Vier manieren waarop The Outer Worlds heeft geleerd van Obsidian's verleden

Article
dinsdag, 24 september 2019 om 17:21
xgn google image
Obsidian Entertainment is al zestien jaar lang een vrij grote speler in de gamesindustrie. De gerenommeerde ontwikkelaar heeft gewerkt aan titels die lopen van South Park tot aan hardcore RPG’s als Pillars of Eternity. Voor hun nieuwste game, The Outer Worlds, heeft Obsidian Entertainment goed gekeken naar haar eigen cv en de beste elementen erin verwerkt.
In deze rubriek kijken we naar de verschillende pilaren waarop The Outer Worlds, een science-fiction actie RPG, is gebouwd en in hoeverre die geïnspireerd zijn op eerdere titels van Obsidian Entertainment. Om te beginnen met…

De humor van South Park

South Park is misschien niet een naam die je verwacht bij een ontwikkelaar die bekend staat om haar diepgaande RPG’s, maar Obsidian Entertainment is verantwoordelijk geweest voor het hilarische South Park: The Stick of Truth. Uiteraard zijn bedenkers Matt Park en Trey Stone betrokken geweest bij het maken van de game om de humor zo South Park-achtig mogelijk te maken, maar ook het schrijversteam van de ontwikkelaar heeft flink wat grappen en grollen afgeleverd.
De lessen die ze tijdens het maken van het project hebben opgedaan, wordt volgens Obsidian Entertainment verwerkt in The Outer Worlds. De ontwikkelaar heeft in een interview laten weten van Stone en Park te hebben geleerd om humor beter toe te passen en de nieuwe game zal dan ook flink wat zwarte humor gaan bevatten.

De keuzevrijheid van Fallout: New Vegas

Misschien wel de meest bekende en geliefde game van Obsidian Entertainment is Fallout: New Vegas. Deze opvolger van Fallout 3 kwam al vrij snel uit na de game van Bethesda en gebruikte dan ook dezelfde engine, maar qua opzet verschillen de twee titels enorm met elkaar.
Obsidian heeft in New Vegas er namelijk voor gekozen om de speler veel meer keuzevrijheid te geven. Uiteraard zit het skill-systeem van Fallout 3 nog steeds in de game, maar naast builds hadden spelers meerdere opties om situaties en opdrachten aan te pakken. Zo kon je bijvoorbeeld een uniform van een vijandelijke factie aantrekken om ongezien hun kamp binnen te dringen of jezelf uit een benarde situatie praten.
The Outer Worlds lijkt veel van deze elementen uit New Vegas over te nemen. Spelers kunnen er bijvoorbeeld voor kiezen om vol in te zetten op hun vaardigheden in conversaties, waardoor complete vuurgevechten voorkomen kunnen worden. Of, voor de wat meer gewelddadige figuren onder ons, is er de keuze om iedereen neer te schieten.
En met iedereen bedoelen we ook echt iedereen, want elke NPC kan gedood worden. Je kan dus ervoor kiezen om een nobele held te worden of een genocide-plegende schurk. De keuzes die je maakt hebben bovendien invloed op welke quests je wel of niet krijgt aangeboden.

De vreemde science-fiction wereld van Knights of the Old Republic

Als je denkt aan science-fiction dan zijn er twee enorme franchises die meteen in je hoofd opkomen: Star Wars en Star Trek. Obsidian Entertainment is op professioneel gebied met eerstgenoemde in aanraking gekomen met de ontwikkeling van Star Wars Knight of the Old Republic II: The Sith Lords. De game speelt zich af ver voor de wereldberoemde Star Wars-films en de ontwikkelaar heeft dan ook iets meer vrijheid gehad om, zoals Obsidian het zelf noemt, ‘rond te spelen in andermans wereld’. In de RPG kwamen spelers dan ook terecht op vreemde planeten en locaties.
Die ervaring lijkt terug te komen in The Outer Worlds. De planeten die je namelijk bezoekt zijn mysterieus, kleurrijk en buitenaards en kunnen zo gebruikt worden in de aankomende, nieuwe Star Wars-projecten. De samenleving die wij kennen is bovendien ook helemaal veranderd. Regeringen zijn verdwenen en enorme corporaties hebben het voor het zeggen. Als werknemer voor één van die bedrijven kom je dan ook terecht in de buitenste kringen van het bekende universum.

Hardcore RPG-elementen uit… vrijwel alle Obsidian games

In de loop der jaren heeft Obsidian een behoorlijke reputatie opgebouwd als sterke RPG-ontwikkelaar. Niet alleen als ‘huurling’ voor andermans wereld met South Park, Fallout en Star Wars, maar ook met haar eigen IP’s als Pillars of Eternity, Alpha Protocol en Tyranny. Stuk voor stuk titels waar RPG-liefhebbers hun vingers bij aflikken.
Dat gaat zo te zien niet anders worden bij The Outer Worlds. De enorme keuzevrijheid is natuurlijk al een groot onderdeel van een RPG, tel daarbij een uitgebreid skill-systeem op, kompanen die je zullen begeleiden op je gevaarlijke avontuur, een scala aan interessante wapens en diepgaande gesprekken en Obsidian Entertainment lijkt een pareltje in handen te hebben. Wij kunnen als RPG-fans niet wachten om eind oktober te stranden op een vreemde planeet.

De inspiratiebronnen van The Outer Worlds

Welke voorgaande titels van Obsidian Entertainment heb je gespeeld? En waar heb je het meeste van genoten? Laat het ons weten in de reacties hieronder.
The Outer Worlds komt op 25 oktober uit voor PC, PlayStation 4 en Xbox One en later op een nog onbekende datum op de Nintendo Switch.