Top 10 beste Pokémon Red momenten - Weet jij het nog?

Article
donderdag, 18 februari 2016 om 17:24
xgn google image
De Pokémon klassiekers Red, Blue en Yellow zijn opnieuw uitgegeven. De originele games zijn ware pareltjes en iedereen die zich een gamer noemt zou deze games gespeeld moeten hebben. Gelukkig krijg je met deze heruitgaven (nog) een kans de games te spelen. De games zitten ook vol met bijzondere momenten. Dit is de top 10 Pokémon Red momenten!
Of je nou Pokémon Red, Blue of Yellow speelt, dat maakt voor de ervaring niks uit. De games nemen je mee op een tocht die je nog lang zal heugen. Niet voor niets waren deze games zo invloedrijk rond release in 1998. Alles wat je doet, ziet en hoort is puur genieten.
Je tocht door Kanto brengt je langs allemaal fantastische dropjes en steden. Met meer dan 150 te verzamelen Pokémon was je destijds echt wel even zoet met de game. Vele uren speelplezier waren gegarandeerd, zonder dat je je maar een seconde hoefde te vervelen. Deze 10 momenten staken er echter bovenuit en herken je maar al te goed als je de games gespeeld hebt.

10. Surf leren

Surf is een HM die je een van je Pokémon moet leren om verder te komen in de game. Deze wateraanval is bovendien erg sterk in gevechten. Het moment dat je deze HM leert, is toonaangevend. Vanaf dat moment kun je eindelijk het water rond Kanto verkennen.
Surft brengt je naar Cinnabar Island, de Seafoam Islands en de Powerplant. Deze laatste twee locaties zijn bovendien erg bijzonder, omdat je daar twee legendarische Pokémon kan vinden. Zapdos en Articuno zijn twee legendarisch Pokémon die je alleen kunt vinden en vangen als je Surf hebt. Ook moet je Surf hebben om andere plekken te bereiken.
Mede door deze redenen is Surf erg belangrijk in de game en is het een van de belangrijkste momenten in de games.
86715

9. Wakker maken van een Snorlax

Op twee plekken in Kanto wordt je weg versperd. Het zijn Pokémon die aan het slapen zijn, maar door hun enorme postuur kun je jezelf er niet langs wringen. Je hebt hiervoor een speciaal item nodig. Het is de PokéFlute: hiermee kun je slapende Pokémon wakker maken.
Als je bij de wegversperring staat en vervolgens op de fluit speelt, wordt de Pokémon wakker. Wat blijkt nou, de slapende Pokémon is een Snorlax. Deze enorme Pokémon is bovendien vrij zeldzaam. Je hebt maar een paar kansen om zo’n log beest te vangen, dus sla je slag als je hem wakker maakt, want je moet de reus wel in je bezit hebben als echte Pokémontrainer!
Na het vangen of verslaan van de Snorlax kun je je tocht weer voortzetten.
86716

8. Bepaalde Pokémon ruilen

Al in de eerste Pokémon games zat een feature die ervoor zorgde dat bepaalde Pokémon slechts evolueerden als je ze ruilde met iemand anders. Om een Golem, Gengar, Machamp of Alakazam te krijgen, moet je dus met iemand anders Pokémon over en weer ruilen. Pas als je deze Pokémon opstuurde, gingen ze evolueren. Deze feature was essentieel om alle Pokémon te verzamelen.
Bovendien was het zo, dat de geëvolueerde Pokémon vele malen toffer waren dan hun vorige evoluties. Daarom wilde je ook koste wat kost die Pokémon ruilen. Iedereen wilde een Alakazam of Gengar, want niet alleen waren ze toffer, ze waren ook veel sterker.
Om de game uit te spelen moet je natuurlijk wel een goed zestal aan Pokémon hebben, en daarom waren de geëvolueerde Pokémon een warm welkom voor je arsenaal. Het moment dat je eindelijk zo’n toffe Pokémon in je bezit had, is dan ook absoluut memorabel. Ruilen was vroeger namelijk tergend in tegenstelling tot tegenwoordig, want toen was er nog geen internetfunctie voor je Game Boy. Met behulp van draden en kabels moest je met een vriend of vriendin op de bank je Pokémon heen en weer sturen.
86717

