Tencent zet in op vrouwelijke gamers met Honor of Kings

Article
zondag, 01 december 2024 om 8:00
vrouw smartphone

Tencent heeft met zijn populaire mobiele game Honor of Kings een slimme zet gedaan: ze zetten volop in op vrouwelijke gamers, een groeiend segment binnen de gamingwereld. 

In een industrie die traditioneel wordt gedomineerd door mannen, hebben ze het roer omgegooid. Inmiddels bestaat zelfs meer dan de helft van de spelers van Honor of Kings uit vrouwen. 

Dergelijke cijfers zijn niet alleen indrukwekkend, maar wijzen ook op een interessante trend binnen de gamingwereld, iets waar gameontwikkelaars steeds meer rekening mee moeten houden.

Mobiel gamen

Waarom Tencent’s Honor of Kings zo populair is bij vrouwen, kan worden toegeschreven aan enkele factoren. Om te beginnen kan je kijken naar de toegankelijkheid van het spel.

Honor of Kings is een mobiel spel, wat betekent dat je het altijd en overal kunt spelen. Deze factor valt echt niet te onderschatten in de gamingwereld anno 2024, waarin iedereen een smartphone heeft.

Je hoeft dus geen uren achter je computer door te brengen of aanzienlijke sommen te investeren in dure consoles. Dit maakt het spel geschikt voor gamers – zoals veel vrouwen – die hun gametijd moeten combineren met een druk leven.

Even een potje spelen tijdens een pauze of onderweg? Geen probleem. Deze flexibiliteit maakt de game laagdrempelig en aantrekkelijk voor de meer casual gamers.

De mobielvriendelijkheid van games komt steeds vaker naar voren als een van de belangrijkste factoren waar gamingontwikkelaars rekening mee moeten houden – afhankelijk van het soort game, uiteraard.

MMORPG’s zijn bijvoorbeeld veel minder geschikt voor mobile gaming, terwijl puzzelspellen, MOBA’s en zelfs casinospelletjes populairder zijn op mobiele apparaten dan op computers en consoles. Vooral deze laatste categorie zet tegenwoordig opvallend steeds meer in op mobiele spelers.

Sinds de legalisering van online casinospelletjes in Nederland, is dit segment van de gamingmarkt immers explosief gegroeid, met talrijke nieuwe casino’s die tegemoetkomen aan de stijgende vraag naar mobile responsive games.

Jan Jaap Bolkesteijn van Cryptonews heeft bijvoorbeeld gekeken naar de beste echt geld casino’s van 2024, waaruit duidelijk blijkt dat alle aanbieders een mobielvriendelijk platform aanbieden, met games die vlot kunnen spelen op alle apparaten. Games zoals Honor of Kings hebben deze boodschap ook duidelijk begrepen, met gameplay die duidelijk ontwikkeld werd met gaming via smartphones in gedachten.

Slimme ontwerpkeuzes

Dan heb je ook nog het algemene ontwerp van de game. Veel traditionele en moderne spellen richten hun character design (het ontwerp van de personages) op stereotypes: uitbundig gespierde mannelijke helden of rondborstige, schaarsgeklede vrouwelijke sidekicks.

Tencent kiest daarentegen voor een breder en meer divers scala aan personages, zowel qua uiterlijk maar ook qua achtergrond en speelstijl.

Zoals je je wellicht wel kan inbeelden, maakt dit de game aantrekkelijker voor een veel breder, moderner publiek. Vrouwen van alle maten en vormen zien zichzelf meer vertegenwoordigd in de game, wat hen uitnodigt om deel te nemen aan de ervaring en zich meer te identificeren met personages.

De kracht van sociale connecties

Een andere slimme zet van Tencent is het benadrukken van sociale interactie. Honor of Kings is een MOBA (5 versus 5) en heeft dan ook meerdere functies die samenwerking eenvoudig en natuurlijk maken. Dit biedt een positieve en inclusieve gamingomgeving. Het resultaat? Een groeiende groep vrouwelijke spelers die zich veilig en gewaardeerd voelt binnen de game.

Toch is niet alles perfect. Zoals in veel games, hebben vrouwelijke spelers ook hier te maken met vooroordelen en seksisme. Mannelijke spelers kunnen soms denigrerend zijn of twijfelen aan hun vaardigheden.

Gelukkig lijkt Tencent zich hiervan bewust te zijn en stappen te ondernemen om dit te verminderen. Door sociale functies en gedragscodes te promoten, zetten ze een stap in de richting van een gezondere gamecultuur.

Conclusie: een cultuurverschuiving in gaming?

Wat Tencent met Honor of Kings heeft bereikt, gaat verder dan alleen winst maken. Het markeert op veel vlakken een cultuurverschuiving in de gamingwereld. De stereotype “hardcore gamer” – een jonge man met headset die urenlang achter zijn computer zit – maakt plaats voor een veel diverser publiek.

Vrouwelijke gamers hebben een plek opgeëist en gekregen, en Tencent speelt hier slim op in door niet alleen te luisteren naar deze doelgroep, maar ook door hun wensen en behoeften centraal te stellen.

Populair Nieuws