Stalker 2: Heart of Chornobyl heeft nog tijd in de magnetron nodig

Article
woensdag, 30 augustus 2023 om 16:30
stalker 2f1609835032
Tijdens gamescom mochten we aan de slag met Stalker 2: Heart of Chornobyl, het langverwachte vervolg op de cultklassieker van GSC Game World. De game is vorige week uitgesteld naar 2024 en dat is maar goed ook, want er is nog wel wat polijstwerk nodig voor de hardcore shooter.
Toen Stalker: Shadow of Chernobyl in 2007 uitkwam, vloog de game aanvankelijk een beetje onder de radar. In de daarop volgende jaren kreeg de game al gauw wat meer aandacht en werd het een heuze cultklassieker, mede door Stalker: Clear Sky en Stalker: Call of Pripyat. Toen Stalker 2: Heart of Chornobyl oorspronkelijk werd aangekondigd in 2010 waren fans ook heel enthousiast, maar door verschillende wijzigingen tijdens de ontwikkeling werd de eerste trailer voor de nieuwe titel pas getoond in 2021.
Sindsdien is het nog steeds niet voor de wind gegaan voor Oekraïense ontwikkelaar GSC Game World. Stalker 2: Heart of Chornobyl werd direct na de inval van Rusland in Oekraïne bijvoorbeeld voor onbepaalde tijd uitgesteld, maar nadat de studio zich vestigde in Tsjechië kregen we toch een releasedatum voor 2023. Vorige week werd duidelijk dat dit jaar ook niet meer gehaald werd voor de langverwachte titel en dat we moeten wachten tot 2024 en na de game gespeeld te hebben, is het duidelijk waarom er voor meer uitstel is gekozen.

Geweldige atmosfeer

Laten we beginnen met wat positieve aspecten van Stalker 2: Heart of Chornobyl. De wereld waarin de game zich afspeelt is schitterend en brengt een atmosfeer die je niet in veel andere titels zal terugvinden. De game speelt zich zoals de eerdere delen af in de omgeving van Chernobyl en Pripyat, de locatie waar in 1986 een kernramp heeft plaatsgevonden. In de wereld van Stalker is er een tweede ramp geweest in 2006 die de omgeving van Chernobyl nog gevaarlijker heeft gemaakt dan het tegenwoordig al is.
Door de wereld heen kom je regelmatig bandieten, andere overlevers en natuurlijk gemuteerde wezens tegen. Ook vind je regelmatig kenmerkende punten terug in de wereld, denk bijvoorbeeld aan neergestorte militaire helikopters, verborgen laboratoria en geïmproviseerde schuilplaatsen. Al deze zaken dragen bij aan een wereld die ontzettend gaaf is om te verkennen en die je constant op het puntje van je stoel laat zitten. Gevaar ligt immers altijd op de loer, want je weet nooit wanneer een van de mutanten je gaat aanvallen.
Daarnaast zijn er ook gebieden die besmet zijn door radiatie. Als je daar niet op extreem pijnlijke wijze om het leven wil komen, dan loont het om je betrouwbare moer in je handen te houden. Dit moertje kan je namelijk in een verstoring gooien om zo op een veilige manier door een gebied te sprinten. Het is vaak wel de moeite waard om deze gebieden te verkennen, want dit is waar de beste uitrusting zich vaak schuilhoud.
stalker 2f1623841215

Gameplay is gaaf, maar ruw

De gameplay van Stalker 2: Heart of Chornobyl is precies wat je ervan mag verwachten. De game is immers een hardcore first person shooter en daarom zal je voorzichtig om moeten gaan met hoe je gevechten aangaat. Munitie is namelijk niet makkelijk te vinden en een vuurgevecht wat lang duurt en waarin je niet accuraat bent met je wapen, kan al gauw uitlopen in een pijnlijke terugtrekking. In Stalker 2: Heart of Chornobyl moet je heel bewust omgaan met alle voorzieningen die je kan vinden en ook zorgen dat je niet te zwaar bepakt bent, want dan kan je simpelweg niet meer lopen.
De gameplay is ook de plek waar we de meeste problemen tegenkwamen tijdens onze speelsessie. De kunstmatige intelligentie van tegenstanders was briljant en bizar dom tegelijkertijd. Zo zochten tegenstanders regelmatig manieren om in onze rug te komen, maar zochten ze vervolgens dekking aan de verkeerde kant van een muur, waardoor ze alsnog makkelijk te verslaan waren. Het is misschien iets kleins, maar voor een shooter als Stalker 2: Heart of Chornobyl is dit iets wat fundamenteel in orde moet zijn.
Daarbij kwam ook nog het probleem dat we een bug aantroffen waarbij je op het moment van sterven een zwaar voorwerp in je inventaris kreeg. Zoals eerder gezegd kan je niet wegrennen wanneer je te zwaar bepakt bent en dit leidde er dus toe dat we constant in het midden van een open weg aan gort geschoten werden door vijanden die nog steeds agressief naar ons waren. Het was een frustrerend moment in een speelsessie die verder heel erg tof was.
stalker 2 heart of chornobyl screenf1693127764

Uitstel was nodig

Stalker 2: Heart of Chornobyl heeft overduidelijk potentie, maar heeft nog wel wat tijd nodig om die potentie waar te maken. Het uitstel wat vorige week is aangekondigd is dan ook een goede zaak, want het geeft GSC Game World wat meer tijd om alles op te poetsen. De game schittert op veel vlakken zoals de atmosfeer en de verschillende weereffecten die je tijdens het lopen door de wereld meemaakt, maar de gameplay is nog niet volledig op orde.
De game moet nu uitkomen in het eerste kwartaal van 2024 op Xbox Series X/S en PC. Er wordt verwacht dat de titel op gegeven moment ook zijn weg naar PlayStation 5 gaat vinden, maar in 2021 lekten er al documenten dat Xbox een exclusiviteitsdeal voor drie maanden had afgesloten met GSC Game World.