Top 10 Dark Souls features die we terug hopen te zien

Article
zondag, 20 maart 2016 om 13:00
xgn google image
Uit pure nieuwsgierigheid loop je naar een blinkend voorwerp om te kijken wat het is. Eenmaal aangekomen komen er opeens allemaal vijanden tevoorschijn die je aan hun sabels rijgen. Dark Souls staat bekend om zijn meedogenloze acties. Dit is de top 10 Dark Souls features die we echt terug willen zien in Dark Souls 3.
Sla maar alvast een hoop reserve controllers in, want op 12 april is het weer zo ver. Dark Souls 3 komt dan uit en zal je weer verbazen met tenenkrommende, maar toch verslavende gameplay die menig man in een huilend kind verandert. Dark Souls 3 is nu al een van de meest geanticipeerde games van 2016, dat niet zo vreemd is aangezien vorige delen ook goed ontvangen werden. Maar wat hopen wij, naast nieuwe Dark Souls features, aan oude Dark Souls kenmerken terug te zien?

10. Torenhoge bazen

In de Dark Souls-franchise is er een aantal bazen die je de haren uit je hoofd doet trekken. Wij worden nog steeds wakker met nachtmerries over The Four Kings, de Gargoyles boven op die ene kerk en, onze minst favoriete: Ornstein en Smough. Deze bazen maken je het leven zuur in de Dark Souls-franchise, en zullen je tientallen of misschien wel honderden keren hetzelfde schermpje doen tonen: "You died". Maar als je eenmaal het punt bereikt hebt waarbij ze in elkaar zakken, stroomt de euforie je tegemoet.
Van dat soort momenten moet Dark Souls het hebben; het gelukkige gevoel wanneer je een enorme vijand verslaat en daarmee progressie maakt in de game. Daarom willen wij dat er weer een ongelofelijke hoeveelheid aan torenhoge, maar uitdagende bazen aan Dark Souls 3 worden toegevoegd. Niks geeft meer een adrenalineboost dan het verslaan van een gruwelijk monster, na een zenuwslopend gevecht.
88098

9. Geheime en optionele gebieden

Vooral Dark Souls 2 stond er om bekend dat er nogal wat geheime en optionele gebieden in voorkwamen waar de geheime kamer van Harry Potter nog wat van kan leren. Als je af en toe per ongeluk tegen een muur sloeg, kwam je opeens in een wereldvreemd gebied met soms wel nieuwe bazen en meestal uitzonderlijke wapens. Hoogtepunt van deze verborgen gebieden was The Painted World of Aramis, waarbij je een een speciale voodoopop tegen een schilderij moest houden om toegang te krijgen tot een afgelegen gebied.
Het is een wens van ons om dit soort gebieden in Dark Souls 3 terug te zien. Niet alleen spoor je hiermee mensen aan om het uiterste uit de game te halen, ook zal geen enkele walkthrough hetzelfde zijn. Het zoeken van geheime gebieden is een van de meest unieke punten van de Dark Souls serie, en dat willen we graag zo houden ook. Want geef nou eerlijk toe, hoe tof is het als je er bijvoorbeeld achterkomt dat je een speciale onzichtbaarheidsring krijgt als je de game uitspeelt zonder dood te gaan?
88099

8. Upgrades!

Als je aan een Dark Souls game begint, zal je al snel erachter komen dat je beginwapen enige kracht mist. Hierom is het dus duidelijk om mee te gaan met je tijd, en af en toe een nieuw wapen aan te schaffen. Probleem is dat deze ook snel zijn kracht zal kwijtraken, en vooral tegen bepaalde vijanden totaal geen schade meer zal doen. Daarom heeft de Dark Souls-franchise een verdiepend element hierin meegekregen, het upgraden van je gear.
Het was in de vorige Dark Souls delen mogelijk om je wapens en harnas op te waarderen door bij bepaalde NPC's de juiste materialen en zielen in te leveren. Hierbij kon je je wapens vele verschillende mogelijkheden meegeven waaronder bijvoorbeeld vuur- en gifschade. Je moest alleen wel slim omgaan met welke voorwerpen je beter wilde maken, want de kosten voor het upgraden werden steeds hoger en vereisten, naar mate het wapen sterker werd, schaarsere materialen.
Wij hopen dit element ook terug te zien in Dark Souls 3. Het goed nadenken over welke voorwerpen je in de game wilt gaan upgraden moet een pittige uitdaging worden, net als de rest van het spel overigens. Ook verwachten wij dat de NPC's nog iets moeilijker te vinden zijn zodat je echt moeite moet doen om bij ze te komen.
88100

