Toffe Interactive Drama features - Dit maakt dit genre zo tof!

    Je staat op het punt om een hartverscheurende keuze te maken. Twee van je favoriete personages staan op het punt een kogel door de kop te krijgen. Jij kan er er maar één redden, maar wie wordt het? Er zijn zoveel gave Interactive Drama features. Denk bijvoorbeeld aan het onlangs uitgebrachte Detroit: Become Human.

    Lekker achterover gamen

    Het fijne aan de vele Interactive Drama-games is dat je ze vaak kuntspelen zonder heel veel inspanning te hoeven verrichten. Je hoeft niet eerste te liggen in een race, zoveel mogelijk vijanden van je af te houden of andere rare fratsen uit te voeren die games zo uniek maken. In tegenstelling hoef je enkel een verhaal te volgen en zo nu en dan een knop in te drukken.

    Een goed voorbeeld van Interactive Games die je erbij kunt pakken om ze als een soort van film af te spelen, zijn de verschillende Telltale Games die door de jaren heen zijn verschenen. Met een kussen onder je hoofd zit je nog net niet met een bak popcorn naar deze games te kijken. De enige reden dat die bak popcorn er nog niet bijstaat is omdat je zo nu en dan toch op een knopje moet drukken om wat invloed op het spel uit te oefenen.

    Interactive Drama features niet per se voor 'gamers'

    De verschillende Interactive Dramas hebben allemaal een hele simpele wijze van besturen. Vaak heb je een wat knopjes om een keuze te maken binnen dialogen en afhankelijk van welke game je speelt komen er nog hier en daar wat kleine puzzelsecties of quick time events om de hoek kijken. Zo moet je in bijvoorbeeld Batman: The Enemy Within de joystick bewegen of een knop snel indrukken om zo een vijand te slaan.

    Over het algemeen vereisen de games geen ingewikkelde besturingen, wat ze al snel een stuk toegankelijker maakt voor mensen die helemaal niet zoveel gamen. Je hoeft geen verstand te hebben van ingewikkelde game mechanieken om een spel als Heavy Rain, Beyond Two Souls of Detroit Become Human vol plezier uit te spelen. Dit is ook waarom spellen als Life is Strange heel gemakkelijk naar iOS konden worden gebracht.

    Meer invloed dan bij een film

    Eerder werd al de vergelijking met films gemaakt. Interactive Dramas doen aan films denken, alleen is dan het grootste verschil dat een film wel uit zichzelf doorgaat en je bij deze games juist keuzes maakt. Door het maken van keuzes worden de games, mits ze een goed verhaal hebben, al snel interessanter dan films. Plots zit jij in die regisseursstoel!

    Alhoewel de keuzes die je kan maken niet eindeloos zijn, hebben in dit soort games je keuzes vaak een grote betekenis. Neem bijvoorbeeld Detroit Become Human waarbij je zelf beslist of je kalm, reëel, hoopvol of juist pessimistisch op situaties reageert. Ook bij de Telltale Games zie je dat je keuzes maakt die invloed hebben wat er in de ´film' gebeurt. In The Walking Dead van Telltale Games word je regelmatig voor de leeuwen geworpen, omdat twee personen op het punt staan om te sterven, maar is het aan jou om te kiezen wie je zult redden.

    Meeleven met de karakters

    Doordat je zelf de regisseur over het verhaal wordt, kun je personages soms ook kneden. Dit kan het verschil maken of je een personage haat of lief hebt. Doordat je zo bezig bent met de personages van de games, ga je vaak ook veel meer om de verschillende personages geven en wordt het emotioneel als je bepaalde verhaalkeuzes moet maken.

    Het beste voorbeeld waarin de games je laten meeleven met de personages die je zelf hebt gevormd, is nog wel The Walking Dead Season 1. Dit is met een goede reden één van de beste TellTale games, bovendien is het einde hartverscheurend. Je hoofdpersonage dat je al die tijd hebt leren kennen en van bent gaan houden, wordt gebeten door een zombie. Dan moet jij de hartverscheurende keuze maken: vermoord je hem zodat hij geen zombie wordt, of laat je hem leven wetende dat hij toch nooit meer de oude wordt?

    Voldoende variatie in verhalen

    Maar uiteindelijk is het de variatie die dit genre zo interessant maakt. Je hebt in dit artikel al verschillende games voorbij zien komen en deze titels zijn ook pas een klein stipje op een bijzonder grote horizon. Een titel die nog niet voorbij is gekomen, maar toch een enorme indruk achterliet is bijvoorbeeld het horrorverhaal Until Dawn. En heb je nog een paar uurtjes, want dat is nodig om alles te vertellen over alle Telltale Games?

    Of je nu van horror (Until Dawn), tienerdrama (Life is Strange), de superheld uithangen (Batman) of van het redden van het universum houdt (Guardians of the Galaxy), voor iedereen zit er wel wat tussen. Je bent lang zoet als je alle beste Interactive Dramas uit wilt gaan spelen, want er is een flinke waslijst aan releases al uitgebracht van verschilende game studios.

    En mocht je toch op die toffe Interactive Drama features uitgekeken raken? Kijk dan eens naar visual novels, een soortgelijk genre dat doet denken aan prentenboek.

    Until Dawn

    Verkijgbaar vanaf 25 august 2015

    Meer over deze game

    © 2005 - 2020 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.