Sparco Gaming - De Italiaanse droom over virtueel asfalt

    De digitalisering heeft ervoor gezorgd dat bedrijven buiten hun traditionele banen durven te treden. Zo ook één van de grootste ontwikkelaars en leveranciers op het gebied van racing-onderdelen, Sparco. Een gewaagde gok en een aantal jaar overtuigingskracht, heeft ervoor gezorgd dat het de onderneming zich bezighouden met gaming. De lange weg van hoe Sparco Gaming tot stand is gekomen wordt uitgelegd.

    Op een warme maar windige dinsdagmiddag halverwege april begint het korte maar flitsend snelle avontuur dat op uitnodiging van Sparco verkregen is. Gedurende deze dagen is er van alles bekendgemaakt over de weg die de fabrikant, die meer dan 8000 verschillende producten produceert, hoopt te bereiden. Het verhaal van A tot Z en de transitie van fulltime-motorsport naar aandacht voor gaming, lees je hier.

    Het begin van iets moois

    Het bestaansrecht van Sparco begon in 1977, toen twee jonge coureurs besloten de wereld van smeulend rubber voor eens en altijd te veranderen. Volgens hen kon motorsport verbeterd worden, door vooral veiliger en stijlvoller met de scheurijzers om te gaan. Die tijd was namelijk geen beste om het circuit te bereiden, want het ene na het andere ongeluk gebeurde door toedoen van falend apparatuur.

    Vanuit de werkplaats, die zijn thuis kende in Turijn, wist Sparco in 1978 al een eigen fireproof racepak te ontwikkelen. Dat was echter niet de enige veilige kleding die het bedrijf wist te produceren, want al snel volgden er (hand)schoenen en helmen om het leven van een snelheidsduivel wat langer te laten duren. Daar hield het streven nog niet op aangezien datzelfde jaar ook een eigen stoel werd gemaakt, die comfort in de race-auto's moest bieden. Dit viel zo goed in de markt dat Sparco dit als specialisatie heeft behouden.

    Toen Nelson Piquet in 1983 het wereldkampioenschap F1 met behulp van Sparco uitrusting won en hetzelfde seizoen het WRC door de auto met een Sparco-stoel werd binnen gesleept, begon de Italiaanse producent met een gouden periode. Alle ogen stonden gericht op de kwaliteit die het merk wist af te leveren, dat tot de dag van vandaag nog steeds wordt voortgezet.

    Vanaf dat punt was Sparco niet meer bij te houden. Vanaf 1990 bestormde de onderneming de wereld van tuning en een luttele negen jaar later werd er een prominente plaats verovert tussen andere onafhankelijke fabrikanten door middel van carbon. Klanten als Lamborghini, Bugatti en Ferrari stonden, en staan nog steeds, te popelen om gebruik te maken van de koolstofvezel-waren van Sparco.

    Er is geen ontkomen aan

    Toch begon het een beetje te kriebelen bij Sparco volgens Marco Falaguerra, hoofd-marketing. Volgens hem moest het bedrijf blijven innoveren om het merk als één van de besten binnen de motorsport te laten gelden. Het oog viel dan ook al snel op de technologie van gaming en het aantal mensen dat daar mee bereikt wordt.

    Volgens Davide Brivio, Chief Engineer, kon Sparco gewoonweg niet afwezig blijven uit de gaming business. Hij stelt dat hier enorm veel kansen te benutten zijn, die inspelen op de vraag van de consument. Naar Brivio's zeggen willen gamers een steeds realistischere ervaring tijdens het spelen van hun favoriete games. Met name binnen het racespellen-segment.

    Eén plus één is twee, en zo begon Sparco met plannen voor een eigen divisie gericht op het creëren voor de beste en meest werkelijke ervaring voor gaming. Onder de naam Sparco Gaming werden de eerste producten al wat eerder dan vandaag de dag naar buiten gebracht. Game-stoelen als de Respawn SG-1 moesten de waarden van het bedrijf naar de spelende consument brengen. Kwaliteit en competitiviteit werden hiermee gegarandeerd.

    Naast het voorzien van de consument, had Sparco nog andere plannen met deze belangrijke stap. Volgens Brivio was het de bedoeling om nieuwe merken aan te trekken om door middel van partnerships mooie producten af te leveren. Het samenbrengen van andere bedrijven met de gaming-wereld is daarbij onvermijdelijk en vooral hoognodig. Zo vertelde hij eveneens, dat er sterk geloofd wordt dat gaming en vooral eSports de toekomst is.

    Serieuze stappen worden gezet

    Anno 2017, 40 jaar na de oprichting van Sparco, heeft de onderneming zijn catalogus voor de virtuele-racers en andere gamers enorm uitgebreid. Sinds vandaag is er een hele waslijst aan producten bijgekomen, die de speelervaring meer werkelijkheid moet maken. Falaguerra stelt dan ook dat Sparco dit doet op een geheel ander niveau door de expertise die is opgedaan met het ontwikkelen van hoogwaardig race-equipment.

    De gaming-stoelen zijn gevormd naar aanleiding van ergonomie en bestaan uit dezelfde materialen als de duurdere evenbeelden. Kleding voor het gamen is ademend en comfortabel. Tevens is de grootste ontdekking, de Evolve race-cockpit, gevormd naar hoe je echt in een racewagen zit. Volgens Brivio is Sparco de enige onderneming die zover doorzet op de vertaling van de traditionele sport naar de virtuele sport, en deze producten van de Sparco Gaming-afdeling bevestigen dat alleen maar.

    Dus game- en racefanaten, neem een kijkje naar wat Sparco allemaal te bieden heeft voor de speler die de beste uitrusting voor het scherm wil hebben staan. Al deze producten kan je vinden op de officiële Sparco Gaming-website. Er is trouwens ook een XGN.nl special te vinden over de goederen die Sparco Gaming vanaf vandaag of in de nabije toekomst te bieden heeft. En wie weet haal jij wel "een stukje Italië naar huis" zoals Brivio dat keurig wist te zeggen.

    © 2005 - 2019 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.