7. Spraakmakende NPC's

Aanbid de zon! De ridder Solaire heeft zich, met zijn aparte gedrag, verzekerd van een plaats in de meest memorabele gamepersonages. Deze rare man stond altijd op de meest onverwachte plaatsen om je een een peptalk te geven en je af en toe door een lastig gevecht heen te slepen. Maar dit is maar een van de noemenswaardige Dark Souls NPC's, waar de franchise er genoeg van heeft.
Barmhartige figuren en sinistere slechteriken, je weet nooit waar je aan toe bent tijdens een Dark Souls game. Zo kon je in het eerste deel een man bevrijden die je eeuwig dankbaar zal zijn, terwijl hij 10 minuten later alle andere vriendelijke karakters in koele bloeden een kopje kleine maakt. Met als gevolg dat je bepaalde voorwerpen of spreuken nooit meer zal kunnen kopen. Wat al deze personages wel gemeenschappelijk hadden, was de diepgang van hun achtergrond en de goede dialogen.
In Dark Souls 3 zullen ongetwijfeld een aantal NPC's zitten die een grote indruk zullen achterlaten. De actie van jou tegenover NPC's zal hopelijk, meer dan ooit, grote gevolgen hebben voor het verloop van het spel. Het zal de duistere wereld enigszins interessanter en geloofwaardiger maken. Nu alleen nog maar onze vingers kruizen dat Solaire je weer van steun komt voorzien om samen met jou tot de zon te bidden!
88102

6. Wapens, wapens en nog eens wapens

De Dark Souls franchise had de neiging om de spelers te overspoelen met wapens, waarbij iedere speelstijl wel een eigen unieke strijdmiddel prefereerde. Sommige wapens waren ronduit slecht, maar zagen er onwijs tof uit, terwijl andere wapens niets meer waren dan een simpel zwaard maar ongelofelijk schade toebracht. Wapens en andere draagbare voorwerpen kon je verkrijgen door het verslaan van vijanden, bezoeken van winkels, openen van kisten en het vinden van geheimen.
Wat wij verwachten terug te zien zijn weer een berg aan nieuw steek-, schiet- en spreukgerei waarmee je misschien nog een kans maakt tegen de meedogenloze vijanden en omgevingen. Ook hopen we kenmerkende harnassen terug te zien zoals het enorm lompe costuum van Havel The Rock. Hoe meer mooie hebbedingetjes, hoe beter!
88104

5. Covenants en PvP

In de Dark Souls games waren er een soort gildes aanwezig met ieder een eigen professionaliteit. Over het algemeen waren ze te verdelen in drie categorieën: vredelievend, neutraal, kwaadaardig. Met de positief gestelde covenants werd je erop uitgewezen om andere spelers te helpen in de vorm van het verslaan van moeilijke bazen en het doorlopen van gebieden. Neutrale groeperingen deden zowel aan helpen, als aan herrie schoppen.
De kwaadaardige groeperingen daarentegen waren, zoals de naam al zegt, niet bepaald gemeenschappen om de vrede mee te bewaren. Deze covenants worden geleid door demonen en andere duistere figuren, en hebben maar een doel. Het verzieken van het spel voor andere spelers door de gameplay nog even iets moeilijker te maken.
Als je je aansloot bij deze gildes had je de mogelijkheid om de wereld van een andere speler binnen te dringen, om het vervolgens tegen hem op te nemen. Terwijl de desbetreffende spelers met het verslaan van een monster bezig was, kon je het niets vermoedende slachtoffer vervolgens met een verrassingsaanval in de rug aanvallen. Het klinkt dan niet bepaald aardig, maar fantastisch was het wel.
Wij verwachten en hopen in Dark Souls 3 dan ook weer terug te zien dat je elkaar kan helpen, of juist niet, met behulp van een lidmaatschap bij de covenants. Daarbij moet wel een kanttekening gemaakt worden dat het iets gemakkelijker moet worden om in iemands wereld te komen, aangezien dit bij de andere Dark Souls games vaak lang duurde of niet zo goed werkte.
88106

