Star Wars Jedi Fallen Order features - Alles dat wij over de game weten (gezien op EA Play)

    De E3 was nog niet begonnen, maar EA liet ons alvast smullen van nieuwe dingen die eraan komen tijdens EA Play. Wij stapten in een ruimteschip en namen een kijkje in een universum ver weg in Star Wars Jedi: Fallen Order. Naast de livestream hebben wij meer informatie voor je. Dit is alles dat wij over de game weten!

    Tijdens de EA Play livestream werd de eerste Jedi Fallen Order gameplay al uit de doeken gedaan. Dat mocht ook wel, want de game komt al in november dit jaar uit. Er was al een en ander bekend over de game, zoals het feit dat deze zich afspeelt tussen de Star Wars films Revenge of the Sith en A New Hope, maar we weten inmiddels meer over dit intergalactische avontuur.

    10. Bekende gezichten

    Zo weten we dat we in de huid kruipen van een Jedi die met een kleine droid op pad gaat. De Jedi, Cal Kestis, wordt vertolkt door Cameron Monaghan (bekend van de serie Gotham) en dat is niet het enige bekende gezicht in de titel. Zo is de rol van Cere weggelegd voor Debra Wilson (Over the Hedge, Metal Gear Solid 4) en wordt het kleine bliepende robotje genaamd BD-1 vertolkt door Ben Burtt. Deze laatste is niet de minste naam, gezien hij voor onder andere de stem van Yoda en Chewbacca ‘ontworpen’ heeft.

    De bekende gezichten houden niet op in Fallen Order, want Saw Gerrera maakt in de game ook zijn opwachting. Dit personage wordt zoals ook in de films en tv-series van Star Wars zoals Rogue One door Forest Whitaker vertolkt. Of er nog meer bekende gezichten in deze Star Wars game zitten is onbekend.

    9. Missies onderverdeeld in submissies

    De gameplay die we in de EA Play livestream zagen draaide grotendeels om het redden van Wookies op de planeet Kashyyyk. Dit is slechts een submissie die in de game voorbij komt. De missie in kwestie begint met Cal Kestus die richting een AT-AT zwemt die net de planeet aan het bestoken zijn. Het hoofddoel is om deze aanval te stoppen en dat lukt Kestus aardig wanneer hij de AT-AT overneemt en de rest neerschiet.

    De rebellen kunnen vervolgens verder oprukken, maar dan blijkt ineens dat er een heleboel Wookies in slavernij leven op de planeet. Dat probleem moet eerst opgelost worden, want je kunt niet zomaar onschuldige Wookies vast laten zitten. Het lijkt erop dat de game missies krijgt die onderverdeeld zijn in submissies. Of je als speler keuzes krijgt om deze submissies wel of niet uit te voeren is onbekend.

    Wat ons direct opviel tijdens de gameplay die we zagen is dat de levels wat lineair lijken te zijn. Hopelijk is dit niet overal het geval wanneer de game in november uitkomt.

    8. Variatie in gameplay

    Als de Jedi Cal Kestus ga je de strijd aan met The Empire. Zoals het een ware Jedi betaamt doe je dit met uiterste tactiek en dus moet je allerlei dingen kunnen in plaats van alleen maar rondrennen en met je lichtzwaard zwaaien. Toegegeven, een game waarin je alleen maar met je lightsaber moet knokken zou vandaag de dag ook wat saai zijn. EA weet dat gelukkig ook en heeft flink wat diversiteit in de game gestopt qua gameplay.

    Zo hoef je helemaal niet alleen te voet te gaan, maar moet je zelf op een gegeven moment een AT-AT jatten van The Empire om vervolgens dood en verderf te zaaien. Jedi kunnen, in tegenstelling tot Stormtroopers, namelijk wel richten.

    De gameplay in Fallen Order belooft hierdoor lekker divers te worden, zeker als je bedenkt dat The Force in allerlei vormen en maten te besturen is. Je kunt vijanden naar je toe trekken, ze wegduwen of ze wurgen met The Force. Laten we daarbij niet vergeten dat je ook de tijd kunt vertragen met deze kracht.

    7. Klimmen, knokken en klauteren als een baas

    Als Jedi ben je niet alleen behendig met The Force, maar ga je ook maar al te graag aan de slag met de vele acrobatische kunsten die je geleerd hebt van je meester. Terwijl je vijanden naar je toe trekt, wurgt of wegduwt met The Force, hanteer je in je andere hand een lightsaber.

    Hiermee zwaai je naar hartenlust om kogels af te weren en vijanden in mootjes te hakken, maar los daarvan maak je salto’s en duikel je alle kanten op. Cal Kestus is een lenige vechtmachine!

    Dat komt niet alleen in zijn vechten terug, maar zie je ook wanneer hij a la Assassin’s Creed tegen een AT-AT omhoog klautert, wallruns doet alsof hij Prince of Persia is en als een ware Tarzan aan lianen rondslingert. Het geeft de gameplay een heleboel bekende aspecten, maar zorgt ervoor dat er genoeg variatie in de omgevingen mogelijk is.

    6. Mediteren

    Zoals het een goede Jedi betaamt moet ook Cal Kestus soms even mediteren. Dit aspect van het Jedi wezen is slim in de game verwerkt, namelijk als zijnde checkpoints. Bij deze punten, die met een paarse straal aangeduid worden, kun je je voortgang opslaan.