7. De Master Ball vinden

In Saffron City waan je je op een gegeven moment een weg door Silph Co., een organisatie die gekidnapt is door Team Rocket. Na het verslaan van verschillende leden van de organisatie, vecht je tegen Giovanni, de baas van Team Rocket. Na een episch gevecht vlucht hij, maar gelukkig is er nog genoeg te vinden. In dit gebouw ligt namelijk de Master Ball, de sterkste Pokéball waar er maar ééntje van is in het hele spel.
Deze bal wordt dan ook gebruikt om de sterkste Pokémon mee te vangen. Geen enkele Pokémon kan uit deze bal ontsnappen, maar omdat je er maar eentje hebt, moet je er zuinig mee omgaan. Op welke Pokémon gebruik je de bal? Dit was destijds een aardig dilemma, want er waren veel toffe Pokémon die je kon vangen en maar één Master Ball.
Op het moment dat je de bal hebt gevonden, besef je nog niet dat de bal zo belangrijk is later in de game. Ook in latere games kwam de Master Ball terug als sterkste Pokéball. In de andere games was ook maar één exemplaar aanwezig.
86718

6. Voltooien van je Pokédex

Het ultieme doel van de game is het vol krijgen van je Pokédex. Hier staan alle Pokémon vermeld, inclusief informatie over deze wezens, mits je ze gevangen hebt. In Red, Blue en Yellow waren er maar liefst 150 Pokémon te verzamelen. Sommige Pokémon vragen aardig wat aandacht en geduld om te vangen of te verkrijgen, want pas door speciale handelingen evolueren ze.
Bovendien was het zo dat in Red en Blue er specifieke Pokémon waren die je alleen in die betreffende games tegen kon komen. Om je Pokédex compleet te krijgen, was ruilen dus essentieel. Als jij Pokémon Blue had, dan moest je iemand met Pokémon Red vinden en elkaar versiespecifieke Pokémon opsturen. Zo kon je alleen in Pokémon Red Growlith vinden, terwijl je in Pokémon Blue bijvoorbeeld alleen Meowth kon vinden.
Wanneer je dan eindelijk na een hoop bloed, zweet en tranen alle 150 Pokémon had verzameld, mocht je trots zijn op jezelf. Je had alle originele wezens in je bezit en dat zorgde ongetwijfeld voor een enorm euforisch gevoel.
86719

5. Het verslaan van Gym Leaders

Voordat je jezelf mag wagen aan de Elite Four en de kampioen van de Pokémon League, moest je eerst acht Gym Leaders verslaan. Alle gyms staan in het teken van een bepaald soort Pokémon. Zo heeft Brock, de eerste Gym Leader, alleen maar Rock Pokémon. Ook de andere Gym Leaders hebben maar één soort Pokémon die zij gebruiken in hun gyms.
Bepaalde Leaders zijn geen eitje om te verslaan, maar als je ze eenmaal hebt verslagen voel je je toch wel een soort van oppermachtig. Al hoewel, dan begint het meest uitdagende deel van de game pas in de Victory Road en de Pokémon League. In de gyms heb je bovendien ook bepaalde elementen die de gyms zo uniek maken. Zo moet je in de Vermilion City Gym op zoek naar schakelaars in prullenbakken of moet je in de Celadon City Gym bomen omver hakken met cut.
Het speciale muziekje dat speelt wanneer je een Gym Leader uitdaagt, maakt deze confrontaties extra cool. Voel je je al een beetje nostalgisch, luister dan hierboven nog eens naar de soundtrack van de games!
86720