4. Verraderlijke valstrikken

Het enige wat vaak nog vervelender was dan het loodje leggen door een verborgen vijand, was het sterven door de omgeving die je enorm tegenzit. Punten die opeens uit de grond staken, gif dat uit de muren kwam of magische kruiken die je al het leven ontnamen... Wij hebben het allemaal wel eens meegemaakt. Hoe ergelijk dit vaak ook was, het bood een zekere mate van extra uitdaging dat de games juist leuker maakte.
Als absolute hoogtepunt is het gebied Doors of Pharros te noemen, een gebied alleen maar bestaande uit valkuilen en -strikken. Er waren in dit gebied tientallen punten waarop je speciale stenen in sleutelgaten kon stoppen, waarin soms goede voorwerpen zaten terwijl andere het gebied alleen maar bemoeilijkten. Een soort gelijke omgeving verwachten wij dan ook in het nieuwe Dark Souls 3, al is het alleen maar om de spelers een beetje te pesten.
88107

3. Hoge moeilijkheidsgraad

Dark Souls 1 was over het algemeen onvergeeflijk lastig. Als je net dacht voor een momentje rustig adem te kunnen houden, dan had je het he-le-maal mis. Van de ene vechtpartij kwam je gelijk in de volgende terecht waarbij het gebruik van scheldwoorden meer dan eens voor kwam. Dark Souls 2 zag hier een kleine verandering in, waarbij de moeilijkheidsgraad wisselend tussen "een rondje door het park" en "een rondje door een brandend park, zonder enige bescherming en hordes aan demonen achter je aan" lag.
De moeilijkheidsgraad is het merk van de Dark Souls-franchise, waarbij je altijd op je hoede moet zijn en je jezelf nooit moet overschatten. Het zal niet de eerste keer zijn dat een baas nog maar een minuscule hoeveelheid aan levens heeft en je alsnog in de pan weet te hakken. Dit hoort allemaal bij de (dodelijke) charmes van het spel.
Wij hopen tijdens het spelen van Dark Souls 3 op het puntje van onze stoel te zitten door het hoge niveau. Het mag van ons zelfs moeilijker zijn dan de vorige delen!
88108

2. Extreem leveldesign

Veel van de gebieden waar je je tijdens, de Dark Souls games, in bevond waren ronduit bloedstollend mooi, over de complexiteit nog maar niet te spreken. Je waant je, tijdens het spelen van de Dark Souls games, door een adembenemende sprookjeswereld die in duister verval is geraakt. Als je de tijd er voor hebt zal je waarschijnlijk meerdere malen gestopt zijn om te genieten van het uitzicht, om vervolgens weer een zwaard tussen je ribben te krijgen.
Over de complexiteit van het leveldesign valt ook genoeg te zeggen. Zo zal je meerdere uren ronddwalen, niet wetende waar je heen moet, om er vervolgens achter te komen dat je via een klein verborgen laddertje omhoog moet klimmen om je weg te vervolgen. Dat de werelden van de Dark Souls game onwijs goed in elkaar steken, dat is een ding wat zeker is. Het is namelijk enorm bevredigend om ergens een deur te openen en op te merken dat je een shortcut hebt gecreëerd naar een eerder bezocht gebied!
Dit unieke leveldesign hopen we ook terug te zien in Dark Souls 3. De game zal grafisch voortuigang hebben geboekt ten opzichte van de vorige delen, en dat zal hopelijk tot z'n recht komen in een fantastische wereld. Wij pakken onze routeplanner er alvast weer bij, want het doorkruisen van het landschap zal geen eitje zijn.
88110

1. Diepgaand verhaal

Hetgeen waar wij het meest naar uitkijken voor Dark Souls 3, is een ijzersterk verhaal. Dark Souls 1 en 2 hadden beiden een vrij diepgaand verhaal dat zich ontpopte naar mate je verder kwam. Zo werd je bij beiden delen erop uit gestuurd om de wereld vrij te maken van een eeuwig kwaad, waardoor je jezelf moest op offeren om in de voetstappen van deze slechterikken te volgen. Daarbij kwamen vooral morele kwesties kijken, waarbij niet meer duidelijk werd wat nou goed of slecht is.
Dark Souls 3 zal gaan over het stoppen van de heropstanding van de Lords of Cinder, bekend van de eerste Dark Souls. Je zal duseen hoop imposante figuren moeten verslaan om het kwaad in de wereld te stoppen en een balans te creëren. Dit zullen wij in ieder geval met plezier doen, maar stiekem hopen wij dat er plottwists in de game voorkomen.
Dit was de top 10 Dark Souls features die we in Dark Souls 3 terug hopen te zien. Je kan vanaf 12 april met het derde deel van de ijzersterke en ongenadige franchise aan de gang. Ben jij al klaar om voor de honderdste keer het loodje te leggen?