    Daarnaast lijkt het erop dat deze punten erg veel gemeen hebben met de kampvuren uit Tomb Raider games. Tijdens het mediteren kun je namelijk verschillende dingen doen, waaronder de mogelijkheid om dingen zoals je lightsaber te versterken.

    Het lijkt erop dat EA hier leentjebuur heeft gespeeld bij Square Enix en dat dit niet echt een origineel element is in de game. Hopelijk gaat de game op dit gebied nog iets anders ten tonele verschijnen en krijgen we hier een origineel gameplay element zoals een skill tree te zien.

    5. Skills toekennen

    Tijdens de gameplaydemo die wij op EA Play te zien kregen merkten we vrijwel direct dat het personage in levels steeg. Er kwam rechtsboven in een beeld namelijk regelmatig een kleine melding te staan dat er skillpoints te besteden waren.

    Dit duidt erop dat de game een ervaringssysteem kent waarbij je jezelf op verschillende vlakken kunt verbeteren. Hoe dit systeem precies zal gaan werken, is nog onbekend, maar wij hopen op een uitgebreide skilltree waarbij je nieuwe Forcekrachten en nieuwe lightsabercombo's vrijgespeeld kunnen worden.

    Hoe tof zou het zijn als je in deze game straks als een ware Dante uit Devil May Cry aan de slag gaat?

    4. Een handig robotje

    Niet alleen jij wordt gedurende Star Wars: Jedi Fallen Order sterker, want ook je droid krijgt er nieuwe skills bij. Zo krijgt BD-1 op een gegeven moment de mogelijkheid om Empire technologie te hacken en zo allerlei apparaten en deuren te besturen.

    Niet alleen kan het robotje hacken, maar hij is ook in de strijd erg handig. Als jij een paar rake klappen hebt gekregen kan BD-1 je namelijk helen.

    Met BD-1 wordt er een leuke nieuwe droid aan het Star Wars universum toegevoegd. Hij is op je avontuur je beste vriend. De 'BD' staat niet voor niets voor Buddy Droid, en natuurlijk is hij hierin de nummer één!

    3. Stormtroopers, spinnen en ander gespuis

    Tijdens Fallen Order ga jij als Jedi constant de strijd aan met de Dark Side. De krachten van het kwaad proberen jou natuurlijk voornamelijk met de Stormtroopers tegen te houden, maar dat blijkt al snel niet de enige dreiging te zijn.

    De planeet die wij zagen tijdens de gameplaydemo bevat naast de Stormtroopers nog veel meer vijanden. Zo kom je onderweg enorme spinachtige wezens genaamd Wyyyshok tegen die verslagen moeten worden.

    Het toffe aan deze wezens is dat ze niet alleen jouw vijand zijn, maar ook die van de Stormtroopers. Zodra een dergelijk wezen opduikt beginnen alle Stormtroopers als een malle op de wezens te schieten (of met vuur te spuwen uit hun speciale wapens) en dat is iets dan jij misschien in je voordeel kunt gebruiken.

    2. Baasgevechten

    Waar je over het algemeen tegen Stormtroopers vecht in Fallen Order komt de game zo nu en dan met een uitdagende andere vijand. De gameplaydemo tijdens EA Play toonde al aan dat er een kapitein te verslaan is die een elektrisch wapen heeft met twee dodelijke uiteinden.

    Deze vijand is speciaal ontworpen voor de game en een nieuw soort Stormtrooper. Hij is ervoor opgeleid om de Jedi alvast bezig te houden tot deze door de echte Inquisitors afgemaakt konden worden. Dus geen echte Force gebruikers, maar wel lastige vijanden.

    Deze vijand is niet zo gemakkelijk te verslaan, maar is nog geen baas. Daarvan kregen we er in de demo nog geen te zien, maar die beloven wel aanwezig te zijn.

    1. Een eigen schip

    Als laatste feature kregen we tijdens EA Play het schip van de protagonist te zien. Dit schip belooft niet helemaal zonder functie te zijn. Je kunt het schip in om je volgende missie te plannen en je uitrusting aan te passen, zo blijkt. In het schip is ook een holografiche kaart van de omgevingen te zien die je kunt gebruiken om je missie tactisch te plannen.

    De kaart laat je missiedoel zien en eventuele tussendoelen. Vreemd is dat wij tijdens de demo die we kregen niets zagen dat erop duidt dat je vrij rond kunt lopen en dat de kaart lineair is. Dat zou betekenen dat je al deze doelen op de kaart dus vanzelf tegenkomt zonder al te veel te zoeken.

    Los hiervan leek het in de beelden die aan het einde van de gameplaydemo volgden alsof er ruimtegevechten in Fallen Order zouden zitten. Of dit zo is zal de uiteindelijke game moeten uitwijzen, maar het zou er wel voor zorgen dat dit schip één van de tofste features is van de game.

    Star Wars Jedi: Fallen Order features nog niet allemaal onthuld

    Zoals je leest hebben we al een heleboel toffe dingen ontdekt aan EA's komende game. Er is nog veel meer te ontdekken aan de game wanneer deze straks in november uitkomt.

    Fallen Order komt uit op 15 november 2019 en verschijnt voor de PC, Xbox One en PlayStation 4.

    Star Wars Jedi: Fallen Order

    Verkijgbaar vanaf 15 november 2019

    Meer over deze game

    © 2005 - 2019 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.