oude Egypte. Er zijn meer keuzes te maken dan ooit tevoren en de effecten van die keuzes zijn duidelijk zichtbaar. Als jij niet veel doet om de ineenstorting van de Bronstijd, dan zal je dat terugzien in de wereld. Veel dorpjes en steden zullen gehuld zijn in verdorde en duistere omgevingen die aantonen dat je beleid niet werkt.
Ook op het slagveld heeft Creative Assembly veel tijd gestoken in het maken van een immersieve ervaring. Soldaten gaan elkaar met volle overtuiging te lijf en zullen daadwerkelijke gevechten met elkaar aangaan. Dit zag we eerder in titels als Total War: Shogun 2, maar met de Warhammer titels was het een beetje op de achtergrond verdwenen. Het is goed om te zien dat dit weer volledig terug is, want het maakt de gevechten net wat smakelijker om te spelen.
Heel lang hoef je ook niet meer te wachten om met Total War: Pharaoh aan de slag te gaan. Een concrete releasedatum is er helaas nog niet, maar de game staat gepland voor oktober 2023 en lijkt dit ook te gaan halen. Zoals met alle andere Total War titels is het nieuwste deel alleen speelbaar op PC.