4. De tocht door de Rock Tunnel

Een van de meest iconische plekken in de games is ongetwijfeld de Rock Tunnel. Deze tunnel is pikdonker en je ziet werkelijk geen hand voor ogen. Om wel iets te zien, kun je gelukkig wel de HM Flash gebruiken. Je moet deze HM wel eerst vinden natuurlijk.
Zonder HM deze tunnel doorlopen, is geen aanrader. Tenzij je nightvision in je ogen hebt zitten of helderziend bent, is de kans groot dat je rondjes blijft lopen en steeds weer in een afgrond valt. Mede daarom is de Rock Tunnel zonder Flash echt een ware hel. Je kunt een poging wagen de tunnel te doorlopen zonder Flash, maar dat is geen aanrader.
De tocht is dan ook letterlijk en figuurlijk vallen en opstaan. Als je er eenmaal uit bent, heb je die irritante tunnel eindelijk achter je liggen en kun je je focussen op andere dingen. De Rock Tunnel is wat dat betreft een moeizame, maar fijne en iconische herinnering aan Kanto en de eerste Pokémon games.
86721

3. Het verslaan van de Elite Four en de Champion

Na het doorcrossen van de Victory Road is het zover. Je kan de Pokémon League gaan uitdagen! De vier sterkste Pokémon trainers uit de regio en de regerende kampioen wachten je op.
Je kan tijdens je gevechten niet je Pokémon naar het Pokémon Center brengen, dus de nodige voorbereidingen moet je in acht nemen. Geef al je zuurverdiende geld uit aan Hyper Potions, Full Heals en Full Restores: je zult het nodig hebben.
Stuk voor stuk waren de eerste vier Elite Four trainers ware uitdagingen. In andere Pokémon games, zoals Ruby en Sapphire, was dit jammer genoeg niet het geval. De Elite Four uit Hoenn waren wat dat betreft veel makkelijker te verslaan dan deze eerste Elite Four. Heb je deze vier sterke trainers eindelijk verslagen, dan is het tijd om tegen de kampioen te strijden: het is niemand minder dan je rivaal uit het begin van de game.
Nadat je je rivaal, voor de zoveelste keer, hebt laten zien wie de baas is, ben je klaar. Je bent de nieuwe kampioen van Kanto! Gelukkig eindigt de game hier niet, want er ligt nog een andere uitdaging op je te wachten. De legendarische Pokémon die eerder wist te ontstappen, kun je nu eindelijk vangen.
86722

2. Oog in oog met Mewtwo

Na het verslaan van de Elite Four en je rivaal kun je terug naar Cerulean City. Daar kun je nu, met Surf, een nieuwe grot bereiken die er eerst nog niet was. In deze grot zitten sterke Pokémon, maar de allersterkste wacht op jou op de laagste verdieping. Hier kom je oog in oog te staan met de Pokémon die het hoogste level heeft in het wild in Pokémon Red, Blue en Yellow: Mewtwo.
Mewtwo is de sterkste Pokémon en de allerlaatste op je Pokédex. Het is dan ook geen makkie om dit beest in je Pokéball te vangen. Gelukkig kan je het jezelf wel heel makkelijk maken. Heb je de Master Ball nog, dan is nu het moment om deze te gebruiken.
Het vangen en vechten tegen Mewtwo voelt als een soort laatste uitdaging. Je hoort, voelt en ziet gewoon dat deze Pokémon het sterkste is van allemaal. En om je Pokédex compleet te maken, moet je hem vangen. Dit is absoluut een van de hoogtepunten van de games.
86723

1. Kiezen van een eerste Pokémon

Hét dilemma van vroeger: het kiezen van je eerste Pokémon. Professor Oak geeft je de keuze uit drie verschillende Pokémon. Bulbasaur, het grastype, Squirtle, het watertype en Charmander het vuurtype. De Pokémon zien er alle drie tof uit, dus deze keuze is alles behalve snel gemaakt.
In Pokémon Yellow kon je niet uit deze drie Pokémon kiezen, maar kreeg je een Pikachu toegewezen. Wel tof is dat de Pikachu achter je aan kan lopen, net zoals in de anime. Toch blijven Bulbasaur, Squirtle en Charmander de leukste begin Pokémon. Iedereen had wel zijn of haar favoriet, al weet iedereen wel dat stiekem Charmander het sterkst en tofst was van alle drie.
Heb je een van deze games nooit gespeeld of krijg je na het lezen van dit artikel spontaan een nostalgieaanval? Haast je dan snel naar de winkel en schaf de game aan voor je 3DS. Je zal alles behalve teleurgesteld zijn!

Populair Nieuws